Jak Irán získal neviditelný bezpilotní RQ-170 Sentinel?

13.12.2011

Tajný americký špionážní letoun, který se minulý týden ztratil v západním Afghánistánu, se – zdá se – zřítil v Íránu; je to poprvé, kdy takový letoun skončil v rukách protivníka.

Íránské zpravodajské agentury tvrdily, že obranné síly země sundaly bezpilotní špionážní letoun, který íránské zprávy označují jako neviditelný letoun RQ-170 Sentinel. Ten je určen k pronikání nepřátelskou vzdušnou obranou, která by pravděpodobně „viděla“ a sestřelila méně vyspělé letouny Predator a Reaper.

Američtí představitelé po určitém váhání přiznali, že stroj byl ztracen poblíž íránské hranice, ale odmítli sdělit, jaký typ letounu se postrádá.

První zprávy o zřícení dronu přišly od polooficiální íránské agentury Fars News. „Íránská armáda ve východním Íránu sundala americký bezpilotní letoun RQ-170, který pronikl do íránského vzdušného prostoru,“ citovala státní televizní stanice al-Alam vysílající v arabštině nejmenovaný zdroj, který uvedl: „Špionážní bezpilotní letoun byl sundán poměrně nepoškozen a zmocnily se ho ozbrojené síly.“

Reuters napsala, že americký představitel říká, že neexistují žádné známky toho, že by Írán bezpilotní letoun sestřelil. Samozřejmě, že Írán nikdy netvrdil, že letoun sestřelil, takže nejde o žádné popření. Írán oznámil, že jej „sundal“ pomocí nějakých elektronických vojenských prostředků.

 

Otázkou nyní je, „jak to udělali“? Zde je několik mých spekulačních úvah.

Protože jde o neviditelný letoun, je detekce prvním problémem. Obvyklý monostatický radar, u kterého je vysílač radarového paprsku a přijímač zachycující odraz od letadla na stejném místě, by drone nenašel. Tvar dronu a jeho odraz snižující povrch by tento paprsek rozptýlily příliš.

Ale za použití bistatického radaru, kde je vysílač od přijímače oddělen prostorem porovnatelným se vzdáleností očekávaného cíle, lze detekovat dokonce i „neviditelné“ létající objekty.

Detekce pomocí elektronických prostředků je možná také, pokud letoun vysílá a přijímá informace přes satelit, a nelétá jen tiše po předem naprogramované trase. I když je signál z dronu na satelit vysílán vysoce směrovaným paprskem, letadlo vybavené nezbytnými rádií letící nad dronem a blízko spojení mezi satelitem a dronem by ho mělo být schopné lokalizovat. Pokud letoun použil vlastní radar, aby se „rozhlédl“, nedávno Íránu dodaný ruský „anti-stealth“ Avtobaza sytém ho pravděpodobně detekoval.

Íránci říkají, že drone nesestřelili, ale „sundali“ za malého poškození. Myslím, že s ním ve skutečnosti přistáli.

Tento typ dronu RQ-170 se stal známým jako „Bestie z Kandaháru“, když byl poprvé před čtyřmi lety spatřen. Provozování amerických neviditelných dronů v Afghánistánu je očividně nezbytné, aby unikly radarům Talibanu. Tento letoun je celkem velký, s rozpětím křídel 20 až 27 metrů a vzletovou váhou asi 5,000 kg.

Pokud je bezpilotní letoun ve vzduchu, je řízen přes satelit za vzdálené operační stanice. Ale během startu a přistání je letoun pilotován pomocí rádia operátorem nacházejícím se na dohled v blízkosti místa vzletu nebo přistání. Je to nezbytné proto, že dálkové satelitní spojení má zpoždění několik stovek milisekund, což je příliš mnoho pro korekci poryvů větru a dalších problémů během vzletu a přistání.

Zdá se, že Íránci převzali řízení pomocí řízení na dohled. A to po elektronickém narušení satelitního spojení. Jen samotné narušení satelitního spojení by nestačilo, protože drone by se pak řídil nějakými naprogramovanými kroky, jako že by třeba letěl zpět, odkud vyletěl. Za aktivního řízení na dohled by narušení satelitního spojení k přepnutí na přeprogramované kroky nevedlo.

Můžeme přijatelně předpokládat, že Íránci mají nějakou stanici poblíž letiště v Kandaháru, která odposlouchává veškerý tamní vojenský radioprovoz. Měli čtyři hodiny na analýzu rádiových signálů mezi pozemním operátorem a těmito drony. Dokonce i když je řídící signál během mnoha letů zakódován, čtyři hodiny by jim poskytly dostatek informací, aby kód prolomili. 

Írán se postará o dobré ukrytí stroje, protože USA se pravděpodobně pokusí ho zničit, pokud bude jeho umístění známo. Když Číňané posbírali části neviditelné F-117, která byla sestřelena v Jugoslávii, USA bombardovaly jejich velvyslanectví v Bělehradě.

Po získání jen mírně poškozeného neviditelného bezpilotního letounu budou Íránci schopni okopírovat spoustu z jeho technologie a najít nová opatření proti takovým strojům. Velký zájem bude také o ostatní stránky této technologie. Můžeme se vsadit, že vojenští atašé z velvyslanectví Ruska, Číny, Indie, Pákistánu a dalších zemí již stojí frontu před íránským ministerstvem obrany a jsou připraveni předložit jisté velmi lukrativní nabídky.

Překlad: Tomáš Chalupa

Zdroj: http://www.informationclearinghouse.info

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

nezřítil. Přistál

Odpovědět

Datum : 28.04.2012 18:19, Vložil : bokonon

ale on se nezřítil, oni převzali kontrolu a přistáli ho na svém letišti. Někdo amíkům hacknul komunikaci s letounem přestože je enkryptována

About stealt plane detection

Odpovědět

Datum : 13.12.2011 17:01, Vložil : To_be _secret

If You interested in such tematics, czech technology is "famose", and I know, it is true. Czech anti-stealth radar may be operating in Yugoslavia PRAGUE, April 1 - The Czech defence ministry said on Thursday that it was trying to trace dozens of surplus Czech-made ``Tamara' anti-aircraft radar systems after a report in Germany claimed some may have fallen into Yugoslav hands. The Tamara, a web of electronic cylinders usually carried in heavy trucks, can allegedly detect the U.S. radar-evading ``stealth' fighters which have been used in the NATO air campaign against Yugoslavia. One U.S. F-117 stealth fighter crashed during a raid last weekend but the pilot was rescued, and it is still not clear whether the aircraft was shot down or crashed in an accident. What I Know (absolutely shure): Former Yugoslavia possesed 14 passive "radars" 13 of this are used in Bosnia (91-95) and probably transferrred to "Serbia" (99-) NATO destroyed lot of TV transmitters (i

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka