Korzár z Michiganu

16.11.2010

Mgr. Zdeněk Procházka

Ač se to může zdát neuvěřitelné, v pondělí 8. listopadu 2010 se u populárního mola Larsen Marine Pier v přístavu Waukegan Harbor, severně od Chicaga, na jednom z velkých kanadsko-amerických jezer na hranicích obou států - na jezeře Michigan  -  opět vynořil korzár. Nešlo ovšem o kdysi populární druh mořského lupiče.

O půl jedenácté dopoledne místního času se ve zmíněné lokalitě začal, zavěšen na lanech jeřábu z vody  po 67 letech pomalu nořit zcela unikátní stroj - námořní stíhací letoun Chance Vought F4U-1 Corsair vojenského evidenčního čísla (dále BuNo) 02465, nesoucí na trupu kódová písmena a čísla F- 21.

Ve vodě jezera odpočíval jediný dochovaný z 758  tzv. „birdcage“ (birdcage, ptačí klec, od pozdějších modelů stroje, které měly stupněný překryt bublinovitého tvaru, se odlišoval úzkým nestupněným překrytem kabiny, první sériový „birdcage“ s BuNo 02153 vzlétl v mateřské továrně firmy Vought - Sikorsky v Dallasu 25. června 1942) vyrobených  Corsairů prvního sériového modelu F4U-1 od 12. června 1943 (do stavu Navy byl podle historických záznamů zapsán 21. března 1943, odepsán byl 28. července 1943), kdy jej sem při nezdařeném pokusu o cvičné přistání na palubě cvičné letadlové lodi USS Wolverine (USS - United States Ship, Wolverine - rosomák) před šestou večer místního času „umístil“ Ensign Carl Harold „Harry“ Johnson. O „demolici“ stroje, jemuž při vyproštění z jezera chyběla ocasní část i s kormidly, se také postaral zmíněný pilot. Podle dobových záznamů US Navy (amerického námořnictva) klesal na přistání příliš velkou přistávací rychlostí, zcela přehlédl znamení  signálního důstojníka lodi (Landing Signal Officer, dále LSO), zodpovědného za jeho přistání, vydané pomocí praporku, že má znovu opakovat přistávací okruh a při prudkém přistání na palubu Wolverine stroj v zadní části trupu doslova „přetrhl“ poté, co přistávací hák Corsairu zachytil o příčné brzdné lano s číslem 7, natažené na palubě cvičné letadlové lodi (přistávací části palub všech amerických  letadlových lodí včetně cvičných byly dřevěné a byly vždy vybaveny soustavu napříč přes ně napnutých brzdných lan, ukotvených v navijácích na okrajích vzletové paluby .

Obě cvičné letadlové lodi,  USS Wolverine a USS Sable (sable = sobol), na nichž během druhé světové války pilotní žáci US Navy na jezeře Michigan nacvičovali přistání, přičemž pro bezproblémové získání pilotních křidélek US Navy museli provést osm startů a přistání z paluby lodi,  k cvičnému letu vzlétali přitom vždy z dráhy příbřežního letiště Navy (Naval Air Station, dále NAS) Glenview - byly přestavěné civilní výletní parní kolesové lodě, na jejichž chátrání v přístavu v Buffalu někdo zodpovědné činitele US Navy upozornil v době, kdy neoperační ztráty nezkušených pilotů s novými stroji Navy při pokusech o přistání na palubách „ostrých“ letadlových lodí amerického námořnictva velmi vzrostly. USS Sable, dříve SS (SS,  Steamship, parní loď) Greater Bufalo, postavený v roce 1924, resp. Wolverine, dříve SS Seandbee, postavený v roce 1913, Navy zakoupilo 7. srpna, resp. 12. března 1942. V loděnicích Američan Shipbuilding Company v Buffalu byly lodě zbaveny civilních nástaveb a dostaly průběžnou letovou palubu se zmíněnou soustavou brzdných lan a malým můstkem na boku letové paluby, ale bez hangárů pro letouny v podpalubí. Wolverine s kódovým označením IX-64 byla Navy převzata 12. srpna 1942, Sable s kódovým označením IX - 81 8. května 1943, obě byly ze stavu námořnictva shodně vyřazeny 7. listopadu 1945 a později sešrotovány). Neřiditelný Johnsonův nekompletní Corsair bez zadní části trupu  poté přepadl přes okraj paluby a začal se potápět na dno Michiganu, kam za ním  byla posléze z paluby svržena také utržená ocasní část. Johnson potápějící se stroj naštěstí předtím opustil s jen drobnými řeznými ranami a byl zanedlouho vyloven hlídkovým člunem, zatímco jeho Corsair klesl na dno jezera do hloubky 220 stop.

Nutno ovšem dodat, že ač byl zmíněný vzácný Corsair z jezera vyproštěn bez zadní části trupu, s jeho renovací v restaurátorských dílnách National Naval Air Musea ve floridské Pensacole -  kam  na plošinovém přívěsu dorazil 12. listopadu - jehož statickým exponátem se letoun po kompletaci stane, nebudou problémy. Ocasní část totiž byla  220 stop hluboko na dně jezera vypátrána a vytažena odtud již v polovině října a byla prezentována při vyproštění stroje.

Sám Johnson se ovšem bohužel vyproštění svého Corsairu, na rozdíl od některých jiných pilotů, již dříve chicagskou firmou A+T z Michiganu vyproštěných, v jezeře jimi při výcviku utopených strojů nedožil. Realitně bezproblémovým přistáním do Michiganu totiž zřejmě vyčerpal svoji dávku štěstí. Zahynul při dalším operačním výcviku na Havaji v kokpitu jiné námořní sthačky Grumman F6F-3 Hellcat po srážce se strojem téhož typu během tzv. Thanskgiving day, tj. 25. prosince 1943.

„Když se po půl jedenácté Corsair začal, zavěšen na lanech jeřábu, vynořovat z Michiganu, zmítaly mnou těžko popsatelné pocity. Bylo až neuvěřitelné, že přesto, že se zřítil z paluby lodi, byla jeho třílistá kovová vrtule zcela nepoškozená a na rozdíl od jiných  již dříve vyproštěných strojů nebyly její listy jakkoli ohnuté, což jsem zjistil, když jsem se jí na molu poprvé dotkl. Zcela mě fascinovala také překvapivá masivnost stroje“, popsal své pocity při jeho vyprošťování šéfmechanik Warbird Heritage Foundation David Staffeldt.

Chuck Greenhill vstoupil jako první po 76 letech do cockpitu 

Velmi zajímavé je, že  vyproštění i zmíněnou renovaci stroje v Pensacole zaplatil člen EAA, 76letý  Chuck Greenhill.

„Stroj, který 67 let „seděl“ na dně Michiganu asi 33 mil od Waukeganu v hloubce 220 stop je v neuvěřitelné kondici a je sladkovodními mušlemi ve srovnání s dříve již z Michiganu vyproštěnými stroji pokryt jen minimálně. Velmi zajímavé je, že jsme při jeho demontáži v křídlech našli všech 6 křídelních kulometů ráže 12,7 mm včetně munice, v trupu neporušenou natlakovanou kyslíkovou láhev, v kokpitu kompletně zachovalý zaměřovač a na horní i dolní straně křídel bílé hvězdy výsostného označení, které vypadaly jako nové. Velmi zajímavé bylo, že při demontáži stroje  všechny šrouby a rychlozámky konstrukce fungovaly bez problémů“, dodává šéf chicagské firmy, zodpovědné za vyproštění nejen Corsairu  Taras Lyssenko.

 Jeho firma A+T již z vod Michiganu vyzdvihla 31. historický letoun. Jisté ale je, že ji zde ještě čeká mnoho práce. Podle výzkumů Tarase Lyssenka a jeho spolupracovníků v palubních denících obou lodí a na mapách havárii totiž během válečných let piloti na dno jezera „uložili“ 143 dnes již unikátních historických letounů, takže zbývá vyprostit asi 100 strojů , mj. 37 F4F Wildcatů, 38 Dauntlessů, 17 SNJ Texanů, ale i unikátní Vought SB2U Vindicator, přičemž místo jejich pobytu na dně jezera je Tarasu Lyssenkovi a jeho spolupracovníkům známo. Není bez zajímavosti, že během výcviku na cvičných letadlových lodí na jezeře na letadlových lodích proběhlo 120 000 bezproblémových startů a přistání, čímž se zde k operacím z palub „ostrých“ letadlových lodí Navy kvalifikovalo 35 tisíc amerických pilotů. Při 273 přistáních cvičných strojů do vod jezera zahynulo pouze neuvěřitelných 8 pilotů!

---

Prameny

Knihy

Krala, Jan Zbigniew Samolet mysliwski F4U Corsair Warzsawa, Wydawnictwo Ministerstva obron narodowej 1988. Typy broni numer 122

Časopisy

Letectví a kosmonautika, 1981, č.?  s. 552 - 553, č. ?, s.590 – 593: Moravec, Jiří  Vought F4U Corsair

Internet

http://eaa.org/news/2010/2010-11-08_corsair.asp Rare Corsair rescued

http://www.chicagobreakingnews.com/2010/11/ Black, Lisa world-war-ii-fighter- plane –lake-michigan- recovery- vaukegan- html  WW II fighter plane pulled from its watery grave

http://chicago.cbslocal.com/2010/11/08/wwii-plane-recovered...

http://www.navsource.org/archives/09/46/46064.htm USS Wolverine

Foto

http://www.pioneerlocal.com/galleries/north/-1,g4-plane-111010.photogallery?index=2

Video

http://abclocal.go.com/wls/story?section=news/local&id=7146023

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka