Může použití mobilního telefonu na palubě letadla způsobit nehodu?

18.10.2011

V dnešní přetechnizované době si na palubu letadla, byť velkého či malého, cestující i piloti berou různé iPady, mobilní telefony a různé další zařízení, využívající rádiové kmitočty.

Ale můžete doopravdy používat takovéto zařízení na palubě?

Americké letecké studie mají jisté studie o tom, že elektromagnetické vlny mohou ovlivnit palubní přístroje. Avšak Rádiová Technická Komise ( podobný úřad jako u nás Český telekomunikační) pro letectví k tomuto tvrzení dodává, že šance na ovlivnění je velice malá a všechny důkazy o rádiových interferencích jsou neoficiální. Neziskové organizace a RTCA (Radio Technical Commission for Aeronautics) spočítali, že pravděpodobnost ovlivnění palubních leteckých přístrojů pozemními zařízeními, je jedna ku miliónu.

Některé zahraniční společnosti povolily používání mobilních telefonů na palubě letadel. Na základě těchto povolení FAA stále opakuje, že jsou stále důkazy o tom, že zařízení ovlivnily letecké přístroje, FMS, auto piloty, a další zařízení. Dále tvrdí, že každý přístroj vyzařují signály. Velké množstí těchto signálů mohou zmást palubní přístroje a může dojít k chybnému odečítání z přístrojů, to samozřejmě může být nebezpečné, když letíte nízko nad zemí.

Nabádají, že by všechny elektronické přístroje měli být vypnuté do té doby, než letadlo překročí hranici 10 000 stop. Zakazují používání mobilních telefonů od výjezdu ze stání až do přistání.
Smartphony však mohou být zapnuté ve vysokých výškách, ale pouze ve flight modu, tzv.když telefon není spojený se sítí. Na druhou stranu pasažéři mohou používat palubní WI-Fi síť, nad výškou 30 000 stop.

V listopadu 2010 letadlo přibližující se k Birminghamu náhle udělalo ostrou pravou zatáčku, která překvapila piloty. Vystoupali výše, kroužili okolo letiště a poté šťastně a bez problému přistáli. Později druhý pilot oznámil, že mobilní telefon jednoho pasažéra způsobil tento problém, zmátl palubní přístroj a ovlivnil tak, autopilota letadla.

Dalším případem je let tryskového letadla ve výšce 9 000 stop, který letěl 4 míle mimo trať. Letový průvodčí poté odhalil to, že jeden z pasažérů měl zapnutý svůj mobil a po vypnutí, problémy s výchylkou od trati ustaly.

Palubní průvodčí jsou většinou nabádáni kapitány, aby důkladně upozornili cestující, aby vypnuli své mobilní přístroje.

Minulý prosinec upozorňoval palubní průvodčí jednoho z cestujících, aby vypnul svůj mobilní přístroj. Cestující i přes výzvy neuposlechl stewarda a proto kapitán letadla nasměřoval svůj stroj zpět na stojánku, kde nepřizpůsobivého cestujícího vyvedli z paluby dva pracovníci bezpečnostního úseku letiště. Později se cestující aerolince omluvil.

Můžete si tedy Vy sami udělat obrázek o tom, zda-li opravdu mobilní telefony nebo obecně elektronické přístroje matou palubní přístroje.

 

Zdroj: flyMAG

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka