Spitfire nebo Mustang?

05.02.2011

Který z leteckých nadšenců si nikdy nepoložil otázku, který z výše uvedených typů legendárních stíhacích letadel je lepší? Žádného takového neznám, nicméně teď nechci porovnávat jejich technická data a bojové kvality, ale podívám se na vše pohledem pilota, protože jsem měl to štěstí letět s oběma typy.

Ostatní piloti, s kterými se na letišti potkávám se mě ptají! Tak který z nich je lepší? Než na tuto otázku odpovím, musíte si uvědomit, že oba typy byly 2 zcela rozdílná letadla konstruovaná na základě úplně odlišných požadavků. Ano, Spitfire IX. i P51D Mustang byly oba jednomístné stíhačky ze 40-tých let, používající prakticky stejný typ motoru Merlin, ale tím jejich podobnost končí!

Spitfire byl vyvinut jako záchytný stíhací letoun. Potřeboval okamžitě odstartovat z malého travnatého letiště, co nejrychleji stoupat vstříc nalétávajícím bombardérům, skvěle manévrovat a co nejvíce jich sestřelit v co nejkratší době. Ihned poté okamžitě přistát na ono malé travnaté letiště (možná již poškozené krátery bomb po náletu), znova natankovat, přezbrojit munici a znova odstartovat do podobné akce. A toto zvládat co nejčastěji během dne. Vzhledem k tomu, že bojoval nad vlastním územím, nepotřeboval nést mnoho paliva.

Mustang byl optimalizován pro doprovody útočících spojeneckým bombardérů letící hluboko nad územím nepřítele, jeho úkolem bylo ochránit vlastní bombardéry před útoky stíhaček tak, aby chráněné bombardéry mohly splnit svůj úkol. Byl vyvinut k tomu, aby létal rychle a daleko, ale zároveň mohl využívat letiště bombardérů s dlouhými drahami s pevným povrchem.

Když to shrnu, řeknu jednoduše toto:

První verze Spitfirů byla lehká, čiperná, rychlá a velice obratná letadla ve všech letových hladinách, nicméně trpěla omezeným výhledem do zadní polosféry a omezenou zásobou neseného paliva. Nakonec, byla to útočná letadla, vyzbrojená 8mi kulomety ráže 7.7mm. Další verze již měly větší nádrže, větší výkon motoru ve vyšších letových hladinách, lepší výhled dozadu a účinnější výzbroj tvořenou kanóny ráže 20mm s explozivním střelivem. Dále bylo vyvinuto množství specializovaných verzí, nicméně všechny verze Spitfirů poháněné motory Merlin měly omezenou rychlost a dolet, ale zároveň výbornou obratnost spolu s nezáludnými letovými vlastnostmi při nízkých rychlostech.

Co se týče Mustangu, díky větším nádržím, pancéřování a mohutnější výzbroji byl od počátku těžší. Prázdná hmotnost Mustangu byla 7.350 liber, zatímco Spitfire vážil jen 5.800 liber. Mustangy nesly pro své velkorážové kulomety Browning celkem 1.880 těžkých nábojů, dále používaly laminární profil křídla optimalizovaný ne pro souboje nízko nad zemí, ale pro letecké souboje ve výšce až 40.000 stop. Byl zkonstruován později než Spitfire a na základě získaných bojových zkušeností dostal překryt kabiny umožňující výborný výhled do všech stran a zároveň již měl ergonomicky uspořádaný kokpit, který byl větší a pohodlnější než u Spitfiru. Na druhou stranu pádová rychlost Mustangu byla daleko vyšší než u Spitfiru a pilotáž při nízkých rychlostech, zvláště v zatáčkách byla daleko náročnější.

Takže, jaký je můj verdikt? Předesílám, že v každém případě jsem v obou letounech létal ze zadního sedadla, navíc nejsem stíhací pilot. Kromě toho oba letouny jsou výborné, rozdíly jsou minimální a můj názor spíše odráží moje pocity.

Nakonec čestně říkám, že dávám přednost Mustangu před Spitfirem. Jeho kokpit je modernější a lépe uspořádaný. Sedačka je méně vzpřímená a poloha pilota je daleko pohodlnější. Poloha pilota ve Spitfiru je daleko vzpřímenější, na pedálech směrovky téměř stojí, zatímco v Mustangu je vše daleko přirozenější. Zároveň jsem měl potíže s oporou noh a rukou ve SPITFIRU, v Mustangu to problém nebyl. Výhled z Mustanga je díky bublinovému překrytu také lepší. Co jsem zvláště ocenil u Mustangu bylo daleko snadnější a příjemnější pojíždění díky řiditelnému ostruhovému kolečku a brzd umístěných na pedálech. Spitfire používá otočnou ostruhu spolu s centrální brzdou a rozdílnými pneumatickými ventily, což spolu s užším rozchodem podvozku činí pojíždění obtížnější, zvláště v silném bočním větru.

Co jsem ale ocenil nejvíce bylo řízení Mustangu! Neoblíbil jsem si vysoký kloubový knipl Spitfiru, jehož držadlo mi navíc nepadlo do ruky. Na druhou stranu, knipl Mustangu mi padl do ruky okamžitě. Možná Mustang není za letu příčně obratný (přes křidélka) jako Spitfire, ale zároveň netrpí omezenou podélnou stabilitou Spitfiru.

Z časopisu PILOT, October 2003, strana 28, by Bob Grimstead

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka