Letadla zoufalých III. Lidový stíhač

24.11.2011

V září 1944 se započal podobný příběh, jako v předchozím díle našeho seriálu. Porážky na všech frontách, zdrcující letecká převaha nepřítele, nedostatek pohonných hmot, výrobních kapacit a materiálů a také nedostatek zkušených pilotů. Tomu všemu muselo čelit nacistické Německo. Za krize často dostávají prostor nápady a projekty, kterým by jinak nikdo nevěnoval pozornost. Jedním z nich byl Heinkel He - 162 Volksjäger zvaný Spatz (vrabec). Dřevěný letoun poháněný jedním proudovým motorem, určený k masové výrobě a používání piloty se základním výcvikem, měl spasit Třetí říši.

Po devastujících náletech spojenců na samé srdce Německa v druhé polovině roku 1944 rozhodl Adolf Hitler o zřízení Jägerstabb, což byl vlastně krizový štáb, který měl urychleně vymyslet, jak a s jakými stroji může Německo nadále vést vzdušnou válku. Jägerstabb byl líhní nejrůznějších nápadů a právě tam se zrodil i projekt lidového stíhače. O zakázku se přetahovali prakticky všichni němečtí výrobci letadel. Jeho výrobou byl nakonec pověřen koncern Heinkel. Ten měl splňovat několik podmínek, mezi kterými byly požadavky, aby letoun měl dřevěnou konstrukci,  jednoduchou výrobu umožňující montáž i nekvalifikovanou pracovní silou, jednoduché ovládání vhodné pro piloty začátečníky. Počítalo se totiž opět s nadšenými mladíky z Hitlerjugend, kteří měli předtím absolvovat krátký výcvik na kluzácích.

 

Mnoho zastánců mezi veliteli letectva projekt neměl, jedno z největších es Adolf Galand proti němu vehementně protestoval. Na druhou stranu ho silně podporoval Hermann Göring, který v projektu viděl jednu z posledních možností na obnovení síly Luftwaffe a ministr průmyslu Albert Speer, což zřejmě rozhodlo. Už pouhých devadesát dní po zadání zakázky se v prosinci 1944 vznesl k nebi první prototyp letounu. Tento první let proběhl s menšími komplikacemi. Přesto se ve zkouškách nadále pokračovalo. Druhému zkušebnímu letu 10. prosince již byli přítomni přední představitelé Luftwaffe a Reichsfluchtmimisteria (Říšského ministerstva letectví). Flugkapitan Gotthard Peter opět usedl na za knypl a vzlétl rychlostí 840 km/h k nebi. Za letu se ovšem vinou silných vibrací utrhla část křídla a prototyp se zřítil nedaleko šokovaných nacistických pohlavárů. V jeho troskách zahynul i pilot Peter. Vyšetřování havárie ukázalo, že letoun potřebuje další zásadnější úpravy a celkový redesign. Protože však byl časový harmonogram napjatý, na velké změny nebyl čas. Největší změnou byly obloukové konce křídel skloněné dolů navržené Alexandrem Lippischem, kterým se začalo říkat Lippischovy uši. Také byla snížena maximální rychlost na 500 km/h.

 Výroba Volksjägerů se po dalších testovacích letech konečně v lednu 1945 rozběhla naplno. Hlavní části letadel se montovaly v továrnách Heinkela v Rostocku a také v obří podzemní továrně Mittelwerk v Nordhausenu. Na výrobě menších dřevěných částí se podílely malé soukromé dílny s krycím označením Slamander, které byly rozesety po celém Německu. Často šlo o malé výrobce nábytku nebo beden. Díky mnoha komplikacím a celkové nezkušenosti těchto dílen s výrobou letadel nebyla celková kvalita příliš dobrá. Výrobní variantou byl He 162 A2 s motory BMW 003E-1 a s výzbrojí dvou kanónů Mauser MG 151/20 s ráží 20 mm. Letoun měl jako jeden z prvních také vystřelovací sedačku pilota.

 

 

Bojové nasazení v posledních dvou měsících války je opředené nejasnostmi, ale každopádně se dá označit za tristní. Krátký výcvik mladých pilotů, který probíhal na větroních SG 38 Habicht velmi rychle ukázal, že po něm nejsou mladíci schopni proudový Heinkel naprosto vůbec ovládat. Výcvik se měl prodloužit a doplnit o další prvky, čímž koncept lidového stíhače zcela ztroskotal. K výzbroji těmito letadly byla proto určena 1/JG složená ze zkušených pilotů. Na svá letadla vzhledem ke zničené infrastruktuře čekali piloti dlouho. Až 20 dubna1945 se letka pustila do plnění bojových úkolů. Podle některých pramenů se jí do 6. května, kdy letiště obsadili spojenci, podařilo sestřelit jeden Hawker Tempest. Podle jiných však žádného bojového sestřelu letci nedocílili a Heinkely stály po většinu doby na letištní ploše kvůli poruchám a nedostatku paliva.

Dá se říct, že Heinkel He – 162 Volksjäger byl na svou dobu poměrně vyspělý projekt, kterému však fatálně uškodila uspěchanost a improvizace v technickém provedení. Navrhnout a zkonstruovat během třech měsíců funkční proudovou stíhačku v podmínkách hroutící se Třetí říše patří jistě k obdivuhodným kouskům. Na druhou stranu představa, že letoun budou řídit nezkušení mladíci byla od samého počátku zcela iluzorní. Vrabec byl totiž letoun mimořádně náročný na pilotáž i pro zkušené piloty. A ani ti s ním na konci války již mnoho nesvedli.   

 

Heinkel He – 162 Volksjäger

 

Délka                                                                        9,05 m

Rozpětí                                                                     7,20 m

Výška                                                                      2,60 m

Hmotnost (prázdný)                                                   1663 kg

Hmotnost (naložený)                                                 2446 kg

Max rychlost                                                             898 Km/h

Dolet                                                                        620 Km

Dostup                                                                     12000 m

Posádka                                                                   1

Výzbroj                                                                     2x kanón MG 151

 

 Autor: Tomáš Chalupa

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka