Testování EDGE 540 dokončeno, míříme k prvnímu závodu v Abu Dhabi!

20.03.2010

Hned v prvních březnových dnech zamířil celý realizační tým Martina Šonky na setkání do Binfieldu v Anglii. Nejdříve ze všeho se musel po designových úpravách složit EDGE 540, aby se mohly zahájit testovací lety na letišti ve Wycombe. Za intenzivní spolupráce s mechanikem týmu Gordonem New byl závodní speciál 4. března nachystán k prvním testovacím letům. Z této přípravné fáze vám přinášíme obrazovou reportáž, přikládáme první pocity z letů Martina Šonky a již dříve slíbené technické parametry letadla EDGE 540...

Martin bude v sezóně 2010 létat na letounu EDGE 540, který získal od Mikea Mangolda. Ten Red Bull Air Race loni opustil.

Typ

Edge 540

Výrobce

Zivko Aeronautics, Inc.

Sedadel

1

Délka trupu

6,30 m

Rozpětí

7,48 m

Výška

2,80 m

Hmotnost

550 kg

Maximální rychlost

402 km/h

Roll Rate

395°/s

Maximální přetížení

±12 G

Motor

Lycoming AEIO 540 EXP

Výkon

340 HP

Profil křídla

symetrický

Vrtule

Hartzell 3-Blade Composite

 

Technický popis EDGE 540 najdete na stránkách Martina Šonky www.martin-sonka.cz

 

Poté, co bylo letadlo po designérských úpravách složeno, mohlo začít testování.

Bez vrtule by to nešlo...

So what? Take him up?

Tak ještě zapnout a jdeme na to...

Ano, jasně, rozumím,...

Vše se musí při testovacích letech pečlivě sledovat a průběžně nahlašovat údaje rádiem dolů. Mechanikova práce je složité hodinářské umění. 

Are You ready?

Zahřejeme motor...

Popojedeme...

Pár vteřin dělí Martina Šonku od prvního testovacího letu v závodní sezóně 2010

Houstone, tady Martin Šonka, jdu nahoru...

Snažili jsme se od Martina Šonky získat jeho bezprostřední dojmy z pilotování EDGE 540. Přinášíme je tak, jak v průběhu několika dní přicházely: 

"Je to super éro. Strašně rychlý a obratný a akceleruje neskutečně." 

"Suchoj je Suchoj, ale tohle je prostě raketa. Je to speciál pro max rychlost a když přidáš, je to jako by tě někdo kopnul do zad."

"Mám to vyladěný tak, aby i při maximální rychlosti byly minimální síly v řízení, abych mohl dát plnou výchylku během okamžiku"

"Je strašně příjemný na řízení. Na to, co to umí, je strasně poslušný." 

"Cesta do Anglie byla nutná a dopadla výborně, protože stoprocentně vyšlo počasí, takže jsem s letadlem něco nalétal a začínám se v něm už zabydlovat. Vyzkoušel jsem si co umí, takže v Emirátech už budu řešit jenom pylony. Problém byl pouze při zkoušce čerpadla pro smoke system. To je čerpadlo, který do výfuku vstřikuje parafín, aby to kouřilo a zjistili jsme, že nepumpuje tolik, kolik musí podle technických regulí, takže budu muset ještě narychlo shánět nový čerpadlo. Jinak letadlo je fakt neskutečný, zážitek mám z toho jak snese v utažený zatáčce a že u toho strácí minimum energie  a drží rychlost. Je fakt super..."

Letadlo se ve středu 10. března nakládalo do kontejneru společně s Nigelem Lambem. Odtud zamíří přímo do Abu Dhabi, kam 16. března zamíří i Martin Šonka. Tam již začne ostrý tréning před prvním závodem série Red Bull Air Race. Držíme Martinovi palce a přineseme další aktuální informace!

flyMag-FS, foto J.Šonka

Zeptejte se Martina Šonky na to co vás zajímá...

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka