Po roce opět výlet do Le Bourget (2. část)

19.07.2011

Omlouvám se, ale vzhledem k obsáhlosti textu a počtu fotografií jsem článek rozdělil do dvou částí. První část najdete zde.

Když jsme se dostali na plochu odkud šlo sledovat letové ukázky, byla již docela zaplněna. Její součástí byla i tribuna, na kterou si mohli návštěvníci předem zakoupit lístek nebo velká obrazovka, kam byly přenášeny zajímavé detailní záběry letadel, které před námi vystupovali.

Do přehlídky zbýval ještě nějaký čas a tak jsme se poohlíželi po nějakém stánku, kde bychom si zakoupili něco k pití. Zde musím upozornit na velký rozdíl mezi českými leteckými akcemi a pařížským aerosalonem. Oproti například hradeckému CIAFu, kde takřka na každém kroku narazíte na stánek s občerstvením a dalšími věcmi, na pařížském letišti Le Bourget bylo pouze několik oficiálních stánků s poměrně dražším sortimentem.

Program leteckých ukázek, který jsme si mohli vzít u vchodu se nám teď hodil. Po úvodních vystoupeních, ve kterých „vyčníval“ takřka neviditelný stroj CriCri D přišla na řadu pilotka - akrobatka. Přesněji řečeno, skvělá pilotka, která na svém speciálu Extra 300 předvedla během vyhrazených šesti minut neuvěřitelné kousky. Jak nízko nám naše brady spadly během předcházející prohlídky vystavených letadel, dvakrát o tolik níže se nacházely po vystoupení této pilotky.

Na „vystřízlivění“ jsme po tomto vystoupení měli pár desítek minut, během kterých se na obloze vystřídali různé stroje – Broussard, LH 101 Ellipse, Diamond Hybrid Dimona a Eurocopter EC 175. Poté již přišel na řadu skutečný hybrid, o jehož budoucnosti se teprve rozhodne – Eurocopter X3. Stroj, který snad nemá svoji kategorii a ta musela být nově vytvořena. Vrtulník bez klasického vyrovnávacího rotoru, který má naopak dvě vrtule jako běžné letadlo a tudíž do určité míry spojuje vlastnosti obou…i jeho ukázka byla velmi působivá.

Domácí Francii reprezentovala na přehlídce mimo jiné i firma Dassault, která svá vystoupení započala strojem Falcon 7X, který následoval představení stíhacího stroje Rafale tuzemského letectva. Zejména první jmenovaný letoun předvedl na biz-jet obdivuhodné vlastnosti…

Jelikož vystoupení jednotlivých pilotů byla naplánována přesně na minutu, již několik chvil po přistání francouzské stíhačky nás na nebi o svém pilotním umu a sklony k akrobacii začal přesvědčovat pilot amerického Lockheed Martin C-130J Hercules a posléze i jeho kolega v legendárním sourozenci ze stejné firmy Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon. Obě představení si samozřejmě zasloužila potlesk obecenstva.

Na řadu přišel i protipožární ruský speciál Beriev Be-200, který jsme si mohli prohlédnout na statické ukázce. Po efektních obratech ve vzduchu předvedl vypuštění nádrže na hašení a poté se připravil na přistání. Dráhu však musel rychle opustit, jelikož se o slovo nedočkavě hlásil pilot Alphajetu a zejména, a alespoň pro mne, posádka zlatého hřebu celého dne Airbusu A380. Tento „megaliner“ vyvedený v továrních barvách výrobce neměl na pařížské show vůbec vystupovat. V předcházejících dnech se totiž při pojíždění na dráze střetl koncem pravého křídla s budovou firmy Embraer. Technici však ukázali své schopnosti a do pátku dali letadlo do pořádku. My jsme se tak spolu s mnoha dalšími návštěvníky aerosalonu mohli těšit na nezapomenutelný zážitek…O tom, že jde opravdu o velkou událost, svědčilo i ticho kolem nás. Všichni napjatě sledovali obrův start a jeho vzdušný tanec, ke kterému ho z reproduktorů posléze doprovázela známá melodie vídeňského valčíku.

Když Airbus A380 po několika minutách své exhibice přistál, vypravili jsme se stejně jako většina přihlížejících prohlédnout si zbylé prostory pařížské výstavy. I když se po tomto představení na nebi ukázali neméně zajímavé stroje, mimochodem i s takřka „akrobatickým“ vystoupením známý nákladní letoun C-27J Spartan, lákala nás prohlídka „klenotů“ muzea v Le Bourget, tedy dvou vystavených Concordů.

Pro potřeby leteckého dne byla většina v muzeu tradičně vystavených strojů skryta nebo převezena na jiná místa a například v hale, kde jsou vystaveny právě Concordy se konal veletrh práce v letecké dopravě.

Po chvíli jsme pokračovali dále do ostatních výstavních prostor, kde nás zaujaly prezentace firem Dassault, EADS a Finmeccanica. Oproti přehlídce několika českých nebo například rumunských firem, které byly sdruženy s dalšími zeměmi v jedné hale, bylo zde velké množství návštěvníků.

„Část přední podvozkové nohy letounu Concorde“

Jelikož se již blížil čas, kdy měl skončit program prvního dne přehlídky pro veřejnost a protože jsme byly unavení, odebrali jsme se přes přeplněný obchůdek s různými leteckými modely, plakáty, pohledy a knihami ven. Do hotelu jsme se dostali kolem osmé s malou zastávkou v supermarketu a čekalo nás velké překvapení. Přístup do pokoje byl zablokován. V těchto hotelech nemáte klíč, ale při příjezdu obdržíte pouze kód, který při každém vstupu do pokoje použijete. Náš však nefungoval. V tuto chvíli jsme si mysleli, že jde pouze omyl a v žádném případě by nás nenapadlo, že budeme čekat tři hodiny, než se dostaneme do pokoje. Když jsme totiž oznámili obsluze recepce, že náš kód nefunguje, sdělila nám, že v systému je uvedena jako zaplacená pouze jedna noc. To však vůbec nesouhlasilo s údaji na mém potvrzení rezervace, kterou jsem provedl přes internet a vše zaplatil. Problém, který byl odhalen až později, spočíval v tom, že při nočním příjezdu jiný recepční udělal chybu v systému. Chvíli jsme se dohadovali a recepčního pak napadlo, že můžeme počkat na jeho kolegu, který nás přijímal, že přijde asi v deset. Mezitím však probíhaly další diskuze a telefonát vedoucímu hotelu. Kolega z recepce se nakonec dostavil až před jedenáctou a velmi rychle přiznal, že v našem případě udělal chybu. Dostal „vyhubováno“ od svého kolegy, který končil směnu a my naopak konečně dostali nový kód od pokoje…

25.6.2011, Paříž-Praha

Druhý den byl odlet do Prahy až odpoledne, čehož jsme využili ke klidnému zabalení věcí a procházce na nádraží v Le Bourget. Zastavili jsme se ještě v obchodě pro sýry a na kafe. Poté jsme nasedli do vlaku RER B a dojeli na letiště CDG. Do terminálu 2B a posléze do gatu jsme se dostavili právě v čas. Zanedlouho totiž začal nástup do letadla.

V případě nástupu do letadla došlo opět k situaci, kterou jsem u easyjetu zažil i při letu z Milána do Prahy. Byly nám totiž zkontrolovány palubní vstupenky, prošli jsme do nástupního mostu, kde jsme však byli na několik minut zastaveni.

Odlet z pařížského letiště byl o poznání zajímavější než přílet. Než jsme se dostali k prahu dráhy mohli jsme si prohlédnout takřka celé hlavní pařížské letiště. Po hodině a asi třiceti minutách jsme přistály v Praze a s mnoha zážitky se vydali na cestu domů…

Příští ročník velice zajímavé podívané bude jubilejní padesátý, a proto všem vřele doporučuji její návštěvu. Já ji plánuji určitě…

Předem se omlouvám, ale v mých silách nebylo v rámci článku okomentovat veškeré události, které se na aerosalonu udály. Jedná se spíše o popis mého krátkého výletu. Každopádně všem budoucím návštěvníkům tohoto letecké dne doporučuji, aby zde strávili minimálně dva dny.

Text a foto: Martin Tatek

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka