Hlásí se pilot Ludva z Moravy II

12.10.2010

V mém dalším vstupu se už budeme bavit o létání a jelikož jsem z olomouckého kraje, tak dnes vyjímečně použiji hanáčtinu.

Tož divéte se, kdež jsem začínal v tom šumperskym aeroklubu, belo mně osomnáct na tech Trenérech (Z-126), tož sem měl nédřiv trocho staženó prdel. Kdež sem šil na to první sólo, tak jsem si blbě zavřel kabino a po starto se mě ten dekl začal pomale odsóvat dozado. Čapl sem ten knypl meze nohe a to kabino sem naštěstí zavřel. To bel rok 1981.

Co se téká te fotke. Tam só sundany te kryte z motora, protože te motore ož beli starý (4-válec Walter Minor) a voni se přehřívale ve vzdocho, tak sme musele po každéch 50 metrech klesání předat plné plyn, abe se to nezaolejovalo. Já se měl mašino OK-HLJ, pré ož je dneska v tom kbelskim muzeu. Tam ještě nebele te kovový křídla, ale plátěné potah. A také žádné startér, vecko s tó dřevěnó vrtuló sme mosele nahazovat ročně a jak to blaflo ten motór, tak ste hned moseli dát roce pryč. Pamatojo takové připad, že major Grómus, to belo na vojně, šil hned po letu y Torboleta (L-410FG) a ta kovová vrtula se eště protáčela. No nemiglo ho to po hlavě? Já sem s nim byl na pokojo v jesenickéch lázních a palico měl ofáčovanó, tož sem se zeptal jak k tomu přešil, tak mě řek toto.

Jednó sme mosele letět na dva tédně na letiště Zábřeh o Hločína, oblast Kravaře a Hrabyně. Belo mistrovství v Šomperko s tema větroněma, tak abesme nezavazele. Tož, tam v jednom hangáro bel zrovna schované motor a na tom kos plecha ze štormovika. ti pátrači velovile celé stroj e s ostatkama z jakési bažine. Tam je jakýsi vákum, tak pré úplně zachovalé e pistol po vyčeštění střílela (Tokarev). No ten plech co tam bel sem si vzal sebó do letadla dom. To belo něco pro plastikovy modeláře, origo zelená olivová barva, bohožel sem to nedochoval, měl sem to v pokoju na stěně a matka to vehodí. Skoro sem bečil. 

Vrátim sa eště k té vrtuli, ale to bel tragické případ, kdež v 70 rokách na letišťo ve Vrchlabí bele vyhlídkové lete s tim dvómotorákem L-200D Morava a kdež se střídale pasažéři a pilot měl poštěny motore na zemi na volnoběh, tak malá holčina, co vestopovala, místo abe do zado, tak šla přímo na to vrtulo, což to děvčátko nepochopelo, belo pozdě.

Také sem tehdá letěl na nějaké přelet a na letišťo v Žamberko sme ďáli nácvek přistání, kdež dete dolu a hnedky zas nahoro, to je jednoduchy, to stáhnete te votáčke jak ste na dráze a hned předáte plné kotel a dete znovo do luftu. kdež mlovite do rádia česke, tak se tomu říká kolotoč, anglečani zase tač end gou. Ale bel malé problém v tým Žamberko, co sme nevěděle, že tam bode neposečená tráva, odhadojo tak metr padesát, a jak sme přistále, tož to začalo bóchat do křídel a včil sem viděl na starto, jak có so tam te vysoky strome hned o silnice, jak se korva rychle přibližojó, me sme je tak tak přeskočile, no jestle sme měle nad těma polama 2-3 metre, bel sem v to chvilu zpocené až na řiti.

A ta eště poslední poznámko stran té hanáčtěne. V Olomócu hraje jedna kapela, říkajó si Ztracené ráj a písničke jenom v tom nářečí, třeba z refréno, kde belo tam nebelo, co sem ďál v to nedělo, te borce bech rád poznal, já hrajo na kytaro jenom amatérske a jedinýho koho znám tak trocho je Michal Kocáb co zpival v pražskym výběro. Vite, to nářečí je všode nejen o nás. Kdeř sem jednó mlovil s jedním anglánem a ptám se odkáď, tak mě povídá z Livrpulu, říkám ať mě okáže jejich dialekt, no měl sem co dělat abech rozomněl. Vot tama je take jakási kapela co kdysi hrála, nějaké John Lenon, cartney, Harison a na bobne Ringo hvězda, ale ten přesné název té kapele ož si nepamatojo.

Radši přendu k nějakému fóru, ať máme dnes závěrem trocho veselejší téma. Letí dvómotorové dopravák a najednó se ozve z repráko letoška: Vážení cestující, to co vidíte vlevo, není bílé obláček, ale hoří nám levé motor, a to co vidíte vpravo, ten bílé obláček, hoří i pravé motor. To, co vidíte pod námi, néso také bílé obláčky, ale padáky naší osádky, která se s Vámi tímto loučí...

Luděk Zita  profil autora

Každé úterý budeme na stránkách leteckého magazínu flyMag uveřejňovat  Vaše příběhy, povídání ze světa létání. Máte i Vy co říct jiným? Jednoduše nám napište 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

cool

Odpovědět

Datum : 12.10.2010 19:26, Vložil : Zdenál

Příjemnej uvolňovák, těším se na další...

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka