Létání a alkohol – nebezpečná kombinace

02.07.2011

Alkoholické nápoje, mnohými požívané ve společnosti na prolomení ledů a odreagování, způsobují změny nálad a snižují zábrany. Alkohol je všeobecně brán jako nedílná součást různých společenských sešlostí a oslav. Spolu s cigaretami je často vnímán jako symbol dospělosti.

Zatímco požití alkoholu je společensky přijatelné a naprosto běžné, mělo by být zřejmé, že jeho kombinace s jistými náročnými činnostmi, jako je například pilotování letadla a řízení automobilu, již vytváří jisté problémy. Tyto problémy jsou umocněny všeobecnou vírou v to, že se nehody stávají “jiným lidem, ale mně ne.” Piloti mají také tendenci zapomínat na to, že řízení letadla je velice náročné na soustředění a psychomotoriku. To vše se navíc odehrává v nehostinném prostředí, kde jsou piloti vystaveni různým zdrojům stresu.

HRUBÁ FAKTA O ALKOHOLU

NEVYZPYTATELNÉ ÚČINKY ALKOHOLU

Typ alkoholického nápoje Běžná dávka (ml.) Obsah čistého alkoholu
Stolní víno 120 14
Pivo 10 (malé) 350 14
Aperitiv 50 11
Šampaňské 120 14
Vodka 30 15
Whiskey 37 15

Tabulka 1. Množství alkoholu v různých alkoholových nápojích

Tabulka 2 shrnuje některé účinky alkoholu při různé koncentraci. Údaje v následující tabulce se navzájem překrývají, jelikož každý jedinec reaguje na alkohol odlišným způsobem.

0.01-0.05
10-50 mg%
průměrný jedinec se chová normálně
0.03-0.12
30-120 mg%
mírná euforie, hovornost, snížené zábrany, zhoršená pozornost, zhoršený úsudek, prodloužená reakční doba
0.09-0.25
90-250 mg%
emoční nestálost, ztráta úsudku, zhoršená paměť a porozumění, snížené smyslové vnímání, mírná porucha svalové koordinace
0.18-0.30
180-300 mg%
zmatení, závratě, přehnané emoce (hněv, strach, žal), zhoršené zrakové vnímání, zvýšený práh bolesti, zhoršená rovnováha, nekoordinovaná chůze, nesrozumitelná artikulace, střední porucha svalové koordinace
0.27-0.40
270-400 mg%
netečnost, zhoršené vědomí, otupělost, význačně snížená reakce na podněty, silná porucha svalové koordinace, neschopnost vstát a chodit, zvracení, neschopnost zadržet moč a stolici
0.35-0.50
350-500 mg%
bezvědomí, oslabené reflexy nebo bez reflexů, (nenormální tělesná teplota, koma; možná smrt následkem paralýzy dýchacího ústrojí (450 mg % a více))

Tabulka 2. Některé účinky alkoholu při rozdílných koncentracích v krvi

JAK ALKOHOL OVLIVŇUJE VÝKONNOST PILOTA?

Ukázalo se, že piloti pod vlivem alkoholu, bez ohledu na zkušenosti, nejsou schopni zaletět jak ILS sestup nebo IFR let, tak i vykonávat rutinní úkoly spojené s VFR letetem.

Při koncentraci 0.04% alkoholu v krvi a více prudce roste počet vážných chyb v pilotáži. Neznamená to ale, že alkohol pod touto hranicí nezpůsobuje problémy. Některé studie ukázaly, že alkohol snižuje výkonnost pilota už při koncentraci 0.025%.

Rok Počet nehod ve všeobecném letectví Piloti s koncent. alkoholu v krvi 0.02% a vícě* Piloti s koncent. alkoholu v krvi 0.04% a vícě*
1987 341 13.5% 8.5%
1988 364 6.6% 6.3%
1989 349 12.9% 8.0%
1990 367 14.2% 7.9%
1991 379 12.9% 7.9%
1992 396 11.9% 7.3%
1993 338 12.7% 8.9%

Tabulka 3. Smrtelné nehody ve všeobecném letectví, kde je alkohol uveden jako jedna z možných příčin neštěstí. (*V některých případech je alkohol vyprodukován post mortem rozkladem tělesných tkání. )

KOCOVINY JSOU NEBEZPEČNÉ

Účinky kocoviny, kterou způsobují alkoholické nápoje poté co ustoupí období akutní intoxikace, mohou být stejně tak nebezpečné jako samotná opilost. Mezi časté symptomy kocoviny patří bolest hlavy, závratě, sucho v puse, ucpaný nos, únava, podrážděný žaludek, přecitlivělost, zhoršený úsudek a světloplachost. Pilot s těmito symptomy by určitě nebyl způsobilý k letu. Takový pilot je s největší pravděpodobností stále pod vlivem alkoholu.

MÁŠ TO POD KONTROLOU

I když je létání dobrodružstvím a zábavou, nesmíme zapomínat, že vyžaduje preciznost, soustředění a jistou dávku úsilí. Jakýkoliv faktor, který snižuje schopnost pilota vykonávat důležité úkony během letu, přímo svádí k neštěstí.

Alkohol je dobrovolně přijatým stresovým faktorem, který nemá v kokpitu letadla co dělat. Jediný kdo může alkohol z kokpitu vyloučit je jen sám pilot.

Pamatujte, že předpisy samotné nejsou zárukou toho, že se neobjeví žádné problémy. Pro piloty je daleko důležitější pochopit negativní účinky alkoholu a jeho smrtonosný dopad na bezpečnost letu.

VŠEOBECNÁ DOPORUČENÍ

1.) Jako minimum dodržuj následující pokyny :

2.) konzervativnější přistup je počkat 24 hodin od posledního užití alkoholu předtím, než usedneš do letadla. Zejména tehdy pokud nastala intoxikace nebo plánuješ letět IFR. Studené sprchy, pití černé kávy nebo inhalování 100% kyslíku neurychlí vylučování alkoholu z těla.

3.) Uvaž účinky kocoviny. Osm hodin abstinence neznamená, že budeš dobře fyzicky a psychicky připraven na let nebo že bude koncentrace alkoholu v krvi nulová.

4.) Uvědom si rizika, která nastanou zkombinuješ-li létání s alkoholem.

5.) Pokud poletíš pod vlivem alkoholu ohrožuješ život svůj i životy tvých cestujících!

Ideálně by každý pilot měl abstinovat 24 hodin před provedením letu.

Střízlivost je stejně důležitý aspekt jako je plánování letu, dobrá předletová prohlídka, dodržování ŘLP postupů a vyhýbání se význačnému počasí.

ALKOHOL V ČR

 

Z anglického originálu přeložil Petr Smejkal.

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Alkohol

Odpovědět

Datum : 17.07.2011 18:20, Vložil : Dalibor Rak

Jako každý dospělý i já měl možnost v životě poznat směšné i tragické účinky alkoholu,proto tvrdím a to smrtelně vážně,že alkohol,volant a tím méně knipl a berany jsou vražedná kombinace.To že se mnohdy "nic nestane" neomlouvá.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka