Hlásí se pilot Ludva z Moravy III

19.10.2010

Dobrý den, hlásí se pilot Ludva z Moravy!

Takže přátelé, jak jsem dříve slíbil, můj další příspěvek bude hlavně o cvičném L-29 Delfínu. Hodný cvičný proudový letoun. Když začátkem 60-tých let probíhal v Rusku výběr mezi Jak-30, naším Delfínem a polskou Jiskrou, tak tam zvítězil právě Delfín. Jediný požadavek byl na menší síly při řízení na přistání, což se řešilo přestavováním stabilizátoru na kormidle. Akorát  Poláci si nechali Iskru, faktem je, že lítala až 800 km/hod, takže o dost rychlejší. Já jsem z toho vyšrouboval nejvíc 600.

Víte, každý letoun má své přednosti, ale také neduhy. Jak je vidět na snímku u letadla, pro modeláře, co rádi patinu, ten eloxovaný dural stárne a potom to dělá na konstrukci takové fleky. Jednou se mi stalo, že ještě jako žák jsem po velkých klapkách na přistání zapomněl vysunout podvozek, načež se ozvala do sluchátek siréna plus světelná indikace vysuň podvozek…

V dalším díle vám napíši i o L-29R (průzkumná varianta, na které jsem létal). Zatím se vrátím k té druhé fotce.  To byl nácvik skupinové slétanosti, vzadu v kabině sedí jako instruktor Janko Perháč, který později emigroval do USA. Dole je Slánský průsmyk a vzadu ještě 100 km dál jsou už ruské, dnes ukrajinské hranice. Kolikrát jsem ty sověty slyšel, hlavně v noci na rádiu, neradno tam zabloudit. My jsme v těch Košicích mohli běžně na maďarské území, totéž s polákama, no problém.

Víte, každej pilot chytne jednou za život tzv. kufr – ztrátu orientace. Jednou jsem letěl z Piešťan a obligátní trať přes Jeseník a dál na Hradec, koukám, vidím na Zlatý Chlum, to je kopec s rozhlednou nad městem Jeseník a zatáčku doleva. Ale ten Jeseník pode mnou nebyl. V Polsku je 30 km daleko úplně stejný kopec a stejná rozhledna, tak jsem mazal zpátky, ale že by poláci na mne startovali, to ne, ticho v rádiu.

Aby ten přechod na stíhačky nebyl tak náročnej, tak delfínek měl normální optický zaměřovač, daly se z něj odpalovat neřízené rakety, měl SRO, což je identifikace letounu pro pozemní radary. Jim se tam zobrazí jedna čárka, cizí letoun, dvě čárky vlastní letoun a tři čárky znamenalo letoun v tísni. Byl na palubě taky detonátor a v případě potřeby se tím to zařízení malou náplní trhaviny zničilo, byla to bohužel taková doba, studená válka. Sedačky byly katapultovací, vzhledem k době, kdy Delfín vznikal jste se však mohli ven vystřelit nad výšku 300m. Co také měl, byly signální rakety 4 barev odpalované z boku trupu. Jednou jsem to musel při závadě rádia použít taky. O tom příště. To vám taky napíši o nejhorší a jediné nectnosti, která na něm byla a stálo to i oběti – námraza…

Závěrem dnes klasicky jeden fóreček. To děda je zase na letišti a sedne poprvé do dopraváku a letuška říká, před Vámi jsou v té kapse pytlíky na zvracení. Letoun odstartuje a ona tam přijde, všechno pozvracený, akorát děda je v pohodě, ostatní cestující ne. Dědo, co se tady stalo? Říkala jste mi, že mám ten pytlík použít, všichni na mě koukali, ale když byl plnej, tak jsem musel trochu usrknout…

Luděk Zita, foto soukromá sbírka   profil autora

Viděli jste, jak si dnes vedou letadla L-29 Delfín v Rusku

Každé úterý budeme na stránkách leteckého magazínu flyMag uveřejňovat  Vaše příběhy, povídání ze světa létání. Máte i Vy co říct jiným? Jednoduše nám napište 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zajímavé čtení

Odpovědět

Datum : 19.10.2010 22:59, Vložil : Honza

Velmi pěkné a zajímavé čtení. Děkuji za článek a moc se teším na další!

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka