Je sopečný popel nebezpečný?

29.07.2011

Poslední dobou si všímáme, že média jsou přeplněná zprávami o tom, kde a který vůlkán je aktivní, který zrovna chrlí popel a tříští lávu a kolik taková katastrofa bude aerolinky stát. Žijeme ve světě, který funguje z větší části na penězích a vše se kolem financí motá, jak tornádo na Floridě.

Jistě jste si položili otázku, zda-li je vůbec sopečný popel nějak nebezpečný. Vždyť se přece aerolinky snažili bagatelizovat tvrzení o tom, že sopečný popel, který zastavil leteckou dopravu nad Evropou v dubnu 2010, je nebezpečný a bylo naprosto zbytečné uzavírat letové prostory nad územím státu, kde se popel vyskytoval.
 
Pojďmě se podívat trochu do historie. Roku 1982 proletěl Boeing 747 oblastí ve výšce 11 000 metrů, kde se vyskytoval sopečný popel sopky Galungung nacházející se 180 kilometrů od Jakarty. Piloti si nejprve všímali jiskření na oknech v pilotní kabině a vychylování ruček palubních přístrojů. O pár desítek sekund později jeden z motorů "zhasl", postupně se přídávaly další až do takového stavu, kdy se z Boeingu stal kluzák. Je vhodné dodat, že klouzavost při tomto incidentu byla 1:15, pro srovnání, moderní větroně mají běžně hodnoty 1:30 a výše. Piloti s ocelovým obrem proklesali 6 000 metrů a  až poté, po neúspěšných pokusech o nahození motorů, se pilotům podařilo postupně oživit tři ze čtyř motorů. Situace si samozřejmě vynutila nouzové přistání, které bylo o to komlikovanější, že sice ve výšce rozhodnutí za standartních podmínek by dráha byla vidět, avšak sopečný popel natolik poškrábal přední sklo pilotní kabiny, že piloti přistávali opravdu naslepo.

Erupce sopky Galunggung v roce 1982


Řekněme si tedy, proč měl Boeing v roce 1982 takovéto problémy. Sopečný popel obsahuje velmi tvrdé minerály, které působí výborně jako abrasivum a v důsledku tření o povrch letadla ničí vše co mu příjde do cesty. Obsajuje korozivní látky, oxidy síry, kyselinu sírovou. Avšak hlavním problémem je jeho teplota tavení. Teplota tavení sopečného popela se pohybuje kolem 1 000°C a proudové motory běžně pracují s teplotami kolem 2 000°C. Po nasátí určitého kritického množství popela se popel začíná tavit a ulpívá v teplé části motoru, tedy po obvodu spalovací komory a na tryskách a dále na turbínových lopatkách. Tímto dochází ve valné většině k vyhasnutí plamene ve spalovací komoře a v tom "lepším" případě dochází k pumpáži. Oba případy jsou samozřejmě katastrofické a nejde jim předcházet. Navíc, aby toho nebylo málo, sopečný popel nejde za letu rozpoznat, palubní meteorologický radar AWR jej nerozpozná, poněvadž pracuje s jinými frekvencemi. Částečky sopečného popela jsou pro tento radar nerozpoznatelné kvůli jejich velikosti, která se pohybuje řádově v mikrometrech.

Konstrukce proudového motoru

Ovšem ani pístový motor není ušetřen. Samozřejmě je tolerantnější, ale pouze na oko. Pístový motor samozřejmě potřebuje také vzduch pro svůj život, vzduch je však nasáván přes filtry, buďto papírové nebo bavlněné. Ovšem i přes tyto filtry prochází jemné částečky popela a se spojením s motorovým olejem pracuje velice dobře jako abrasivum a narušuje pracovní plochy součástí motoru. Za takový let se může stát, že motor prodělá dvojitý výbrus válce, známe z Pionýrů – (fichtlů). V horším případě může dojít k zalepení filtru a jeho nasátí do motoru.

Statorové lopatky proudového motoru po průletu sopečným mrakem

Někoho může napadnout myšlenka koncentrace popelu v ovzduší. Myšlenka správná, ale představme si, kolik proudový motor zkonzumuje vzduchu pro jeho vlastní život, pro jeho chod. Získáme tak ohromné množství vzduchu za hodinu a ikdyby byla koncentrace popela v ovzduší malá, tak za hodinu "života" motoru dostaneme kila spotřebovaného sopečného popela.
 
Stále si myslíte, že bagatelizovat tvrzení o sopečném popelu je logické a správné?


Autor: Bc. Vladimír Puchar

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka