Hlásí se pilot Ludva z Moravy VIII

23.11.2010

Takže přátelé, dnes máme již osmý vstup, ve kterém bych se rád věnoval některým mým známým, fota budou čtyři. A nechci zapomenout na své děti. Ten první snímek je u F-16 s předváděcím pilotem holandského letectva Rainderem Zwaartem, ten ve tmavé kombinéze na leteckém dnu v Praze - Kbelích v roce 1991. Moje maličkost je uprostřed, napravo v brýlích kolega z letky, později šel k aerolinkám, Igor Podivínský. ty červené rakety na koncích křídel slouží jen k vytváření dýmových efektů. Rainder měl jít později co jsem slyšel od mých holandských přátel létat na Boeing ke KLM, civilní holandská společnost. Prima kluk, prima mašina ta F-16. Ten letecký den tenkrát byl první v tak velkém mezinárodním měřítku, houby ještě nějaké zkušenosti s organizací, abych neurazil pořadatele, ale ráno ke snídani dostal bagetu v igelitu a byla tam nějaká paní vojačka z britské RAF, tak jí povídá "typikl čech brekfast". No, měl jsem z toho srandu.

Na druhém obrázku je Tornádo, můj kamarád, kterého jsem poznal již rok předtím, je to Angličan a základnu mají na letišti Lechfeld, v západním Německu, jak se tenkrát říkalo. Moc nedoporučuji na ty letecké dny s sebou tahat malé děti (je tam kolikrát kolem 130 decibelů a já musel syna, kterému byly dva roky, dát do náruče jemu, abych měl fotku). Zrovna v té chvíli tam prolétal rumunský MiG-21 na plnou forsáž, tak mi tam začal takhle ječet. Ještě ale k tomu rumunskému MiGu, oni tenkrát zkoušeli s nějakou izraelskou firmou, co se zabývá modernější avionikou, než tam byla, že dovnitř dají ty jejich přístroje, ale výsledek mi není znám.

K té třetí fotce, to je C-105 Trenér a pózuje mi tam moje dcera Michaela, ten den poprvé letěla. Letadlo patří mému kamarádovi, co mi dělal velitele roje na MiGu, výbornej pilot. Dlouho sloužil v Plzni, hodně zkušeností i s MiG-19. On to letadlo pokřtil jako Drakouš, proto si to tam nechal namalovat plus svoje iniciály BV. Tak mu říkám, Láďo, uděláme z Hradce Králové do Pardubic krátkej přelet, tj. cca 20 km a beru holku, tak jsem si ji upnul pod pásy na břicho. Do těch Pardubic jsme ale nedoletěli, udělalo se jí po zhruba 5 minutách špatně, tak říkám, že to musíme otočit zpátky. Naštěstí se to obešlo bez blinkání, posera jedna.

No a na té poslední fotografii je anglický Strikemaster, cvičný proudový letoun, někdy z konce 60tých let minulého století. Ale tenhle kus létal ještě v 90. letech jako veterán, už jak patrno pod anglickou civilní imatrikulační značkou, mají to nablýskaný jak psí kulky. dělají se na tom vyhlídkové lety, zadara to není, 6-7 tisíc v Kč. Obligátně jsem musel dostat potomka s sebou, to foto je taky 10 let starý. Ten pán je od toho pilot, ale Belgičan, tak jsem říkal dceři, že uděláme fotečku se strejdou, tak mu vlez na ramena. Když jsem ji dofotil, tak mu Mišel povídá že díky strejdo, načež jí říkám, že on nemluví česky. Tak jak? Nijak, je to ufon a spadl z kosmu asi. Fakt, brát si děti na tyto akce je za trest.

Dalšího přítele, kterého jsem poznal, byl operátor z Boeingu KC-135, který měl na starosti obsluhu toho doplňovacího plnícího ráhna, prostě tankování za letu. byl to takovej už postarší pán, ale čupr, tak jestli se mohu podívat dovnitř na jeho pracoviště. Bez problémů. Tam jsou instalované 4 nové motory pod křídly a také nová šedá kamufláž, jakoby nové letadlo, ale vevnitř je vše při starém, v pilotní kabině budíky snad ještě ze 60. let a vzadu, jak se to tankuje, aby ten operátor viděl tím okýnkem dole, taky žádná sláva. Já myslel bůhvíjaká polstrovaná sedačka, ale je tam jen lavice s přišitou dekou a malé zažloutlé okénko, kterým se dívá. Pověděl mi, že má nalétáno 5000 hodin, ale tu práci jsem mu tedy nezáviděl. Prostě jsem měl o amerických tankerech poněkud jiné představy.

Také nezapomenu na jednoho kolíka, on byl na letadlové lodi jako stihač na F-18 Hornet. Tak po skončení leteckého dne jsme si dali panáka a cigáro, myslím, že lítal na Enterpreisu, taky rozveden, no nedivím se, když je půl roku na moři, pak teprve volno. To samé jak na ponorkách. Z mladých čtenářů, kdyby to náhodou nikdo nevěděl, na startu z letadlové lodi se používal parní katapult, jak vás zaháknou za příďák na lano, dáte plnej plyn, tak to zrychlení trvá z nuly na 200km jen 2 vteřiny. Přistání je trochu složitější. Ta lodička jede proti větru na plnej výkon, zhruba 50km/hod, tak to si můžete odpočítat. Navíc přistávací rychlost je na americkejch mašinkách celkem přijatelná, takže jsme na nějakých 200km/hod. Musíte trefit palubu, ale i ze země vám jistěže pomáhaj. Zjednoduším to, vidíte na palubě dvě světla, 2 červené nízko, 2 zelené příčky vysoko a optimální osa sestupu červená a zelená. To vám ještě indikuje ILS. Nyní jde o to, aby jste se zahákli za přistávací hák na jedno z těch tří napříč natažených lan. Pokud ne, opakovat okruh pokud máte palivo. V nouzi nejvyšší i katapult do moře, ta sedačka (fy Martin Baker) vás vynese ještě 80 z pod hladiny moře. Viděl jsem jednou instruktážní film, o výcviku osádek námořních Prowlerů, tam jsou čtyři chlapi, je to elektronická verze staršího dvoumístného Intruderu. Normálně takovej čtyřmístnej vozejček na rampě do vody a teď makejte, když se to ve vodě převrátilo, tak se odpásat a vyplavat. Nikomu z těch boys bych to naostro nepřál.

Ještě bych se rád zmínil o jednom známém letci, to je Francouz, létal v té akrobatické skupině Patrouille de France, jejich špičkový reprezentační tým na Alpha Jetech. Já jsem ho poznal za takových srandovních okolností. To bylo také na hangár párty v neděli večer a přišli tam z věže řídícího se podívat dvě dispečerky, mluvil jsem zrovna s těma frantíkama, ti se ale raději chtěli seznámit s těmi děvčaty a tak ta jedna povídá o té druhé, že je to pěkná čiča. načež oni zareagovali cože to znamená čiča. Tak jsem jim vysvětlil, že to je krásná mladá žena s hezkým poprsím. Mně to v tu chvíli ještě nedocházelo, oni sháněli svého kamaráda kpt. Chichu. přišel. A ať řeknu, co znamená ta čiča, tak jsem mu to řekl. Trochu zblednul, zatímco ti ostatní z toho měli pěknou legraci, jelikož to jeho jméno Chicha se vyslovuje jako čiča. Tak jsme se seznámili, u lítání muší bejt sranda.

A ať je sranda, jako vždy jeden vtípek na závěr. Kdo by náhodou nevěděl, kdo byl ve středověku známý astrolog a hvězdář Kopernik. To takhle nechá velitel v kasárnách nastoupit družstvo a oni mu tam stojí ne rovně, ale do půlkulata. Ptá se velitele té čety proč. protože je pane kapitáne země kulatá, načež on mu říká, kdo to řek? kopernik, takže Kopernik, vystupte z řady! 

Takže, příští týden se tady opět shledáme, tentokrát to bude o věci, která k této profesi bohužel také patří a to letecké havárie.

Zatím se mějte , dovi, Ludva

Každé úterý uveřejňujeme na stránkách leteckého magazínu flyMag Vaše příběhy, povídání ze světa létání. Máte i Vy co říct jiným? Jednoduše nám napište

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka