Replika stroje letce Kašpara vzlétla k zopakování slavného letu

06.11.2011

UPDATE (6.11.): "Přelet se podařil, letadlo po zhruba hodině a půl letu přistálo na závodišti v Praze Chuchli," řekl Kindernay. Mára po dnešním prvním startu z kunětického letiště svůj stroj otočil a znovu přistál, aby upustil zhruba 20 litrů paliva. Po druhém startu vyrazil směrem na Prahu. "Palivo vystačilo, dokonce v nádržích zbylo zhruba 20 litrů paliva," řekl Kindernay. Letoun letěl několik stovek metrů nad zemí, postupně, jak ubývalo palivo, zvyšoval výšku letu. "Nad Prahou letěl ve výšce zhruba 300 metrů," řekl Kindernay, který Máru doprovázel v jiném letadle.

Mára před startem novinářům řekl, že není možné přesně kopírovat trasu letu Jana Kašpara. "S tímhle letadlem nepřichází v úvahu letět přes centrum Prahy. Musím nalétnout tak, abych nejenom neohrozil obyvatele metropole, ale i letový provoz," řekl Mára, který přiznal, že největší obavy má z větru po cestě a také z přistání v Praze. "Přistává se v údolí na chuchelském závodišti, kde je nevyzpytatelný vítr," řekl Mára. 

Mára se před startem oblékl do několika vrstev oblečení, oblékl si také kuklu a rukavice. "Mára si po přistání na chlad nestěžoval, asi jsme zvolili dostatečné oblečení," řekl Kindernay. Mára novinářům přiznal, že vlastní řízení repliky letadla je poměrně fyzicky náročné. "Pilotovat dnešní letadlo je proti tomu úplnou hračkou, protože toto letadlo nemá tak příjemné letové vlastnosti, jako dnešní stroje, takže ten let je opravdu náročný," uvedl Mára. 

Podle Kindernaye chce letecké muzeum v Kuněticích pořádat lety historických letadel do Prahy na počet Jana Kašpara každoročně. "Vzhledem k dnešnímu úspěchu také zvažujeme, že by tento stroj mohl uletět i delší vzdálenosti," řekl Kindernay.

Původní zpráva:

Letec Petr Mára s replikou letounu Jana Kašpara vzlétl dnes odpoledne z letiště v Kuněticích u Pardubic, aby zopakoval slavný Kašparův let z Pardubic do Prahy. Mára chtěl přelet zopakovat přesně po 100 letech 13. května, ale kvůli silnému větru start odložil. Kvůli špatnému start odložil také v červnovém termínu. 

"Doufejme, že na třetí pokus se to už podaří. Nejenom odstartovat, ale i do té Prahy doletět, abych nemusel kvůli špatnému počasí přistát někdo po trase nebo se vracet," řekl dnes před startem novinářům devětapadesátiletý Mára. Replika letadla Blériot potřebuje k letu prakticky bezvětří a minimální oblačnost, celý přelet by mohla replika letadla, která poletí zhruba 500 metrů nad zemí, zvládnout za zhruba 1,5 hodiny. Mára po dnešním prvním startu z plochy letiště v Kuněticích se strojem po několika minutách otočil a přistál, aby upustil zhruba 20 litrů paliva. Po druhém startu vyrazil směrem na Pardubice. 

Podle Máry není možné přesně kopírovat trasu letu Jana Kašpara. "S tímhle letadlem nepřichází v úvahu letět přes centrum Prahy. Musím nalétnout tak, abych nejenom neohrozil obyvatele metropole, ale i letový provoz," řekl Mára, který přiznal, že největší obavy má z větru po cestě a také z přistání v Praze. "Přistává se v údolí na chuchelském závodišti, kde je nevyzpytatelný vítr," řekl Mára.

Mára se před startem oblékl do několika vrstev oblečení, kuklu a rukavice. Novinářům přiznal, že vlastní řízení repliky letadla je poměrně fyzicky náročné. "Pilotovat dnešní letadlo je proti tomu úplnou hračkou, protože toto letadlo nemá tak příjemné letové vlastnosti, jako dnešní stroje, takže ten let je opravdu náročný," uvedl Mára. 
Kašpar byl průkopníkem letectví v českých zemích. Letoun, který si sám postavil a s nímž doletěl v roce 1911 do pražské Chuchle, daroval v roce 1913 Národnímu technickému muzeu v Praze. Kašpar měl v den přeletu ideální počasí. Pouze nad Běchovicemi a Prosekem se na chvíli ztratil v mlze, navedlo jej až Národní divadlo, podle kterého poznal, kde je. Po příletu do Chuchle se posilnil čokoládou, rychle se převlékl do fraku a pospíchal na svatbu své bývalé přítelkyně, která si brala jeho kamaráda.

Kašpar byl průkopníkem letectví v českých zemích. Letoun, který si sám postavil a s nímž doletěl v roce 1911 do pražské Chuchle, daroval v roce 1913 Národnímu technickému muzeu v Praze. V den přeletu měl ideální počasí. Pouze nad Běchovicemi a Prosekem se na chvíli ztratil v mlze, navedlo jej až Národní divadlo, podle kterého poznal, kde je. Po příletu do Chuchle se posilnil čokoládou, rychle se převlékl do fraku a pospíchal na svatbu své bývalé přítelkyně, která si brala jeho kamaráda.

Zdroj: ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Replika?

Odpovědět

Datum : 06.11.2011 19:04, Vložil : svamp

"Replika" pana Máry je částečně z kovu a potažená umělou hmotou, což originál rozhodně nebyl. Nejedná se tedy o repliku, ale o volnou variaci inspirovánou letounem Blériot. Neuvádějte tedy, že je to replika. Jinak samozřejmě gratuluji ke skvělému výkonu.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka