Jak se L-39 konečně vrátil domů (1. část)

20.02.2011

Následující vyprávění popisuje dopravu letounu L-39 z USA do Evropy poté, co si jej zakoupil starosta malého města nedalo Kaliningradu. Sergey, jak se pán jmenuje, má 35 let a mimo jiné také úspěšně podniká. Střídavě bydlí v ruském Kaliningradu, Praze a na Kypru. Příběh Richarda Hesse je kvůli své délce rozdělen na 7 částí.

Svůj první L-39 jsem ze Spojených států do Evropy vezl již v červnu 2010, další letoun, díky spokojenosti zákazníka, potom již v září stejného roku. Můj třetí kousek přišel na řadu v listopadu. Posaďte se a v klidu si vychutnejte moje třetí dobrodružství!

Stejně jako obvykle, plán na převoz Albatrosu do Evropy přišel velmi rychle, skoro tak rychle, že až nebylo možné stihnout před odletem vše pořádně připravit. Mojí největší obavou bylo počasí nad severním Atlantikem, přece jenom byl pozdní podzim.

Celý proces vývozu L-39 z USA je velmi složitý. Nejprve přichází na řadu vyřízení mnoha formálností, které povolí stát se registrovaným exportérem amerického ministerstva zahraničí. Dále letadlo musí mít rádiovou licenci FCC. Jestliže letadlo poletí pod registrační značkou N (Spojené státy) jako experimentální, musí všechny země na trase poskytnout povolení k přeletu nebo mezipřistání. A v neposlední řadě – samotný let musí být plánován s tou největší přesností, protože trasa vedoucí přes Severní Atlantický oceán má žalostně málo pevných bodů, kde by bylo možné v případě nouze přistát. Pro příklad, nejbližší možná náhrada Narsarsuaq v Grónsku je Sonderstrom, který je vzdálen více jak 400 námořních mil severním směrem.

Počasí jsem začal sledovat přibližně 10 dnů před odletem. Pět dnů před odletem byla předpověď pro letiště odletu, Goose Bay, mínus 12 stupňů celsia a sněhové přeháňky. V den příjezdu na letiště bylo mírně nad nulou a obloha více méně jasná. Pouze chci poukázat na to, jak rychle se může počasí v této oblasti měnit. Zbytek trasy vypadal dle předpovědi OK, polojasno s teplotami od 0 do 6 stupňů. Pro plánování letu jsem použil Skyplan. Miluju detailní informace, které je mi systém Skyplanu schopen poskytnout. Letový plán je detailní, včetně rozpisu počasí pro každý den. To je dobrý základ.

Abych těch zodpovědností neměl málo, přál si Sergey přizvat k převozu svého pilota, který se bude moci po cestě s letadlem seznámit. Měli jsme v plánu, že Simon přiletí do Atlanty už 4 dny před odletem, abychom mohli začít s výcvikem již na zemi. Kvůli nedostatku času se však Simon ukázal až zhruba den a půl před plánovanou cestou. Ukázalo se, že je vemi schopný a rychle se učící pilot, ale s pouhými 400 nalétanými hodinami a žádnými zkušenostmi na proudových letadlech byl odkázan k zaujmutí pozice na zadním sedadle. Ale žádný strach, letadlo má plně vybavený panel na obou sedačkách. Ještě před samotným odletem prošel letoun standardní kontrolou letové způsobilosti, kterou provedli technici z Evropy. Poslední týden byl tedy opravdu nabitý.

Jen tak na okraj, přední kokpit je vybaven navigací Chelton, Garmin 430 a autopilotem TruTrak. Již jsem letěl mnoha letadly s Cheltonem, ale nikdy jsem naplno nevyužil jejich letový plán a navigační funkce. Opravdu mě překvapilo, co všechno lze na displayi zobrazit. Před odletem jsme se Simonem nainstalovali nejnovější databázi a po cestě jsme navigaci hodně využívali.

Autor: Richard Hess, Překlad: Jakub Velička

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

pochvala

Odpovědět

Datum : 23.02.2011 22:16, Vložil : Franta

Dobry Kubo, vazne dobry... :-). Franta

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka