IATA: Rok 2011 byl ve znamení bezpečnosti, vyjímkou je Rusko

26.12.2011

Bezpečnost letecké dopravy se v tomto roce zlepšila napříč celým světem, vyjímku tvoří Rusko a některé bývalé státy Sovětského Ruska (Commonwealth of Independent States).

Dle statistik IATA byla ke konci listopadu tohoto roku míra bezpečnosti o 49% lepší, než tomu bylo ve stejném období minulý rok. Jsou však počítány pouze nehody proudových letadel západní výroby. O jaké výrobce se konkrétně jedná IATA neuvádí. Letadel spadlo do listopadu letošního roku celkem 9, minulý rok jich 17. Při přepočtu na milion letových sektorů se jedná o 0.34 nehody, předchozí rok přepočet vychází na 0.67 nehody na jeden milion letů.

Pokud se podíváme, jak to vypadá v jednotlivých částech světa, Evropa a Severní Asie byly bez nehody, v Jižní Americe, oblasti Karibiku, na Středním východě, Pacifické Asii a Africe se míra bezpečnosti zlepšila, zatímco Severní Amerika stagnovala. Oblast Společenství nezávislých států (výše jmenované státy CIS) si vedla špatně a nehod bylo více než v roce 2010.

Tyto státy se vyjímají také v případě, že do statistik započítáme všechna proudová letadla (západní i východní výroby) a turbopropy. Nehodovost je o 55% horší, než minulý rok. V přepočtu na milion letů jde o 11.07 nehod, zatímco v minulém roce to bylo 7.15 nehod.

Ze statistik lze vyčíst také globální čísla, tedy nehodovost na celém světě při započítání všech dopravních letadel. Při přepočtu na milion letů je to tento rok (do konce listopadu) 2.16 nehody, zatímco minulý rok bylo nehod 2.78 (opět do konce listopadu). V absolutních číslech se jedná o 75 nehod, ve stejném období minulého roku šlo o 92 nehod. Nehod s fatálními následky (smrt cestujících, pilotů nebo stewardů) bylo do listopadu tohoto roku 22. Tyto nehody si vyžádaly 486 životů, což je také zlepšení. Loni to bylo 784 životů.

Významného zlepšení si lze povšimnout v Africe, která si tento rok zatím vedla opravdu dobře. Z 17.11 nehod na milion letů minulý rok (opět do konce listopadu) se dostala na 6.34 nehod na milion letů. Pokud budeme počítat pouze moderní západní proudová letadla, bude číslo ještě nižší, konkrétně 3.93 nehod. Africké společnosti podléhající IATA Operational Safety Auditu neměly dokonce tento rok nehodu žádnou.

Celosvětově lze říci, že členské společnosti IOSA (IATA Operational Safety Audit) mají nehodovost až o 55% nižší, než společnosti, které těmto kontrolám a pravidlům nepodléhají. Dobrou zprávou je, že ruský úřad pro civilní letectví přislíbil, že bude od příštího roku členství pro schválení licence letecké společnosti vyžadovat. Nyní podléhá IOSA 22% všech leteckých společností na světě, které provedou 63% všech komerčních letů (údaje z tohoto roku).

Zdroj: ATWonline.com, IATA.org, Wikipedia.org, Autor: Jakub Velička

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka