Mezinárodní spory - bezpečnost v letecké dopravě (1. část)

02.02.2011

Mezinárodně-politické prvky z pohledu bezpečnosti můžeme nalézt u mnoha leteckých společností. Existuje zde zřejmá závislost aerolinií na vztazích mezi státy. Každý ozbrojený konflikt totiž znamená reálné ohrožení působení letecké společnosti a zvyšuje možnost provedení teroristického útoku na letoun dopravce z nepřátelské země. V neposlední řadě se z mnoha důvodů zcela určitě konflikt projeví v ekonomické situaci společnosti.

Bezpečnostní opatření jako celek se všeobecně zpřísnila v letech 2001 a 2006. Existuje však významný letecký dopravce, který má díky „svému původu“ specifické bezpečnostní předpisy, které svou nekompromisností převyšují pravidla jiných společností na světových letištích. Jedná se o izraelskou leteckou společnost EL AL Israel Airlines, jejíž cestující jsou podrobováni důkladným prohlídkám a podrobným pohovorům před každým letem. Navíc v době příletu a odletu letadla i jeho pobytu na letištní ploše jsou v okolí nastavena zvýšená bezpečnostní opatření. Specifický systém je dán prostředím, ve kterém společnost funguje. Její letadla, posádky i cestující, kteří ji využívají jsou prakticky neustále vystaveni hrozbě teroristického útoku. Podle všeobecného srovnání je bezpečnostní systém společnosti EL AL založen spíše než na rentgenových kontrolách na pohovorech, které provádějí vyškolení pracovníci. Na zaplacení těchto dodatečných bezpečnostních procedur má izraelská vláda vyčleněnu vysokou finanční sumu, kterou poskytuje přímo dopravci EL AL.

Civilní stroje se také velmi často, zejména v době studené války, stávaly oběťmi různých útoků. Mnoho jich bylo zničeno v rámci regionálních konfliktů přímo na letištích, avšak řada jich byla sestřelena za velmi prapodivných okolností.

Dodnes je například nevysvětlen incident, který se uskutečnil v roce 1983. 1. září toho roku byl nad sovětským územím v oblasti ostrova Sachalin za velmi zvláštních okolností sestřelen vojenským letadlem SSSR civilní Boeing 747 jihokorejské letecké společnosti Korean Air, který v rámci letu KAL 007 směřoval z New Yorku přes Anchorage do Soulu. Na jeho palubě zemřelo všech 269 cestujících, mezi kterými bylo i několik amerických předních politiků (například Lawrence MacDonald, člen Kongresu za Demokratickou stranu, který byl považován za velkého antikomunistu). Organizace ICAO ve své závěrečné vyšetřovací zprávě incident označila pouze za politováníhodnou shodu okolností. Podle oficiálních dokumentů byl Boeing sestřelen poté, co se odchýlil od svého kurzu a dvakrát se dostal do sovětského vzdušného prostoru. Sovětské velení, které za letadlem poslalo opakovaně své stíhací stroje, ho považovalo za americký špionážní letoun, a vydalo příkaz k jeho sestřelení. Šlo tedy skutečně o celou řadu nešťastných událostí, když si posádka nevšimla odchylky v kurzu a když pilot sovětské stíhačky nebyl schopen rozeznat civilní letadlo od vojenského. Tento incident je však obestřen mnoha záhadami, které oficiálně vydanou zprávu zpochybňují. Sovětský pilot plukovník Genadij Osipovič, který korejský letoun sestřelil, později prohlásil: „Myslím, že tam byly dva boeingy. První byl prázdný, a ten jsem i sestřelil. Skutečná linka KAL 007 s pasažéry se zřejmě dostala do japonského vzdušného prostoru, kde ji Japonci sestřelili.“

Několik dní po této události americký prezident Ronald Reagan ve velmi napjaté mezinárodně-politické situaci tento incident odsoudil jako akt barbarství a zločinu proti lidskosti. Zmínil se v něm o opatření, které USA a Kanada přijaly vůči sovětské letecké společnosti Aeroflot, které na určitou dobu zakázaly přistávat na svém území.

Mimochodem, stroj Korean Air se stal v roce 1987 stal i obětí nepřátelství mezi Severní a Jižní Koreou. Na palubu letu KAL 858 byla severokorejskými sabotéry dodána nálož, která explodovala a zničila letadlo na letu mezi Abu Dhabi a Bangkokem. Z objednání tohoto teroristického činu bylo jihokorejskými představiteli přímo obviněno nejvyšší vedení Severní Korei.

Avšak i Spojené státy americké se v 80. letech dopustily sestřelení civilního stroje. V rámci irácko-íránského konfliktu dohlížely lodě amerického námořnictva v oblasti Perského zálivu na neútočení proti civilním cílům. Avšak v průběhu jednoho střetu mezi americkým křižníkem USS Vincennes a íránskými dělovými čluny došlo k nešťastnému sestřelení civilního Airbusu A300B2 společnosti Iran Air, který letěl na lince z Bandar Abbasu. Americká loď v domnění blížících se nepřátelských letadel vypálila na neidentifikovaný stroj raketu, která zabila všech 290 lidí na palubě Airbusu. Z pozdějšího vyšetřování vyšlo najevo, že došlo opět k celé sérii nešťastných náhod (zpoždění odletu civilního stroje, jeho nesprávná identifikace, špatná komunikace atd.) a také k tomu, že americká loď se v době sestřelu vyskytovala několik kilometrů v íránských výsostných vodách, kde se pohybovat neměla.

Tato událost vedla k prudkému zhoršení americko-iránských vztahů a definitivně byla vyřešena až iniciativou amerického prezidenta Billa Clintona. Na základě rozhodnutí Mezinárodního soudního dvora Američané vyplatili na odškodnění přes šedesát milionů dolarů.

Nechtěné sestřelení civilního letadla, navíc v době míru, je v každém případě politováníhodný incident, ke kterému však občas dochází i po skončení studené války a tedy ne v době napjatých mezinárodních vztahů. Následné spory zúčastněných zemí trvají velmi dlouho a k uklidnění situace dochází mnohdy až po měsících vyjednávání. K podobnému případu došlo v říjnu 2001, kdy bylo při letu číslo 1812 z izraelského Tel Avivu do ruského Novosibirsku sestřeleno ukrajinskou raketou letadlo ruské letecké společnosti Siberia Airlines Tupolev Tu-154M. Na jeho palubě zemřelo více než sedm desítek osob osob. Ukrajinské úřady včetně prezidenta Leonida Kučmy několik dní kategoricky odmítaly jakoukoliv spojitost této nehody s právě probíhajícím cvičením svého námořnictva v oblasti jižní Ukrajiny, avšak pod tíhou důkazů ruské vyšetřovací komise o několik dní později přiznaly plnou odpovědnost za tento incident. Jelikož drtivou většinu cestujících na palubě představovali cestující izraelské národnosti, byla v roce 2003 mezi Ukrajinou a Izraelem podepsána dohoda o kompenzacích pro pozůstalé. Podobná smlouva byla podepsána i s Ruskou federací. Paradoxem v celém incidentu je, že tehdejší vrcholný představitel ukrajinské vzdušné obrany generál Valeri Kamenski figuroval i v případě sestřelení jihokorejského letadla v roce 1983, kdy působil jako velitel sovětských vzdušných sil na Dálném východě, a vydal rozkaz k sestřelení letadla.

Pár měsíců před katastrofou ruského stroje dokonce na toto téma poskytl rozhovor, ve kterém vyjádřil své přesvědčení, že vzhledem k odlišným mezinárodně-politickým podmínkám již k podobnému incidentu jako v roce 1983 nemůže dojít …

Autor: Martin Tatek, čerpal ze své diplomové práce na téma Vnitřní trh EU – letecká doprava v rámci EU (VŠMVV Praha, 2010).

Foto: devsquestions.blogspot.com, vosizneias.com, martinfrost.ws

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

letecká neštěstí

Odpovědět

Datum : 17.10.2011 08:04, Vložil : Ing. Josef Musil

mezinárodní spory. článek je tendenční, vynechává důležitá fakta, takže lže. Mimochodem , pokud kdokoliv považuje neuposlechnutí rozklazu jako nešťastnou událost pak je to s prominutím BLB ! A pokud někdo opakovaně naruší vzdušný prostor - nereaguje na příkazy pak je narušitel vzdušného prostoru - ( v každé zemi, v USA zvlášť )a zaslouží sestřelit. Odpovědnost nesou ti, co PORUŠILI, NERESPEKTOVALI, NEUPOSLECHLI, NEREAGOVALI. S rektálně-alpinistickým pozdravem - k vyším výškám MLASK

Odpovědět

Datum : 13.02.2011 22:25, Vložil : Martin Tatek

Děkuji. Snažím se připravit další článek - Letecký terorismus - bezpečnost v letecké dopravě. Podle časových možností bude přidán na stránky.

Odpovědět

Datum : 05.02.2011 20:15, Vložil : Daniel

Veľmi pekne! Súhlasím s Frantou konečne niečo čitateľné a som veľmi rád, že je článok označený číslom 1. Dúfam, že čoskoro sa dočítame viac o bezpečnosti práve ElAl-u alebo aj Delty na letoch do USA.

dík

Odpovědět

Datum : 04.02.2011 18:49, Vložil : Martin Tatek

Ahoj, díky za pochvalu. Martin

dobry clanek

Odpovědět

Datum : 02.02.2011 21:21, Vložil : Franta

Po nekolika tydnech totalniho marastu na strankach flyMagu konecne neco k precteni. Fakt dobry Martine...

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka