Letuška v dopravním letadle - aneb jak měnit sny v realitu I

27.12.2010

K létání s dopravními letadly vede dlouhá a velmi náročná cesta. Piloti dopravních letadel jsou ale jen špičkou ledové kry, která vyčnívá nad hladinu všech těch, kteří k letu v dopravním letadle neodmyslitelně patří. Stejně, jako si nedovedeme představit let bez pilota, patří velký dík i všem, kteří lety zabezpečují - řídící létání, technici, personál na letišti, posádka, stewardi, letušky..., a to bez ohledu na to, jestli jsou svátky, horko, nebo třeba chumelí. Co o nich víme? Jaká je jejich práce a co všechno obnáší? O práci letušky společnosti British Airways jsou následující řádky Zdenky Ličmanové

Click for English version 


Letuška. Zní to skoro jako princezna, alespoň v mé pohádce….a na dotazy ohledně mé práce jsem vždy s radostí a hrdostí odpovídala….stala jsem se jednou z mála českých letušek pracujících na letišti Heathrow v Londýně pro British Airways.

Byla jsem provozní v jedné restauraci v centru Londýna a zapředla jsem rozhovor s jedním z mých zakazníků o tom, odkud jsem, prostě běžná konverzace lidí, co se neznají - a to mi změnilo život. Řekl mi, že jeho žena je také Češka a pracuje pro British Airways jako letuška. Byla jsem z toho velmi překvapená, že to vůbec jde a on mi řekl, ať to prostě zkusím taky, že přece nemám co ztratit. Hned další den jsem si sedla k počítači a přes BA stránky jsem se prostě přihlásila. Musela jsem barvitě líčit jednu příhodu ze zákaznického servisu, kdy jsem excelovala, a tu detailně popsat. Samozřejmě jsem také musela zadat o sobě všechny informace, kde jsem doteď pracovala, studovala atd. (maturitní vysvědčení z jakékoliv školy stačí). Jiné jazyky, jak anglicky (plynule), také nevyžadují, ale v praxi se hodí jakýkoliv. Za týden mi přišla odpověď, že jsem pozvána na konkurz.

BA si zve k pohovoru v průměru jen 3% lidí, kteří se jim přihlásí a následně vyberou jen 1% z celkového počtu přihlášených. Zájem byl veliký, výběr přísný. Ani se to netočilo kolem toho, jak je kdo mladý, hubený a krásný, či o tom, zda už někdy létal, ale spíš se při náboru pokouší o to vybrat osobnosti, které budou schopné si na palubě sjednat respekt. Důležité jsou vyjadřovací schopnosti, zkušenosti s lidmi a především charisma.

Konkurz trval asi 4 hodiny a skládal se z několika částí. Nejprve to byl osobní pohovor 2 ku 1. Tedy 2 lidé od BA – u mě to byly dvě ženy – jedna z personálního oddělení a jedna co dělala vedoucí posádky (Cabin service director). Bylo to intenzivní a trvalo to asi hodinu, možná i víc. Chtěly po mně znovu vylíčit příklady, kdy jsem nějakým způsobem excelovala při zakaznickém servisu. Vzpomněla jsem si na několik příhod z restaurace. Nakonec to nemusí být nic neobyčejného a pokud je člověk od přírody ochotný lidem pomáhat a je všímavý, což by letuška měla být, tak to může být i něco z běžného života. Stejnou historku, kterou jsem jim psala, už ale slyšet nechtěly, požádaly mě o jinou. Další věc byla jim povykládat něco o týmové práci, chtěly zase nějaký příklad, kdy jsem byla součástí týmu, který společně něco dokázal a co přesně jsem u toho dělala. Chtěly skutečné detaily, takže vymyslet si skutečně nešlo, myslím si, že by to poznaly. Byly příjemné a vše si zapisovaly.

Po měření a vážení, kdy jde hlavně o to, aby měl člověk dostatečně dlouhé ruce a dosáhl na palubě k zavazadlovým prostorům, nám byla předvedena prezentace o praci u BA. Pak jsem byla předvolána do jiné místnosti, kde si nás pozvali 5 naráz a kde bylo take 5 zamestnanců BA a nad každého z nás si stoupli a celou dobu pečlivě sledovali a zapisovali, co přesně děláme. Hrála se hra “týmová práce” a na stole byly rozloženy nějaké věci zakryté plachtou. Naším úkolem bylo, při časovém limitu a po odkrytí plachty, věci, co byly na stole, sloučit se seznamem pasažérů, který nám dali do ruky a nějak se přitom domluvit, jakou věc by jsme jim vybrali pro dlouhy let jako nejdůležitější. Nešlo vůbec o to, co vyberem a zda to stihnem, i když to tak vypadalo, aby jsme byli pod tlakem, ale spíš o to, jak jsme společně schopni komunikovat a chováme se ve stresových situacích k ostatním. Osvědčila se mi metoda, všechny členy týmu oslovovat jmény (měli je na jmenovkách) a dávat sice návrhy, co by jsme jim mohli dát, ale bez toho, že bych se nad nekoho povyšovala, nebo ostatní komandovala a vždycky u toho oslovit VŠECHNY další kandidáty, byť i ty nejzakřiknutější a zapojit je do debaty. Asi má metoda fungovala, za týden mi přišel email, že jsem byla úspěšná.

Po několikaměsíčním čekání, kontrolování rejstříku trestů a stresujícím shánění referencí sahajících 5 let zpátky a zahrnujících opravdu každý den mého, na cesty už tak bohatého života, mi začal 6-ti týdenní intenzivní výcvik od pondělí do pátku vždy od 8.00 do 17.00 hod a do noci jsem se pak učila na každodenní přezkušování. V naší skupině nás bylo asi 20, z toho byli vetšinou všichni Briti, kromě mě, jedné Řekyně a jednoho Kanaďana.  Celkově v naší skupině panovala úžasně přátelská atmosféra, ale vždycky to tak samozřejmě není, což jsem si asi v polovině školicího kurzu výměnou třidy z důvodu krátké nemoci na vlastní kůži zažila. Nejtěžší částí výcviku pro mě bylo to, když jsem musela na své kolegy z plna hrdla křičet a představovat si při tom, ze jsou to cestující – ano a z toho nás bodovali. Bylo to pro případ nouzového přistání, čímž nás učili, jak se musí s lidmi zacházet a dávat jim jasné, stručné instrukce, co maji krok po kroku dělat….a předejít tak panice. Ještě taky zkoušky v protipožárních maskách byly velmi nepříjemné, kdy jsem v nich musela mluvit do palubního telefonu a málem se mi pro nedostatek kyslíku urval kus plíce. Nicméně jsem všechno přestála a na konci školení jsem si celá šťastná odnesla můj certifikát a oprávnění k létání.

Předodletový “Briefing”, neboli instruktáž, která probíhá před naprosto každým letem, je věc, na kterou musí člověk přijít včas a hlavně připraven. Jelikož jen pro British Airways na letišti Heathrow  pracuje 15000 stewardů/dek a je dle počtu odbavených cestujících nejvytíženější letistě v Evropě a dokonce na světě, tak můzete pro British Airways pracovat třeba i 20 let a stejně většinu členů posádky nebudete znát. Každý let  lítáte s jinými lidmi, pokaždé se tedy všichni na instruktáži představí a rozdají si role, co budou během letu dělat a za kterou část letadla budou zodpovědni. Vybírá se podle seniority, tedy délky služby pro BA a já jsem tedy jako nováček vždy musela počkat, až co na mě zbylo. Předodletová instruktáž trvá asi 20 min. a její součástí je přezkoušení všech členů posádky z otázek o bezpečnosti či záchranných drillů/výcviku při nouzovém přistání. Pokud by některý ze členů posádky nedovedl na náhodnou otázku odpovědět, má CSD (Cabin service director), který instruktáž i celý let řídi, možnost, až skoro povinnost, tohoto člena z letu vyloučit a vyžádat si někoho jiného, zpravidla z náhradní posádky, která je připravena k jakémukoliv letu na tzv. službě pohotovostní/standby. Posádka musí také každý rok znovu k přezkoušení z bezpečnostních pravidel a také z pravidel první pomoci. Bez tohoto nemůže žádný steward létat. Až v autobuse, který nás vezl k letadlu, jsme se pak seznámili i se členy pilotní posádky, kteří byli zpravidla dva až tři.

Můj první let se odehrál v červnu 2006 a byl do úžasného Chicaga! Moc jsem se těšila, ale měla jsem i trému, zda zvládnu instruktáž a hlavně jsem si přála, ať nemusím hned někoho zachraňovat a vše proběhne hladce. Avšak, jak to už bývá, všechno co mohlo se ……( nepovedlo!) a já ve vzduchu zažila perné chvilky.

Zdenka Ličmanová   profil autorky

....konec první části. Druhé pokračování uveřejníme 5.ledna 2011

A co Vy? Pracujete v letectví? Napište nám svůj příběh, podělte se o něj s našimi čtenáři...

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

pribeh

Odpovědět

Datum : 31.12.2010 08:13, Vložil : boris

.... o takom to pribehu sa mozu tocit filmy .. je to realita a pritom pravdiva .. nič sladke... potesil ma tento clanok na konci roka.. diki ..inspirujuce ...

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka