Jak jsem pořídil Elenku

22.05.2010

Jan Rudzinskyj

Rád bych se s Vámi podělil o zkušenost a velkou radost z pořízení Buckeru (CASA) 1.131 Jungmann Serie 2000, registrace D - EELE. Jde o dvouplošník vyrobený mezi lety 1958 a 1960 v licenci španělskou továrnou Construcione Aviación SA (to mezi lety" má svůj důvod - přesný rok výroby se mi zatím nepodařilo zjistit - v dokumentaci je uvedeno "unbekant" ). Letoun od roku 1986 létá s neoriginálním motorem Lycoming AIEO 320 o výkonu 160HP - Christen Kit. Na první ohled znalce motorový kryt zarazí až odradí. Na pohled druhý už to není tak zlé a napotřetí už je to zalíbení. Prostě se mi to takhle líbí, i když to není originální řešení. To ještě nevíme jak to lítá. Jak říká klasik "lítá to skvěle, to nemohu říci" fantastická stoupavost i ce s tovní rychlost. Spolehlivost i "blbuvzdornost" Lycomingu více než vyvažuje skutečnost, že nejde o originální motor Tigre. 

Nechci tu psát nic obecného o Buckerech - všichni víme jak úžasná letadla to jsou. Na webu Bucker.info, což je fórum příznivců a majitelů těchto letounů, je krásný slogan "Stradivarius in light aircraft" a je TO tak. Odezvy řízení, zpětná vazba a ovladatelnost je prostě fenomenální a to jde o konstrukci z roku 1934. Přistání s tímto typem jsou samostatným zážitkem i přesto, nebo právě proto, že nejsou úplně jednoduchá. Zase budu citovat web BUCKER.INFO - "Jedno hladké přistání - je čistá radost, dvě za sebou obrovské štěstí, tři za sebou - někdo tady lže":)

Jak už jsem uvedl, Elenka je vybavena motorem Lycoming o výkonu 160 koní - s takovouhle zásobou výkonu je to opravdu radost. Pro srovnání je třeba si uvědomit, že první Buckery měly pouhých 85koní a následně s motorem Hirth nebo AERO C - 104 s motorem Minor mají 105 koníků. Těch 55 navíc je čistá radost, používám je pouze při vzletu, částečně při akrobacii a jinak ne, není to vůbec potřeba. Na 2200otáček Elenka cestuje i 170km/h. Akrobacie s otevřeným dvouplošníkem je zase něco úžasného - ten pocit, když dráty hvízdají je nepopsatelný. Letadlo samotné je velmi hodné a k akrobacii ochotné. Jelikož to není žádná mladice (i když se tak chová) tak ji nadměrnými géčky rozhodně nezatěžuji. Jako strop jsem si dal 3,5G nejdu přes. Také proč? "Kulatá" akrobacie poplatná třicátým letem víc nepotřebuje a létat s tímhle érem něco jiného je blbost, na to jsou jiné a vhodnější stroje jimž tím nebudu ubližovat.

Zajímavý byl už proces pořízení této krasavice. Když jsem ji poprvé spatřil, rozhodně to nebyla láska na první pohled. Jel jsem coby řidič s kamarádem pořídit originál Aero C - 104 z roku 1947. Ten tam stál nabýskaný a připravený. Vedle něj, zaprášená a opuštěná EELE. Na první pohled vypadala nevábně - kolo bych o ni neopřel. Nicméně mi to nedalo a ač jsem měl v "popisu práce" fotit stočtyřku nakonec jsem měl ve foťáku pětkrát více fotek Elenky aniž bych věděl proč. To byl první kontakt, na který se nezapomíná. Přemýšlel jsem proč jsem tolik fotil éro, ke kterému nemám přístup a ani vztah, když tom přišla zpráva, že se chystá dražba. Nepřemýšlel jsem ani vteřinu. Jsou indicie v životě, kdy to prostě víte. Stejně jako jsem to věděl, když jsem poprvé viděl svou ženu - ona si mne tehdy ani nevšimla, ale já ano. Dál už stačilo "jen" počkat na termín dražby a dát si strop... Je jasné, že jsem ji vydražil, jinak bych tohle nepsal. Při dražbě mi velmi pomohla rada mého přítele Tomáše Keltnera, za níž mu děkuji. Stejně důležitá při pořízení a uvedení do provozu byla podpora a spolupráce kroměřížské společnosti AIRTRADE a Martina Nepovíma.

Od dražby do dalšího kontaktu uběhly čtyři dlouhé měsíce - byla zima a bylo třeba éro vrátit do letového stavu. Tedy hlavně papírově, což chvilku trvalo, ale v dubnu již bylo vše připraveno a já mohl vyrazit s kamarádem Martinem Langrem, který se protentokrát ujal role šoféra do Aschaffenburgu, kam Elenku přelétl zkušební pilot pan Erich Reichhart, který sám vlastní a provozuje nádherně a vlastnoručně zrestaurovaného Jungmeistera. S ním jsem absolvoval typovku a děkuji za mu jak za pohostinství, tak i za mnoho neocenitelných rad jak létat a provozovat Buckera. Dalo by se mnohé psát o přívětivosti pana Reichharta a jeho přítele Hanse (samozřejmě také Buckrař) o atmosféře tamního aeroklubu, o pořádku a zároveň pohodě, kterou jsem a nezlobte se ne mne, zatím v žádném aeroklubu u nás neviděl. Já rozhodně nejsem žádný germanofil, ale tohle mne dostalo, takhle bych chtěl aby vypadal a dýchal každý aeroklub.

Cesta domů proběhla v naprosté pohodě - počasí přálo. Jelikož jsem neměl vyzkoušenou vytrvalost, tak jsem raději tankoval v Lichtenfelsu a následně v Líních. V obou aeroklubech na místo kvůli mě přijel člověk abych mohl dotankovat a letět dál. Děkuji panu Maříkovi z Líní a pánovi z EDQL také, i když neznám jeho jméno. Nyní je Elenka doma v Chrudimi, kde myslím, je spokojená. Zatím jsem nalétal něco málo přes 20 hodin a vím, že ještě hodně dlouho se budu učit jak létat s takovýmhle eroplánem. Vzhledem k tomu, že tuto radost rád i sdílím, je možné si po dohodě ve dvojím, létání na tomto stroji vyzkoušet. Těším se, že se letos potkáme bezpečně ve vzduchu anebo na některém z leteckých dnů kam se s Elenkou chystám a kde bude reprezentovat partnera - letecké hodinky HANHART www.hanhartchrono.cz . S těmito na ruce, adepti letectví Luftwaffe, dělali své první letecké krůčky právě s dvouplošníky Bucker Jungmann. První veřejné vystoupení proběhne na 20. Aviatické pouti - 100let aviatiky www.aviatickapout.cz

Napsal: Jan Rudzinskyj, www.akrobat.cz

Více fotografií najdete v galerii flyMag.cz!

Máte i Vy letadlo, kterým byste rádi potěšili oko leteckého fanouška, nebo víte o letecké specialitě, která stojí za uveřejnění v magazínu flyMag? Kontaktujte nás! 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 10.08.2019 13:39, Vložil : vockExcix

EELE2

Odpovědět

Datum : 27.05.2010 12:49, Vložil : Honza

Nojo Bach byl a je mou velkou inspiraci:) a je nas asi hodne:) Honza

EELE

Odpovědět

Datum : 27.05.2010 12:48, Vložil : Honza

Ahoj Tomáši, takhle pro aeroklubáky a opravdové nadšence jsem za 4 na hodinu. Komerční cena je 6. Jestli tam k Vám ještě poletím tak v poho, pokud ne tak na LKCR. Honza

Pozdrav

Odpovědět

Datum : 23.05.2010 20:45, Vložil : Tomáš

Zdravím, Honzo, z LKPM - zrovna včera jsem měl tu čest s Tebou i s tímhle krásným letadlem, mluvil jsem s tebou z AFISu :) Za jakých okolností a podmínek - myslím zejména cenových - by bylo možné se s Tebou svézt?

dvouplošník

Odpovědět

Datum : 22.05.2010 21:48, Vložil : Zbyněk

A´t se vám spolu daří a je dobře , že jsis ten příběh nenechal pro sebe.Proto zase napiš , co jste spolu prožili.V tomhle byl dobrej Richard Bach v knížkách Dar křídel.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka