Hlásí se pilot Ludva z Moravy X

14.12.2010

Dobrý den, hlásí se pilot Ludva z Moravy

Dnes máme desátý vstup a jak bylo předesláno minule, pokračujeme o leteckých nehodách. Něco ve třech statích o střetech s elektrickými dráty…

Měl jsem staršího kamaráda Víťu Vránu, již zesnulého, jako pozorovatele, který předtím létal na bitevním Il-10. To bylo začátkem 60. let, když nad západním Slovenskem přetrhl vlivem letecké nekázně dráty vysokého napětí. Směrovka to vydržela, ale pan Vrána už kvůli tomu nemohl dál létat jako pilot.

Další podobný případ se stal nedaleko Pardubic, když jeden můj nadřízený v hodnosti plukovníka a jinak skvělej člověk na L-29 Delfínu přetrhl ty dráty taky. Měl půl roku do důchodu, tuto havárii ale nepřežil. Bylo to nedaleko místa jeho chalupy v pátek odpoledne, kde byla již jeho rodina, jak by asi řekl Bolek Polívka „ptákoviny neděléte“

Ještě mnohem tragičtější byl případ čtyřmístného amerického letounu Prowler, startujícího z letadlové lodi patřící námořnictvu, když nad Švýcarskem při přeletu v přízemní výšce seknul směrovkou lano v údolí od velkokapacitní lanovky a v ní plno turistů, kteří bohužel měli smůlu. Pilot byl poté v USA soudně stíhán. Kdo si na tom co vezme, životy se vrátit nedají…

Nyní dva vstupy ohledně zlomení páteře nebo vazu, chirurg ale nejsem. Já jsem se s tím poprvé setkal v roce 1982, když při prvním jeho samostatném letu na MiG-21F si jeden arabský posluchač za pěkného počasí spletl letiště Přerov s letištěm Olomouc – Neředín. Tam je, nebo byla betonová dráha, ale jenom 400m dlouhá. Narazil do valu, kde skončil. Na tak krátké dráze tu rychlejší potvoru jistěže neubrzdíte.

Anglie 1940, bitva o britské ostrovy mezi RAF a německou Luftwaffe. U 303. Polské perutě sloužil náš legendární stihač Josef František, skore 17 sestřelů, bohužel při přistání v doběhu se také zastavil o val, kde byl vymrštěn z kabiny Hurikána. Že by po nesmírném předešlém psychickém vypětí těch hektických dnů zapomněl na pásy? Víte, já jsem si je při cvičném letu po okruhu na sportovním letounu nedával taky, ale mladým adeptům na létání to nedoporučuji, ty kšandy si raději vemte.

Nyní dvakrát o manévru „Zvrat“, když to přetočíte na záda a jdete protisměrem dolů. Chce to předepsanou výšku. Dva borci od našeho útvaru to na L-29 zkoušeli ze 700m, finíto. To samé v bleděmodrém na záletu z přerovského letiště zvrat na MiGu ze dvou kilometrů, přičemž se normálně začíná v 5km! On si byl už tak jistej P., že to zvládne, jezdil i automobilní silniční závody. Nezvládnul nic, kousek od Jevíčka při cca 1000 km/hod ta mašina skončila v lese, zůstal jen řetízek a trochu do pytlíku. Za každou cenu netahat čerta za ocas.

V dalších 4 odstavcích vzdám hold čtyřem zalétávacím zkušebním pilotům, co při výkonu svého povolání tragicky zemřeli. Vezmu to chronologicky. V roce 1949 se u Čakovic zabil pilot Kraus na S-199, tedy duplikát německého Me-109 „mezka“. Mohl asi zlobit motor, kořistní výroba a sabotáže ještě z doby protektorátu našich českých dělníků. Ten Kraus zalétával také Me-262 Schwalbe, tryskáče, jeden poznatek, praskaly tam gumy při přistání, tak se to roztáčelo ještě ve vzduchu před přistáním. Vrátím se ale k tomu českému Me-109, tam byl použit motor z německých bombardérů He-111 Jumo a původní Daimlery DB-605 pro změnu v roce 1947 zapálili němečtí zajatci v cukrovaru v Krásném Březně (sklad). To letadlo bylo o dost pomalejší, než původní mesoun stodevítka, do příchodu MiG-15, jak jsme byli v sovětském bloku, nebylo nic jiného (adekvát F-86 Sabre). Lítalo to max 440 km/hod ten český „mezek“, považuji osobně tento typ za paskvil.

V roce asi 1970 se při zkoušce katapultážní sedačky zabil zalétávač L-29 Delfínu pan Duchoň na cvičném letounu MiGu-15 UTI, myslím, že v Letňanech.

Kdo zalétával L-39 Albatros, byl Juraj Šouc. On šel později na práškovací letadla a tam něco nevyšlo, ty trosky z toho Čmeláka jsem viděl uskladněné na košickém letišti za hangárem.

Ještě poslední případ o těchto lidech – tak to byl Petr Šupák, co zalétával akrobatickou mašinku Z-50. Nádhernej stroj, Petr Jirmus na něm vyhrál mistra v letecké akrobacii, ale Šupák něco nezvlád, zase při obratech malá vejška, co jinýho…

Teď něco k těm fotkám, které mám dnes v příspěvku. Ta první série je z havárie Tu-154 a rozesypaný náklad cigaret Winston, a že jich nebylo málo, celé tučko bylo naložené jen nákladem. Vzhledem k vysazení elektriky, když to začalo vevnitř doutnat a oba piloti ani nevěděli, kde právě jsou, tak šlo o nouzové přistání na poli. Ten pozemek vlastní můj známej a říkal, že ty krabičky cigaret nemusel nikdo sbírat, i když nasáklé leteckým kerosinem, lidé si je posbírali sami. Osádka kupodivu jen lehce zraněná, z letounu nezbylo nic moc.

Na té druhé fotce je můj kámoš, vlastně byl, s rodinou. Už jsem psal o tom případu srážky dvou MiGů u Čáslavi, ten nejstarší chlapec z jeho tří dětí říkal, že začne tam, kde táta skončil, dnes má přes 20 let a k létání se dostal, tak tohle s úctou beru.

Ke třetímu obrázku, v tom svetru je můj spolužák Rosťa s manželkou. Pokud znáte chorvatské pobřeží, tam ty hory jsou vysoké, hned za těma přímořskejma plážema. On létal v té době na vrtulnících Mi-17 a za špatného počasí se plazili pomocí světlometu přes ty hory. Mělo se stoupat na rozumnou flight level, letovou hladinu, nemuselo to dopadnout tak, jak to dopadlo. Byl to bezva kluk.

K té poslední fotce, je tam turbolet ve fotoverzi L-410FG z kunovické fabriky, ještě před předáním čs. letectvu s civilní imatrikulační značkou. U nás problém nebyl, ale dva kusy se prodaly do Maďarské republiky a naštěstí bez ztráty na životech se jim podařilo jeden z nich „utopit“ v Balatonu.

Závěrem tedy jako vždy jeden vtip, takový starší. Jak poznáte veselého cyklistu? Jednoduše, na předních zubech má nalepené mouchy.

V příští, jedenácté kapitole budou volné poznámky o létání.

Zatím se mějte, pilot Ludva z Moravy

profil autora

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Kdy bude pokračování?

Odpovědět

Datum : 08.01.2011 12:46, Vložil : Honza

Články od Ludvi jsou velmi zajímavé a čtivé. Těším se na pokračování ale zatím marně. Moc prosím Ludvu o další články.

fotoverze L410

Odpovědět

Datum : 20.12.2010 14:56, Vložil : Zdenek Janík

Zdravím příznivece L 410 V pasáži posledního článku je zmínka o fotverzi utopené v Balatonu. Bohužel, byla to smrtelná havárie. Jeden člověk zahynul v proskleném čumáku, byl to shodou okolností "otec" oné fotoverze, maďrský podplukovník.

ale no tak...

Odpovědět

Datum : 15.12.2010 14:59, Vložil : redakce

Tomáši, přece to nebudeme takto přejímat do naprosto nesouvisejících souvislostí. Vždyť víte, že Ludva je Ludva a články jsou články... Ludva vychází v sekci Povídání o lítání. Franta, flyMag

Odpovědět

Datum : 15.12.2010 10:07, Vložil : Tomáš Macourek

OK, beru Vaši odpověď a budu tedy věřit, že ostatní články, zprávy a informace na tomto serveru jsou faktografické, není-li uvedeno jinak.

veřejně dostupná fakta

Odpovědět

Datum : 15.12.2010 10:00, Vložil : redakce

Tomáši, máte jistě pravdu, že Ludva ve svém výpravném stylu neuvádí vždy naprosto přesné údaje o každé události, které se navíc v dnešní době dají jednoduše a rychle nalézt na internetu. Ludva dodává svůj materiál psaný na psacím stroji, text je nutné před vydáním vždy zpracovat do digitální podoby. Z toho je patrné, že při psaní (a vlastně vůbec) Ludva nepoužívá internet. Údaje, které uvádí, jsou z jeho vlastní uložené databáze, a to v písemné, nebo pouze zapamatované verzi. Neberme Ludvovy články jako faktografické statě, ale jako Ludvovo povídání o lítání, které může mít pro čtenáře úplně jiný význam. flyMag-FS

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka