Pět nejpodivuhodnějších vzletových a přistávacích drah na světě

24.10.2011

Ne vždy nám geografické a zeměpisné podmínky dovolují stavět letiště na místech, která by byla pro potřeby přistání a vzletu letadel ideální. Občas si musíme pomoci a při stavbě runwaye využít fantazii a všechny ostatní dostupné prostředky. Redakce Flymag vybrala z velké škály zajímavě řešených vzletových a přistávacích drah pět těch nejpodivuhodnějších - avšak ne ve špatném slova smyslu. Jednoduše 5 těch, které byste rozhodně měli vidět.

Runway na letišti v Atlantě (ATL)

Revoluční 5. dráha na letišti Hartsfield-Jackson v Atlantě byla otevřena v roce 2006 po 5 letech práce. Výstavba stála 1.28 miliardy dolarů. To, co je na této přistávací a vzletové dráze unikátní, je 10 proudů rychlostní komunikace, které musely být dráhou přemostěny. Jedná se tak o vůbec největší přemostění, které bylo při stavbě runwaye vytvořeno.

Letiště Courchevel (CVF)

Courchevel je populární lyžařské středisko ve francouzských Alpách, pravděpodobně jedno z největších na světě. Zvláštností místní runwaye není jen to, že je relativně hodně krátká (525 m), ale především to, že celá není ani trochu v rovině a její „nejprudší“ část má sklon k horizontální rovině země až 18.5 stupně.

Dle informací zde není povoleno přistát úplně každému a piloti musejí před plánovaným letem projít patřičným tréninkem. Letiště se objevilo i ve filmu Zítřek nikdy neumírá.

Ještě přistání M20J:

Letiště Gibraltar (GIB)

Letiště Gibraltar je jedno z mála pyšnící se dráhou, která je křižována veřejnou komunikací. Ano, přesně tak – podobně jako je tomu v případě železničního přejezdu, i zde musejí pozemní vozidla čekat za závorami, dokud letadlo nepřistane, nebo nevzlétne.

Letiště Kobe (UKB) v Japonsku – runway na vodě

Mnoho runwayí na světě je postaveno v blízkosti vody, některé opravdu hodně blízko, ale jen několik málo přímo na ostrovech, které byly vybudovány pouze za tímto účelem. Japonská vláda rozhodla, že toto řešení bude pro zemi jedno z nejvíce únosných – také s ohledem na to, že Japonské ostrovy jsou plné vysokých pohoří a nerovností, na kterých bychom hledali plochu vhodnou pro stavbu dráhy jen těžko. Fotografie níže zachycuje letiště Kobe v Osace, otevřeno bylo roku 2006.

Prodloužená runway letiště Funchal (FNC)

Když architekti hledali nejlepší cestu, jak prodloužit příliš krátkou dráhu letiště Funchal (Madeira) končící u útesů, rozhodli se využít 180 sloupů, každý z nich o výšce 70 metrů. Zvažována byla také varianta vytvoření umělého povrchu země zasypáním útesů zeminou. Výsledkem současného řešení je bezpečná vzletová a přistávací dráha, která zároveň poskytuje zastřešená parkovací místa. Runway vyhrála v roce 2004 mezinárodní cenu asociace IABSE, která vyhlašuje nejlepší stavby mostů a jiné podobné architektonické struktury.

Další příklady zvláštních letiští po celém světě hezky shrnuje článek na serveru PilotOutlook.com.

Autor: Jakub Velička, Zdroje: Premier-Holidays.com, PilotOutlook.com, YouTube.com

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Odpovědět

Datum : 24.10.2011 16:27, Vložil : Pepa

To letiště znám jen z televize...

velmi zajimavy clanek

Odpovědět

Datum : 24.10.2011 13:28, Vložil : pilot

mate nekdo zkusenost z Courchevel?

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka