Sluchadlo při nedoslýchavosti

04.03.2010

Dobry den,
jelikoz se nektere ocni vady koriguji brylemi a je to uznavana pomucka pro letajici personal (viz jednotlive kapitoly predpisu), zajimalo by me jestli se daji i sluchove vady korigovane sluchadly uznat popripade jaka je praxe u nas a v okolnich statech EU. Pokousel jsem se nejake informace ziskat prez UCL, ale odkazali me na ULZ, od ktereho jsem se mailovou korespondenci jiz nic nedozvedel. Predpis mam procteny krizem krazem a pozadavky na tonovou audiometrii znam zpameti, o korekci sluchu neni ani zminka. Jen jeste malinko odbocim, pri mem vstupnim vysetreni na 2 tridu me prekvapilo kdyz na ULZ pouzivali jeste starou verzi JAR-FCL3 vydani 16.3.2006, ktera je co se tyce audiometrie prisnejsi (posledni amendment je z r. 2008). Mel jsem za to ze jsou to experti a tudiz sleduji i aktualni  zmeny patricnych predpisu na kterych certifikace stoji. Ale zpet k me otazce, patral jsem dal po nove alternative predpisu JAR. Na strankach EASA toho moc nebylo pouze navrh NPA 2008-17c, ktery je velmi podobny jako soucasny JAR, o sluchadlech opet nic. Patral jsem dal a narazil na zajimavy dokument JAA Manual of Civil Aviation Medicine.  Zde se jiz o sluchadlech neco pise, ale neni to konkretni a nevyplyvaji z toho zadne postupy pro schvalovani kvalifikaci. Dalsi patrani jsem vzdal, az ted po precteni Vaseho clanku svitla nadeje ze by se mohl najit nekdo kdo bude schopen odpovedet, popripade zjistit od kolegu jak je to s touto problematikou.
Predem dekuji za jakoukoliv informaci,
JM.


Dobrý den,
řešení Vašho problému je, bohužel,  jednoduché: V JAR-FCL 3.235 jste si přečetl:

Nesmí být zjištěna sluchová ztráta na žádném, odděleně vyšetřovaném uchu větší než 35 dB na žádné z frekvencí 500, 1 000 a 2 000 Hz, nebo větší než 50 dB na 3 000 Hz.

Pokud splňujete neto požadavek, jste schopen a nepotřebujete sluchadlo. Pokud jej nesplňujete, nejste schopen. Sluchadlo nemůže být akceptovatelnou pomůckou pro pilota, protože nelze zajistit jeho stoprocentní funkčnost a trvalou spolehlivost tak jako u brýlí. Pilot musí být schopen nejenom radiokorespondence, ale kritickým požadavkem je odposlechnutí IDENT signálu radiomajáku při radionavigaci, na kterém je zcela závislé správné vedení letounu po trati.
Dokonce stejný požadavek klade předpis L1 pro piloty SLZ a GLD. Osobně si myslím, že pilot Hi-Maxu bez radiostanice může být, a asi i brzo bude, hluchý jako poleno, nicméně ICAO si to nemyslí. Požadavky jsou zde stejně přísné.
Je mi líto, že máte špatné zkušenosti s ULZ. Já také.
Nová alternativa předpisu JAR-FCL se nechystá a už dávno jej měl nahradit předpis EASA, který je v připomínkovém řízení. Mám zásadní pochybnost o tom, že by povolil sluchadla. Odporuje to základním principům letecké medicíny a třeba akceptovat, že nedostatečně slyšící pilot znamená potencionální riziko. Sluchadlo je výborná pomůcka pro běžný život, ale v kokpitu není akceptovatelná.
Manual of Civil Aviation Medicine je zastaralý a už se moc nepoužívá. Není závazný, závazný je předpis.
Je mi líto, že pro Vás nemám dobré zprávy.
Zdraví Vás
David Melechovský

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka