Jak se L-39 konečně vrátil domů (3. část)

27.02.2011

V tuto roční dobu padnou všechny destinace v severním Atlantiku do tmy již v 16:30 místního času. Quebec byl chladný s tenkou vrstvou oblačnosti, která se s východem slunce začala rozpadat. Rychle jsme vystoupali do letové hladiny FL230 a poté FL250, kde už byla čistá obloha a přivítal nás silný zadní vítr.

Let do Goose Bay (tentokrát v Kanadě) byl rychlý a klidný. Teplota na zemi se pohybovala kolem 2 stupňů celsia a bylo kolem palce nebo dvou sněhu, který pokrýval všechny rampy. Byli jsme navedeni k Irving Aviation, kde jsme doplnili palivo a oblékli se do teplých obleků, které vypadaly poněkud směšně. Rukavice byly tak tlusté, že bylo obtížné mačkat přesně tlačítka na přístrojové desce.

V tuto roční dobu je zde jen velmi malý letecký ruch, takže jsme byli odbaveni velice rychle a mohli se těšit na nejdelší úsek naší cesty (680 námořních mil). Se Simonem jsme se rozhodli, že na každé zastávce využijeme GPU, takže jsme mohli komunikovat přes air traffic control bez opotřebení baterií.

Po vzletu z Goose jsme vystoupali na FL250 a opět nás čekala čistá obloha s větrem do zad. Jak jsme letěli směrem na východ, foukání pomalu ustávalo a oblačnosti ubývalo, takže jsme občas zahlédli i nevábně vypadající vody pod námi. Avšak narozdíl od mojí poslední cesty do Evropy fungovaly všechny GPS navigace bez problému, takže jsme brzy v pořádku dosáhli pobřeží Grónska.

Náš přílet probíhal pod FL195, což je nekontrolovaný vzdušný prostor. To znamená, že jste sami svým pánem. Ukázalo se, že je v následující minutě v plánu jedno přistání turbopropu z východu a dále přistání helikoptéry z jihu za další dvě minuty. Nad letištěm BGBW (Narsarsuaq) bylo zataženo a asi 30 minut před západem slunce. Nic pro slabší povahy. Připravil jsem se na rychlé, nepříliš precizní a přímé přiblížení a spustil se do bílé krajiny tajemné země. Zvládli jsme to právě v čas – s oběma letadly za zády. Motor jsme vypnuli s příchodem soumraku.

Greenland Air provozuje turbopropy a vrtulníky po celém Grónsku. Noc měla být chladná, ale bez srážek. Natankovali jsme, doplnili dusík a zavlekli letadlo do hangáru pro přečkání noci. Svezli jsme se s pracovníkem meterologie do Narsarsuaq hotelu asi míli vzdáleného od letiště. Měli zde moc dobré jídlo, ale lidí zde bylo v porovnání s červnem velice málo!

Autor: Richard Hess, Překlad: Jakub Velička

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka