Hlásí se pilot Ludva z Moravy IX

30.11.2010

Můj dnešní příspěvek rozdělíme ještě na pokračko v dalším, aby se nám to vešlo. Jak jsem psal minule, bude to o trochu nepříjemných věcech, jako jsou letecké havárie a katastrofy. Havárie je bez úmrtí, katastrofa s úmrtím. Víte, když se podíváte na silnice co lidí zemře v autech a na motorkách, tak je ta bilance mnohem horší, než ve vzduchu. Doufám, že neodradím mladé příznivce létání, stát se ale může leco. Černou kroniku z toho v žádném případě nehodlám dělat, spíš je to k úctě těm lidem, kteří již nejsou mezi námi.

V šumperském aeroklubu jsem poznal náčelníka jesenického letiště Jardu Nezvala, který létal také s práškovacím letounem Z-37 Čmelák. To bylo v roce 1981, bohužel se mu stal tento typ osudným. Jednou jsem jako 10-letý kluk měl možnost si sednout do toho taky na krátký let, seděl jsem v trucovně, to je místo pro mechanika, kde jste zády k pilotovi, ovšem tak hlučný letoun jsem už v životě nezažil.

Potom na pilotce jsme měli jako instruktora plk. Deáka, nakonec se ve volném čase zabil na Rogalu. Chodil jsem tady v Zábřehu ráno vždy pro noviny do stánku, ale trafikant už také není. Sám první let na paraglidingu bez instruktora, tak se mu vyfoukly z padáku průduchy. Veškerá lékařská péče byla marná, tak stánek převzala jeho žena. 

U Náchoda je takové menší letiště pro ultralehké letadla, tam někdy v začátku 90. let startovali budoucí tchán se zeťákem, svatba připravená, to bylo někdy v prosinci, tráva zmrzlá, ale mraky nízko ve 100 metrech. Tak do toho vletěli a dopadlo to tragicky. Tam není umělej horizont, jen zatáčkoměr a variometr, podle toho se dá letět i v mraku, ale musíte s tím mít trochu zkušeností, ty přístroje indikují se zpožděním. My jsme byli na cvičných letech létat jen podle toho, když vám instruktor ten umělý horizont vypnul, ale ti dva s tím asi neměli nějaké větší zkušenosti.

Měl jsem taky jednoho kámoše, veselej kluk, říkali jsme mu Houba, lítal v Pardubicích na MiGu, potom v aeroklubu. Byl z Ústí nad Orlicí. Jednou při domácím posezení se mu prý udělalo trochu špatně, na záchod došel, ale už si nevšiml, že tam zrovna sedí jeho táta... Prostě to na něj hodil. Při naprosto obligátním přeletu z Holic do Chrudimi na Z-142 vysazení motoru po cestě, pokus o nouzové přistání nevyšel a oba po následném požáru uhořeli...

V samostatné kapitole se chci věnovat dnes těm dvěma fotkám, co tam máte. Ten obelisk s Tu-104 nechal udělat pan Kratochvíl pro svoji dceru, která zemřela ve 25 letech při katastrofě během letu do Číny. Pan Ludvík byl nestor létání a průkopník vírníkového létání, dost známá osobnost. Rodák také ze Zábřehu, to je focené na místním hřbitově. Stalo se to v roce 1958 ta nehoda.

Na té druhé fotografii je pochován Ing. Pavlík, známý z Aeroklubu, později létal u zemědělského letectva a poté u čs. aerolinek. Krom toho byl mistrem v plachtění. Ve středisku vrcholového sportu na letišti v Moravské Třebové se mu však poslední otočka na L-13 Blaníku stala osudnou. Bylo mu 41 let.

Toto je velice smutný příběh. Stalo se to v 60. letech na dvoumotorovém dopravním letounu Caravela. v jednom švýcarském městečku vyhráli školáci v nějaké soutěži letecký zájezd do Itálie. Let Curych - Řím. Bohužel ve špatném počasí došlo ke katastrofě a ani jedno z těch 54 dětí nepřežilo. Umíte si představit, jaká nálada v té obci potom asi panovala...

Letiště Orly u Paříže, letoun Boeing 707, Air France, zkušený pilot kapitán Hoche. Při startu se nepodařilo s letounem, kde bylo kolem 130 cestujících odstartovat a letoun skončil v plamenech hned za letištěm. Příčina byla fatálně banální, piloti opoměli přestavit při důležitých úkonech trimr na výškovém kormidlu, takže letoun se ani nevznesl.

V Paříži ještě zůstaneme, 1973 aerosalón na letišti Le Bourget. Sovětský protějšek Concordu, Tu-144 se tam při průletu rozpadl ve vzduchu na dvě části. Pilotoval tehdy syn legendárního konstruktéra Tupoleva, osádka zahynula.

 

V polovině 50. let, kdy studená válka byla v plném proudu, se ještě používaly balony americké, které byly vypouštěny z bavorské strany s politickými letáky nad naše území při západním proudění větru. Tenkrát u Levoče se střetla vnitrostátní linka, letoun Il-12 s takovým balonem, takže došlo k letecké katastrofě. Protestní nóta americké straně byla tehdy podána.

Něco o vrtulnících. Měl jsem kamaráda ze školy, Edu P., on létal na bitevní Mi-24, bohužel při cvičných střelbách to asi trochu přetáhl a ve zteči to useklo zadní část trupu a hlavně tím přišli o vyrovnávací rotor, takže to padalo a neovladatelně se to točilo. Stálo to tři lidské životy.

Jednou mi vyprávěl kolega pozorovatel, předtím byl palubmním technikem na Mi-4, že za letu v nízké výšce vypadl člen posádky bez padáku nouzovým poklopem v podlaze, než dopadl na zem, tak prý kvůli infarktu při dopadu už nežil. Při šetření po tom poklopu zkoušeli šlapat, dupat a nic. Držel.

Ještě jeden případ, když na palubě vládní Mi-8 zahynula manželka tehdejšího prezidenta Gustava Husáka. Jednalo se o přistání do terénu, když těsně před tím polem se tam zvedl kukuřičný prach, takže osádka v malé výšce nic neviděla a došlo tak ke kolizi s terénem.

Takže dnes už závěrem jak je zvykem, jeden vtípek a za týden dokončíme toto neveselé téma. To jak v ruském Petrohradě, roku 1917, zazvoní na byt Vladimíra Iljiče Lenina jeho dva kamarádi a otevře jim dveře jeho žena Naděžda Krupská, načež se ti dva ptají, zda může Vladimír s něma na pivo. Načež ona odpoví ne, vy se jako posledně ožerete a budete zase střílet z Aurory...

Takže za týden v úterý Ludva

foto vlastní archiv, video youtube.com

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

události

Odpovědět

Datum : 15.01.2019 10:00, Vložil : Petr Šebek

Dobrý den, můžete se mi ozvat na aeroarchiv@gmail.com? S pozdravem Šebek

události

Odpovědět

Datum : 15.01.2019 09:59, Vložil : Petr Šebek

Dobrý den, můžete se mi ozvat na aeroarchiv@gmail.com? S pozdravem Šebek

Odpovědět

Datum : 18.12.2010 23:48, Vložil : Karel

Jo, jo Kozlov, mzslím, že Козлов Михаил Васильевич, tedy M.V. Kozlov http://cs.wikipedia.org/wiki/Tu-144#Letecké nehody http://www.testpilot.ru/memo/70/kozlov.htm Mladý Tupolev bzl šéfkonstruktér

Tu 144 ...

Odpovědět

Datum : 11.12.2010 13:55, Vložil : Dodo

Pri havarii v Le Bourget pilotoval kapitan M.I.Kozlov.

Pokračování?

Odpovědět

Datum : 09.12.2010 22:54, Vložil : Honza

Ludvo, kdy bude slíbené pokračování?

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka