Hlásí se pilot Ludva z Moravy XII

15.02.2011

Dobrý den, hlásí se pilot Ludva z Moravy!

Máme dvanáctý vstup, tak volné letecké pokračko.

Má to smysl, když Vaše čtyřnohé miláčky neberete na Silvestra o půlnoci ven. Jak začnou ty rachejtle bouchat, je to zvířátko ve stresu. My měli nařízeno nad Dvorem Královým, kde je ZOO Safari dodržovat minimální výšku 800m, jinak by se vzájemně pokousali. Ty kožešiny šly na vývoz. Ta samá výška platila i nedaleko letiště Čáslav, kde se chovali jako jediní v republice bílí jeleni. Nevím nyní přesně, jestli jsem to už psal, ale nad vesnicí mého kamaráda jsem to taky nízko prosvištěl, pěstoval králíky a slepice a v těch kotcích se mu trochu splašili. Druhý den jsme byli pozváni na grilování kuřat, tak mně nejdřív nadal právem do debilů...

Zase z jiného soudku. V roce 1944 po vylodění spojenců v Normandii letěl americký jazzový orchestr Glena Millera z Anglie do Francie zahrát vojákům. Nad kanálem La Manche se ta Dakota ztratila, prý omylem byla sestřelena vlastním stíhačem, divím se, že ten let nebyl hlášen. Třeba ty černobílé invazní pruhy na křídlech a trupu sloužili k rozpoznání vlastních letadel, protože ti mladí američtí dělostřelci stříleli na vše, co se ve vzduchu hýbalo.

Někdy koncem 60. letech, nebo v 70.letech začátkem, přesně nevím, se stal případ kousek před Malackou střelnicí, když tam vysadil motor někomu na „sůčku“, Su-7. Ten chlap se z toho vypálil, ten letoun byl háklivý na pumpáž motoru, spadl ten člověk do lesa, počasí bylo ten den chladné, ale vlivem nervového šoku nebo psychického si ustlal u stromu, kde si předtím vyrovnal oblečení do tzv. „komínku“, jak se tomu na vojně říká a usnul jen ve spodním prádle. Byl nalezen, ale pozdě, zemřel na podchlazení.

Měl jsem kamaráda Luboše, pro jeho výšku zvaný „Ajfel“, člen akrobatické slovenské skupiny Biele Albatrosy, tedy L-39. Z neznámých příčin jako sólista při leteckém dnu na Sliači ten letoun pikoval do země, ani náznak vybrání. To samo v bleděmodrém letecký den letiště Bratislava-Ivánka. Tam za stejných okolností havaroval anglický pilot na letounu Hawk, používaný také jejich akrobatickou skupinou Red Arrows, tento měl černý nátěr, bohužel tento případ dopadl také černě. Kromě pilota se naštěstí oba případy obešli beze ztrát na dalších lidských životech.

To méně štěstí měli někteří diváci v roce 1988 na leteckém dni v německém „Ramštajnu“, kde se konají ročně také letecké dny. Kromě toho, že je to také moje oblíbená roková kapela. Ale jdeme k věci. Při vystoupení italské akrobatické skupiny „freče trikolóri“ byl předváděn prvek, zván srdce prostřelené amorovým šípem. Letouny Aeromachi, tři a tři jdou proti sobě, držíte si ale okraje dráhy, ta je široká 60 metrů a potom ve stoupání s kouřovými efekty dokreslí tvar srdce. Mezitím tvarem pak prolétne sólista jako ten šíp. Bohužel, něco nevyšlo, 3 stroje se zřítily a jeden z nich spadl mezi diváky, kde se vzňal a stálo to život přes 50 návštěvníků tohoto smutného leteckého dne.

Podobný počet obětí byl před pár lety nad maďarským uzemím, když se dopravní An-24 vracel z Kosova do Košic se slovenskými vojáky z tamní vojenské mise. To se stalo zhruba 35 km od letiště, které už pod mraky v noci osvětlené snad muselo být vidět. Z neznámých příčin však letoun narazil do kopce, to je hrozná smůla. Když jsme létali na L-39, přistávací sestupy a točili jsme v těch místech nad Maďarskem, je to převážně rovinatá oblast. Přežil jeden voják.

Závěrem dnes klasicky nějakej vtípek, zhruba za týden zase budeme pokračovat ve volných poznámkách z našeho rangu.

Tak to pošle maminka synka Pepíčka do obchodu pro máslo a sádlo. Ovšem on je dizlektik a plete si písmenka L a R. Tak příjde do obchodu a říká prodavači, že chce jedno másro a jedno sádro. Načež prodavač odpoví: „A kdo tě posral, Pepíčku?“

Tak příště nashle dál o těch našich mašinkách na obloze!

Pilot Ludva z Moravy

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Korekce článku

Odpovědět

Datum : 16.02.2011 23:10, Vložil : Jakub Velička

Ahoj všem, díky za konstruktivní komentáře. Autor posílá články napsané na stroji a ne vždy lze vše perfektně přečíst, takže se různé překlepy vyskytnout mohou. Dle komentářů jsem se snažil některé věci opravit. Díval jsem se ještě jednou na ty Biele Albatrosy a v podkladu je L-39, je to špatně čitelné, opraveno... Co se týče faktických chyb, budeme asi muset články před publikací po této stránce kontrolovat. Autor píše události tak, jak si je pamatuje a je možné, že má některé informace zprostředkované a trochu zkreslené, nebo si je nepamatuje přesně. Nemá k dispozici počítač ani internet, takže je z jeho strany ověření faktů problematické. Tímto se tedy za chyby omlouvám a budeme se snažit, aby k nim docházelo co nejméně. Jakékoliv doplnění čtenářů v komentářích samozřejmě vítáme. Díky, Jakub

Odpovědět

Datum : 16.02.2011 19:19, Vložil : Mahony

A katastrofa Bielych albatrosov nebola v Trenčíne ale na Sliači.

Odpovědět

Datum : 16.02.2011 11:06, Vložil : lightning

To jsou neuvěřitelné kecy typu jedna paní povídala...Skoro se mi nechce věřit, že je autor pilot.

Odpovědět

Datum : 16.02.2011 10:49, Vložil : Aten

Dobrý den, nemám nic proti tomuto "lidovému vyprávění" hraničícímu s leteckou latinou. Přesto bych však očekával, že na tomto odborném leteckém serveru se nebudou, byť v lidově a humorně pojatém vyprávění, vyskytovat tak velké nepřesnosti, které jsou až na hranici mystifikace. Viz i předchozí článek - např. nesmyslné údaje o nehodě Migu nad Belgií, atd. http://www.flymag.cz/article.php?id=4393 Vždyť v dnešní době není problém trochu "zagúglit" a základní fakta napsat správně a přidat k tomu třeba i nějaký ten vtípek s trochou oné letecké latiny.

Odpovědět

Datum : 16.02.2011 09:40, Vložil : Pitr

Hmm, asi mensi preklep..Biele Albatrosy na L-19??? :) Ale musim poznamenat ze po havarii Hawk-ka v BTS sa to neobyslo bez umrti na divakoch. Jedna mamicka si vyliezla aj s detmi na garaze blizko letiskovej plochy aby lepsie videli na ukazky.Nanestastie ju trosky lietadla usmrtili......

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka