Amerika aneb hodně legrace za málo peněz.

19.11.2010

David Chaluš

Četl jsem poměrně hodně o tom, jak, kdy a proč do USA. Ale stejně, moje první cesta  za létáním do těchto končin byla dosti krkolomná. Postupem času jsem však i já přišel jak nato. A jak říká můj otec: „Výměna informací mezi kolegy je tou správnou cestou, jak chápat vlivy globalizace i na nás, kteří chceme létat.“

Spojené státy jsem měl možnost poznat již několikrát. Vést příjemný český život alespoň se čtyřmi týdny volna a příjemnými večery bez zbytečných starostí o práci, bydlení či zdravotní péči bych tam nedovedl. Pokud ale pominu tamější neduhy života, tak je to tam děsně fajn. Příroda, spousta prostoru a nespočet možností k létání.

Jako student nemám peněz nazbyt a musím šetřit. A opět můj táta: „Ekonomické chování na cestě pilota musíš přijmout za své !!! “

Tak alespoň podám pár tipů, jak získat hodně, za málo peněz. Z počátku se může zdát být problém získání FAA licence. Je to však velmi snadné. Tedy v tomto případě pro toho, kdo je již pilotem v Čechách. Je jen třeba zažádat na FAA o PPL s dostatečným časovým předstihem. Vše je dostatečně popsáno na stránkách www.faa.gov i s příslušným tiskopisem, jenž je třeba vyplnit a odeslat. Odpovědí z americké strany je pozvánka na tzv. FSDO (Flight Standards District Offices) v příslušném státě. Žadatelé o FAA - PPL s JAA - PPL nepíší žádný test. Musí se jen dostavit na pohovor a odlétat povinné cca 3 hodiny s instruktorem. Nezapomeňte však, že FAA požaduje „noc“ na jejich PPL. V klidu si ji však můžete odlétat na místě.

Letecká škola

Já jsem navštívil tři letecké školy, ale spokojen jsem byl hlavně v té poslední, jejíž název je moc pěkný, Oxford Flight Training, www.oxfordflight.com. Škola se nachází  ve státě Connecticut (CT) a od New Yorku je vzdálená jen hodinu a půl autem. Je to dostatečná vzdálenost od všech prostorů JFK letiště, ale i přes to je dostatečně blízko pro různá komunikační cvičení. Letiště je řízené a dobře vybavené navigačními prostředky. V porovnání s ostatními letišti v  CT je poměrně malé. Má jen jednu dráhu, ale sídlí zde dva letečtí dopravci, servis, letecká škola a dva kluby. Na české poměry až příliš, ale na Ameriku je to prostě malé a ne příliš frekventované letiště. Skoro vždy jsem byl na přistání „jako první“.

Školičku vede příjemný chlapík, jemuž každý přátelsky říká “Ráč” Raj. Létal několik let jako dopravní pilot a teď jak říká: dělá byznys. Pro letce z ciziny má připraveny tři Pipery. Není však třeba se bát přeškolení a nákladů s tím spojených. Na svých webových stránkách uvádí dosti vysoké ceny, ale při náletu více hodin velmi slevní. Příjemně mě překvapila starost školy o mé pohodlí. Zní to jako fráze, ale kdo se v Americe o Vás stará??? Zde na otázku „kam mám letět?“ vždy vychrlili několik možností,  které stojí za návštěvu.

Co je ale parádní na této lokalitě, je možnost cvičit si všelijaké postupy. Je zde otočené pravidlo oproti tomu, co je v Čechách. Pokud je letiště neřízené, hůře vybavené a většinou tedy soukromé, platí se poplatky. Za přistání a zanechání letadla pár hodin na letišti se platí od pěti do patnácti dolarů. Pokud je ale letiště řízené a tedy státní, je vše zdarma (nemám však na mysli letiště jako JFK, Boston a jim podobná). Když je nehezké počasí, stačí se jen z cvičných důvodů nedívat na GPS a navigovat se pomocí široké sítě pozemních navigačních prostředků a létat od letiště k letišti. Letišť mají spoustu a když si dáte na každém „touch and go”, máte zábavu na celý den. No a v případě, že vás přepadne hlad, stačí si jen vyhlédnout nějaké velké, nejlépe mezinárodní letiště. Vážně jsem nevěřil vlastním očím. Udělal jsem, jak mi Raj poradil, po přistání jsem si nechal natankovat letadlo, přistavit auto s řidičem a odvést do města. Ve městě jsem se v klidu najedl, koukl po okolí a pak znovu zavolal řidiče. A co jsem zaplatil???  V Čechách by to byl balík, ale v CT jen to palivo. Takovou službu nemají všude, ale pár letišť ji disponuje.

Další výlet může být třeba let nad New Yorkem – Manhattanem, návštěva Kanady, Niagara Falls, nebo zdejší ostrovy. Jeden moc pěkný je Block Island, půjčí vám zde kolo, motorku nebo i auto a o výlet po ostrově máte postaráno. A to je pak parádní den.

Finančně jsem si neublížil. Zábava, zkušenosti, padesát hodin, letenka, bydlení a jídlo s častými večírky s místními obyvateli vyšlo nastejno jako padesát hodin v Čechách na cesnišce za tři tisíce. O tamějších obyvatelích bych se měl také zmínit. Sice jejich pivo chutná jak limonáda a hamburgery nejím, přesto když s nimi večer sedíte, poznáte, že pařit vážně umí a jsou velmi přátelští. To ať na pláži u ohně nebo při párty s kolegy.

 Letu zdar a v cizině zvlášť.

Doufám, že se Vám článek líbil a alespoň trochu inspiroval. Budou to již dva roky co jsem článek psal, bohužel ale nebyl nikde zveřejněn. Aktuální je však i dnes, Amerika stále stojí a létání nás baví.

David.Chaluš

instruktor ve Flying Academy

Další obrázky si můžete prohlédnout v galerii flyMag 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

zadne 3 hod s instruktorem

Odpovědět

Datum : 20.11.2010 15:42, Vložil : Michal

drobna oprava - 3 hod s instruktorem nejsou v zadnem pripade potreba. Oficialne je potreba jen flight review - coz je hodina s instr. na zemi a hodina letani. Toto flight review musi delat jednou za 2 roky kazdy US pilot, at lita cessnu nebo Boeinga. DAlsi pozadavky na dvoji muzou vzejit ze skoly, kde si budete masinu pujcovat, ale ja jsem spojil flight review s kontrolnim letem ve skole a bylo to akorat ta 1+1 hodina...

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka