Jednodenní výlet do muzea v Le Bourget

10.12.2010

V průběhu letošního roku jsme na stránkách magazínu flyMag otevřeli sekci tzv. Trip reportů (zkušenosti s leteckými společnostmi při cestování). Bezprostřední popisy kultury a kvality cestování samotnými účastníky jsou tím nejlepším doporučením pro ostatní při volbě a výběru vlastního způsobu dopravy do vybraného cíle. Rádi na stránkách flyMag.cz zveřejníme i Vaše vlastní zkušenosti. Dnešním Trip reportem nás potěšil náš čerstvý spolupracovník Martin Tatek, popisující svou cestu do leteckého muzea v Le Bourget... 

Podniknout výlet do nějakého zahraničního leteckého muzea jsem chtěl již dříve. Svou dostupností se nabízela zejména obě německá technická muzea ve Speyeru a Sinsheimu, ale když společnost SmartWings přišla s cenovou akcí v rámci „oslav“ svátku sv. Valentýna nebylo nač čekat. Výhodné časy odletů (z Prahy v 6:00, z Paříže ve 21:20) a také fakt, že SmartWings operují lety z Prahy na hlavní pařížské letiště Charlese de Gaulla (terminál 3) způsobily, že můj výlet se uskutečnil během jednoho dne. Když jsem zakoupil letenky jednoduchým způsobem přes webové stránky dopravce za cenu málo přesahující 1200.-, výlet do Musée de l´Air et de l´Espace v Le Bourget byl na světě.

Malé obavy, ale zároveň očekávání plynuly z premiérové cesty s první českou low cost společností, o jejíž úrovni jsem slyšel mnoho negativních a málo pozitivních zpráv. O to více jsem však byl její kvalitou překvapen. Spíše než o klasického nízkonákladového dopravce se jedná o „hybrid“, který se sám řadí do skupiny easyJet, Ryanair…, ale úrovní služeb se více podobná klasickým aeroliniím. Kdybychom porovnávali ceny letenek, chování posádky, obsluhu atd., není SmartWings co vytknout.

Po brzkém příjezdu na letiště a odbavení jsem se vydal do pro SmartWings tradičního gatu D1. Boarding nastal kolem 5:30 a i přes zhruba 90 % obsazenost probíhal klidně. Po nástupu na palubu Boeingu 737-500 (OK-SWV) jsme byli anglicky uvítáni. Usadil jsem se na své místo 16A a za pár minut se konal push-back a během pojíždění na de-icing proběhla safety demostration, která na rozdíl od jiného low cost dopravce Wizzair proběhla úplně profesionálně.

Několik minut po startu začaly letušky s podáváním malého občerstvení. Zdarma byla menší bageta a jeden nealkoholický nápoj (kafe nebo čaj je tuším za  20.-). Zhruba v 6:40 se přihlásil cpt. Strnad, který nás přivítal na palubě a podal pár informací o letu - výška 11 km, rychlost 800 km atd. Velmi mne zaujalo, že během letu neproběhl jinde tradiční (zejména u low costů) palubní prodej a personál se navíc po celou dobu letu choval velmi profesionálně.

Let uběhl velmi rychle a krátce před tři čtvrtě na osm jsme již přistávali na jednom z největších evropských letišť. Následovalo prudké brzdění a sjezd na pojížděcí dráhu, která nás dovedla až k terminálu 3, který je využíván pouze několika málo dopravci. Oproti jiným na CDG má však velkou výhodu. Kromě toho, že je malý a pokud nechcete, nezabere vám jeho opuštění mnoho času, leží i na tzv. Roissypolu pár desítek metrů od zastávky příměstských vlaků RER, které vás dovezou do centra Paříže. V příletové hale jsem si na informacích poprosil o mapu, kterou mi ochotně poskytli a na nedalekém „nádraží“ RER jsem si zakoupil zpáteční jízdenku do stanice Le Bourget (za cca 14 EUR). Je velmi důležité si lístek schovat, protože ho budete potřebovat pro opuštění cílové stanice.

Cesta do Le Bourget mi zabrala asi 15 minut. Na zdejším nádraží jsem si ještě zakoupil dva lístky na místní MHD (2 EUR) a šel jsem hledat zastávku autobusu č. 152. Po dalších asi deseti minutách jsem již stál před „branami“ mého cíle.

Muzeum letectví a vesmíru se nachází na letišti Le Bourget. Jedná se o menší vzdušný přístav, využívaný především VIP letadly. Mimo jiné letiště každý rok ožívá známou leteckou přehlídkou, kde světoví výrobci letadel uzavírají velké kontrakty s aerolinkami nebo se zde uskutečňují premiéry nových strojů. Své představení zde v minulosti měly i Concorde a Tupolev Tu-144. Jedna z letových ukázek sovětského stroje však skončila tragicky.

V 10:00 hod. se otevřely vstupní dveře muzea a já si v pokladně zakoupil lístek myslím za 6 EUR (se studentskou slevou). Je důležité dávat si při zakoupení lístku pozor, protože jeden druh vstupného je pouze do expozicí, ale druhý vás opravňuje i ke vstupu do dvou strojů Concorde a Boeingu 747.

Expozice muzea je rozdělena do několika částí - vesmírná expozice, meziválečná, světové války, počátky letectví, francouzské stroje, experimentální stroje, hala Concorde a venkovní expozice, zahrnující zmíněný Boeing 747 a další velice zajímavé kousky.

Mě zabrala prohlídka muzea více než 5 hodin. Zejména z toho důvodu, že jsem si každý okamžik velmi užíval a vše fotografoval. Doporučuji především prohlídku prototypu Concorde a jeho bratříčka od Air France nebo Boeingu 747-100 stejného dopravce, to jsou skutečně zlaté hřeby, za kterými se sem vyplatí cestovat. Ostatní vystavená letadla jsou však také neopomenutelná. Jen jejich výčet je ohromující - Comet, Caravelle, Boeing Stearman, Draken, Starfighter...modely raket, skafandrů a různých artefaktů ve vesmírné expozici....Skoro každý sál je navíc doplněn interaktivní počítačovou hrou, ve které například můžete přistát nebo odstartovat z Le Bourget či se jen tak proletět na Paříží.

Když budete dlouhým chozením okolo exponátů unavení a bude vás bolet za krkem z neustálého zaklánění, můžete si odpočinout v místní restauraci či se stylově posadit na jedno ze sedadel ve vystaveném Jumbu. Zapomenout byste neměli ani na návštěvu obchůdku se suvenýry, kde je samozřejmý výběr všemožných modelů, triček, stavebnic, knih a různých maličkostí s leteckou tématikou.

Na cestu zpět jsem se vydal s časovým předstihem unavený po několikahodinovém chození po muzeu, a tak jsem si zašel ještě na kafe do jedné z mnoha kaváren v blízkosti nádraží v Le Bourget. Odtud jsem se stejnou cestou dostal až do odletové haly terminálu 3.

Zhruba v 19:30 nastal čas se jít odbavit, poté mne čekala cesta do gatu a zde opět čekání. Let do Prahy měl malé zpoždění, ale i tak jsme v Čechách přistávali takřka přesně. Letělo se stejným strojem jako ráno, tentokrát jsem však seděl na sedadle 4F a i pasažérů bylo méně, cca 50 %. V Praze jsem letiště opouštěl plný zážitků, s pár suvenýry a se stovkami fotografií…

Závěrem:

Výlet do muzea v Le Bourget mohu jen doporučit. V případě příznivých cen letenek a dnes také v případě, že Francouzi nebudou stávkovat, se jedná o krásný zážitek pro všechny letecké nadšence. A co víc, v polovině roku 2011 se v Le Bourget uskuteční zmiňovaná obří letecká přehlídka…

Oficiální webová stránka muzea : http://www.museeairespace.fr/

Martin Tatek, foto vlastní archiv (galerie flyMag.cz)  profil autora

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

dobre poctenicko

Odpovědět

Datum : 11.12.2010 13:18, Vložil : pekar

fakt dobre poctenicko, vic takovych reportu...

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka