Letadla zoufalých II. Raketová zmije

18.11.2011

Konec roku 1944 vypadal pro třetí říši na všech frontách katastrofálně. Zatímco na zemi šly armády wehrmachtu od porážky k porážce,   stovky spojeneckých bombardérů denně pustošily německá města a srovnávala se zemí výrobní závody i obytné čtvrti. Luftwaffe byla na kolenou a přes veškerou snahu se její odpor vůči zdrcující přesile zdál být marný. V hlavách nacistických inženýrů a projektantů se proto rodily stále šílenější a bizarnější konstrukce letadel, které měly Německo spasit a ve vzduchu vybojovat zpět ztracenou nadvládu.

 

Bachem Ba - 349 Natter

Jedním ze zázračných projektů byl i letoun Ba – 349 Natter (Zmije), jehož konstrukci dostala na starosti firma Bachem, která v soutěži porazila Messerschmita, Junkerse i Heinkela. Jedním z hlavních kritérii byla levná výroba, protože Německo již nemělo prakticky žádné zdroje. Ing. Erich Bachem proto vymyslel celodřevěný letoun ze smrkových a borovicových latí opatřený pancéřovou kabinou. Stroj měl fungovat jako člověkem naváděná střela na jedno použití. Po útoku se měla pancéřová kabina od trupu oddělit a na padáku dosednout na zem. Zbytek trupu měl být obětován, což vzhledem k tomu, že byl celý ze dřeva, nevadilo. Poháněn byl motorem  Walter 109 – 509 – A – 2 s tahem 16,67 kN a pro zvýšení výkonu byly po stranách trupu nainstalovány 4 přídavné rakety Schmidling, které byly po startu odhozeny.  Natter měl startovat z vertikální rampy a po dobu stoupání měl letoun řídit autopilot. Pilot toho ostatně v kabině příliš mnoho neměl, pouze rychloměr, výškoměr a umělý horizont a pod nohama pedály z dřevěného prkénka.

Důležitá byla samozřejmě výzbroj. Letoun měl napadat silné bombardovací svazy, proto byl v přídi opatřen baterií neřízených střel R4M Orkan ráže 55 mm nebo rakety Főhn. Celkem měl Natter v přídi 32 těchto raket. Tyto rakety měly napáchat paseku mezi sevřenými letkami bombardérů, na které měl Natter zaútočit kolmým letem ze země.

 

Natter připravený ke startu

Koncepce letounu – rakety byla opravdu neobvyklá.  Přesto, podobně jako u spousty jiných projektů poslední fáze války,  Natter málem zůstal pouze na rýsovacím prkně. Některým pohlavárům letectva se totiž Zmije příliš nelíbila a v její bojové schopnosti neměli pražádnou důvěru (naopak jiní, jako generál Dornberger nebo Galand se o letounu vyjadřovali pochvalně) Projekt však spadal přímo pod SS a jeho vůdce Heinrich Himmler dokázal protlačit letoun, který měli podle jeho představ pilotovat mladíci z Hitlerjugend, nakonec až k sestavení prototypů. Těch se na konci roku 1944 podařilo sestrojit 50 a ještě do konce roku se uskutečnily první pokusné lety bez motoru.

 

Po dalších úpravách pak 1. března 1945 mělo dojít k prvnímu pilotovanému letu s kolmým startem již za použití motorů Walter.  Do kabiny usedl pilot Lothar Sieber, který byl podle některých pramenů dobrovolník, podle jiných byl ke startu nepřímo přinucen (byl degradován a úspěšným letem si mohl pomoci k navrácení hodnosti). Byl to elitní pilot a bezesporu také statečný člověk. Dostal Železný kříž I. stupně, když dokázal evakuovat odvážným letem 23 obklíčených německých vojáků z Ukrajiny. S jakými pocity třiadvacetiletý rozvážný mladík usedal do kokpitu nevíme. Jisté je, že si byl vědom velkého rizika, protože byl přítomen všem předchozím letům Nattera. Poslední večer před startem sepsal závěť, kde všechen svůj majetek odkázal své snoubence.

Start proběhl bez problémů, po deseti vteřinách došlo k plánovanému odhození pomocných raketových motorů a pak se letoun správně obrátil na záda. Jenže v tu chvíli odpadl kryt kabiny. Letoun pak stoupal dále až zmizel v mracích. Po půlminutě se letoun z mraků opět vynořil a se stále běžícím motorem se řítil kolmo k zemi. Po krátké chvíli narazil do země. Na místě dopadu byl metr a půl hluboký velký kráter, kolem bylo plno ohořelých trosek a součástí Nattera a také části těla Siebera.

 

Poslední fotka Siebera těsně před starem při rozhovoru s Bachemem

Příčiny selhání jsou dodnes nejasné. Některé verze se kloní k tomu, že po odpadnutí krytu kabiny ztratil Sieber vědomí a nebyl schopen dál letoun pilotovat. Podle jiných svou roli sehrála celková dezorientace, způsobená  únikem jedovatých par z palivové nádrže. Možná tedy Sieber odhodil kryt kabiny záměrně, aby se dostal k čerstvému vzduchu. Sieber prý také trval na tom, že bude letoun pilotovat ručně, přestože měl při stoupavém letu využívat autopilot.

Možná však bylo hlavním důvodem to, že celý projekt byl ještě nevyzrálý a vše bylo ze strany Bachema příliš uspěcháno. Letoun byl velmi obtížně řiditelný a představa, že jej budou po krátkém výcviku pilotovat mládici z Hitlerjugend byla naprosto scestná. Sieber možná zkrátka nedokázal stroj podobný raketě řídit, zvláště pokud i jen na chvíli ztratil vědomí.

Přes tragický let projekt Natter ještě stále dýchal. K dalšímu zkušebnímu letu byl odvelen dobrovolník jménem Matuschka, který však raději uprchl, než aby riskoval svůj život. Dále ještě nějakou dobu pokračovala i výroba letuschopných prototypů, ale na konci března byl celý projekt definitivně zastaven.

Nattery se tak nikdy nedočkaly toho, aby vzlétly na válečné nebe. Překvapivé útoky, které měly spočívat v kolmém letu mezi sevřené řady bombardérů a odpálení salvy raket, se naštěstí nikdy neuskutečnily a němečtí mladíci do kabiny děsivého stroje usednout nemuseli.       

 Ba - 349 Natter

 

 


Základní charakteristiky

Posádka: 1

Rozpětí: 3,60 m

Délka: 5,72 m

Výška: 2,20 m

Nosná plocha: 3,60 m²

Hmotnost (prázdná): 800 kg

Maximální vzletová hmotnost (včetně startovacích raket): 2 235 kg

Pohon: raketový motor Walter HWK 109 - 509 A 

Jiný pohon: 4 x pomocné raketové motory typu Schmidding Sg 34

Výzbroj: salvový raketomet s 32 x raketami R4M Orkan nebo 24 x raketami R.Sp.Gr. 4609 Fohn 

 

Autor: Tomáš Chalupa

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka