Malá vzpomínka na SkyEurope Airlines – Tranzitním cestujícím v Bratislavě

22.03.2011

Je tomu již docela dlouhá doba, co došly finance oblíbené slovenské letecké společnosti SkyEurope Airlines a ta musela odejít ze světa dopravy. Není tedy vůbec na škodu si působení tohoto dopravce připomenout v krátkém „trip reportu“. Tentokrát se jedná o popis pro mne neobvyklé cesty…PRG-BTS-MAN.

V březnu roku 2006 jsem se já a jedna známá rozhodli letět na návštěvu do Velké Británie, konkrétné do blízkosti Manchesteru. Jelikož bylo naše rozhodnutí docela rychlé a datum odletu za pár týdnů, nebylo snadné zakoupit levné letenky. V té době sice Prahu a Manchester přímo spojovaly dva dopravci, ČSA a bmiBaby, ale ceny jejich letenek nebyly zrovna lákavé. Začal jsem tedy hledat vhodnou kombinaci různých „low cost“ dopravců a nejlevněji vyšla varianta cesty se SkyEurope Airlines do Bratislavy a odtud do Manchesteru (zpět jsem už zakoupil letenku s bmiBaby). Konečná cena všech úseků byla dohromady cca 3500.-, s tím, že nejdražší byla letenka MAN-PRG.

Praha-Bratislava

V mém případě se jednalo o nejkratší let, který jsem kdy podstoupil. Byl srovnatelný se „skokem“ z Frankfurtu do Prahy. Na letiště jsme, vzhledem k odletu v 8:20, dorazili kolem 7:00 a po check-inu jsme se dostali do gatu a jelikož byl odlet na čas, nečekali jsme zde dlouho. Byla to má první zkušenost s touto společností, které jsem velmi fandil a byla to také první zkušenost s Boeingem NG. Hned při vstupu do letadla mne zaujal podle mého krásný interiér letadla SkyEurope a příjemná hudba. Kromě toho jsem byl tento i druhý úsek cesty zcela fascinován nádhernou wingletou Boeingu 737-700NG, která se proto na mých fotkách z cesty objevovala nejčastěji.

Let byl opravdu krátký, takže nedlouho po startu začali stewardi s prodejem občerstvení, losů a dalších věcí. Nešlo neodolat, a tak jsem si koupil model Boeingu 737 SkyEurope. Po přistání v Bratislavě nás čekal asi 2,5 hodinový pobyt na tomto dnes již zcela moderním evropském letišti, které má však jednu (ale o to větší) vadu – leží pouze několik desítek kilometrů od vídeňského mezinárodního leteckého „přístavu“, kam směřují své linky hlavní světové aerolinie.

Během čekání na letadlo do Manchesteru se místní provoz, až na malé výjimky (Lufthansa BTS-MUN), sestával výhradně z letadel SkyEurope Airlines. Odstavené zde však byly i dva Boeingy 757-200 Air Slovakia (z nichž jeden bez motoru) a několik dalších letadel.

Bratislava-Manchester

Myslím, že odlet naší linky byl naplánován někdy po jedenácté hodině a po odbavení jsme prošli pasovou a bezpečnostní kontrolou do malého gatu. Z obsazenosti gatu bylo jasné, že let je téměř plný. Po několika minutách nás vypustili na letištní plochu a asi po dvaceti metrech chůze jsme takřka spořádaně nastoupili do připraveného „engéčka“. Na rozdíl o jiných „low costů“ nebyl u slovenského dopravce aplikován „free rating“, a tak zde neproběhl jinde tradiční „boj o sedadlo“.

Let trval něco kolem dvou hodin, a jelikož model letadla jsem už měl, mohl jsem být celou dobu opět fascinován modrobílou wingletou takřka nového Boeingu. To jsem však trochu předběhl, protože, řečeno slovy nepilota, start byl docela „drsný“. Letadlo se krátce po odlepení od dráhy naklonilo na jednu stranu (aniž by zatáčelo), aby se vzápětí opět rychle vyrovnalo. Vítr nebo co, každopádně již na počátku letu zpestření. Poté již vše probíhalo obvykle – turbulence se objevily až před Manchesterem.

Přistání ve Velké Británii bylo hladké. Projeli jsme kolem zdejšího leteckého muzea (s dominantním Concordem) a mnoha zaparkovaných letadel. Krátce poté jsme již vystoupili na plochu letiště a po několika dalších minutá jsem stáli před ním…

Manchester-Praha

Po několika krásných dnech prožitých v Anglii jsme se vraceli domů. Tentokrát jiný let, jiný Boeing a jiná společnost - bmiBaby. Čekání na let jsem si opěk krátil pozorováním provozu, a že bylo v podvečerním slunci na jednom z největších britských letišť opravdu na co se dívat.

Odlet byl naplánován tuším po půl osmé a podobně jako v Bratislavě nás i zde vyslali na plochu letiště, abychom po svých došli k Boeingu 737-300 společnosti bmiBaby. Letadlo vypadalo krásně zvenku, ale uvnitř se se „sedmistovkou“ SkyEurope srovnat nedalo. Roky jsou roky a nové se starým porovnat prostě nejde. Po startu opět proběhla prodejní nabídka občerstvení a palubní prodej ostatních věcí. Opět jsem neodolal a koupil si model bmiBaby. Samotný let byl bezproblémový stejně jako přistání v Praze.

Bohužel, stejně jako uplynul můj zajímavý výlet do Manchesteru přes Bratislavu, uplynula i doba, během které jsme na evropském nebi mohli pozorovat krásně modrá letadla slovenského dopravce. Podobně jako mnohé skupiny nadšenců každoročně „oplakávají“ krach Fischer Air, mnozí z nás si podobně vzpomenou i na „engéčka“ z Bratislavy (tedy kromě těch, kterým krach této společnosti přinesl mnoho problémů). Je to snad náhoda, že Fischerova letadla a stroje SkyEurope Airlines měla modrou barvu a že oba podnikatelské záměry byly velmi ambiciózní, ale nakonec je potkal totožný osud?…kdo ví, každopádně heslo slovenského dopravce „Naučíme Čechy létat“ bylo naplněno…

Autor: Martin Tatek

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

SKY

Odpovědět

Datum : 11.08.2016 15:41, Vložil : Robin

Jasně, jenže všechno na dluh a hnali je ze všech letišt´...zanechali po sobě spásu ve výši 180 milionů EUR tak, že jejich majtekek byl nula, proto nebyl ani konkurz - nebylo na co...všechno zadlužené, jen se divím, že tak dlouho přežívali...největší díra v letectví historie Slovenska.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka