Hlásí se pilot Ludva z Moravy IV

26.10.2010

Takže přátelé, můj další vstup je věnován našemu letounu L-39 Albatros, na kterém jsem létal ve třetím ročníku školy. Ještě než začnu, tak se zmíním o Ústavu leteckého zdraví v Praze, kde probíhaly pravidelné zdravotní prohlídky. Nejhorší byly psychotesty. Dnes už budou asi trochu jiné, ale když tak vzpomínám, např. jste dostali velký papír, kde byl svislý sloupec zhruba abecedně řazen po dvou třech písmenech v 60 sloupcích a nahoře vodorovně čísla od 1 do 60. Defakto větší šachovnice a úkolem bylo poslouchat magnetofon, který vám v intervalu 2-3 vteřin říkal, které políčko máte zaškrtnout. Aby to potom nebylo takové jednoduché, tak jste dostali tužku se dvěma hroty, červeně značit lichou, modře sudou kombinaci. Další věcí byl světelný přístroj, kde obrazovka byla rozdělena na 3 části, kde vám naskakovaly barevná světýlka a pomocí tří ručních páček jste museli najít 2 světýlka stejné barvy, která jsou v daném poli nejblíž a tu páčku zmáčknout. Dále to mělo 2 nožní pedály, v případě, že se rozsvítila v levé, nebo pravé obrazovce bílá signálka, tak jste sešlápli jeden, nebo druhý pedál. Pak nám to ztížili ještě tím, že jsme k té obsluze dostali na uši sluchátka, kde bylo 2-5 krátkých pípnutí a museli jste nahlas hlásit, kolik jich bylo. Umíte si představit, když vás skoro dva dny takto psychicky mordujou, kolik z nás tím sítem asi tak prošlo...

Později ve škole byl vždy zimní semestr na učebnách s pozemní přípravou na daný typ letounu. Tenkrát se ještě používaly radiokompasy a bylo nutné také umět Morseovu abecedu. Měl nás z motorů nějaký major Havlík. Při jedné z přednášek jsem koukal na nějaké heslo nad katedrou a mumlal jsem si v morse ty písmena, načež on mě vyvolal a říká, súdruh rotmajster, vy sa modlítě? Před zápočtem nám rozdal černobílé schéma motoru AI-25TL a zákres barevně doplnit, co je palivový systém (žlutě), atd., jinak olejovej systém, vzduchový, hydraulický. Tak jsem nad tím bádal a on mi při zkoušce povídá, vy stě geniálny človek, lebo stě vymyslel zcela nový motor, akorát zcela něfunkčný, tak prijdete do mej kancelárie o týžděň...

Koho jsem si nesmírně vážil, byl náš učitel aerodynamiky, podplukovník Orlita, expert na L-39. Třetinu z nás při první zkoušce vyrazil a zavedl ve volném čase pro nás doučování. On to ale podával takovou formou, že jsme se na to doučování těšili! Já jsem potom zatím sám chodil do jeho knihovny si půjčovat nějaké starší naše i zahraniční letecké časopisy, prostě prima chlap.

Půjdeme k létání, na spuštění motoru v L-39 se používala nahazovací pomocná jednotka Safir, což byl francouzský motor do nákladních Avií, u nás v licenci vyráběných od 70tých let. K té fotce přístrojové desky - byly tam použity, jak patrno, světle šedé a tmavě šedé dělení panelů pro letové a motorové přístroje, např. Sověti používali hráškovou zeleň, že to prý má uklidňovat, ale mě to teda moc neuklidňovalo. Ten přístroj uprostřed je RSBN, tam jsou taková dvě pravítka, která přesně ukáží, zda jste na přistání vlevo, nebo vpravo, zda jste níž, nebo výš od osy sestupu zvoleného letiště a pod tím, jak je tam 288km, je dálkoměr od místa určení, zvládne cvičená opice.

Ještě k tomu motoru, byl používán také na civilním ruském dopravním menším letounu Jak-40, u nás byl v aerolinkách taky, nechápu ale, proč to osadili třemi motory, to musel být strašně nehospodárný letoun. Co se našim konstruktérům podařilo vyřešit na jedničku, byla klimatizace, na rozdíl od jiných typů jste se tam vůbec nepotili. Na druhé fotce je už verze L-39ZA, s patrným dvoukanonem pod trupem.

Závěrem obligátně krátkej vtip. Chlápek přijde do řeznictví a má chuť si připravit polévku a ptá se prodavačky, jestli mají zmrzlý držky (držťky) a ta mu odpoví, nemáme, protože si tady topíme.

Příště se ozvu s něčím o L-29R, můj další typ...

Luděk Zita, foto soukromá sbírka   profil autora

Každé úterý budeme na stránkách leteckého magazínu flyMag uveřejňovat  Vaše příběhy, povídání ze světa létání. Máte i Vy co říct jiným? Jednoduše nám napište 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Safír

Odpovědět

Datum : 30.10.2010 12:09, Vložil : Zdeněk Josefík

Vy jste pane vymyslel nejen nový motor ale i Safír v nákladním Renaultu - na co by tam asi byl? Mimochodem, ta dokonalá klimatizace pochází také z Francie. Zdraví ZJ

Orlita - Pan Učitel

Odpovědět

Datum : 27.10.2010 12:28, Vložil : Jarda

to máš pravdu!

Díky za pěkný článek!

Odpovědět

Datum : 26.10.2010 21:17, Vložil : Honza

A těším se na další povídání.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka