Prototyp Cessny Citation Ten má za sebou první let

22.01.2012

V úterý 17. ledna uskutečnila Cessna Citation Ten svůj první let. Trval dvě hodiny a obnášel testování stability, ovládání, handlingu letadla, zkoušku autopilota a automatického nastavení výkonu motorů. Dále byl otestován tah motorů a avionika. Letištěm vzletu i přistání bylo Mid-Continent Airport (ICT) ve městě Wichita, kde má Cessna umístěnou svou hlavní výrobu.

Michael Voigt, testovací pilot, který letadlo v době zkoušky řídil, k celé události říká: “Abychom mohli dosáhnout dnešního milníku, máme za sebou všichni pořádný kus práce. Jsem hrdý na to, že mohu říci, že se s letadlem létá nadmíru dobře a handlingové charakteristiky jsou také excelentní. Přesně jako se předpovídalo. Všechny systémy fungují jak mají, včetně palubního počítače Garmin G5000. Těšíme se na úspěšné zakončení testů a certifikaci FAA.“

Ta je v plánu v polovině roku 2013, první letadlo by poté mělo být doručeno v druhé polovině stejného roku.

Cessna Citation Ten je business jet střední velikosti s upraveným vzhledem a výkonem. Oproti svému předchůdci, Citation X, je letadlo schopno rychleji vystoupat do letové hladiny a má větší dolet. Spotřeba paliva je efektivnější a interiér dovoluje pohodlně přepravovat až 9 pasažérů + 2 piloty.

Cessnu Ten o váze 16.601 kilogramů nesou dva motory Rolls-Royce AE 3007C2. Maximální cestovní rychlost je 527 knotů, což je asi 977 km/h. Letadlo je schopno operovat až ve výšce 51.000 feetů a dolet činí 6008 km, což v pohodě stačí na tratě jako New York – Londýn, Boston – San Francisko, Londýn - Dubai nebo Miami – Seattle.

Model Ten je o 15 palců delší, než Citation X, což je využito jako extra místo na nohy v případě předních sedaček uspořádaných naproti sobě. Maketa nové Cessny Ten byla představena na loňském meetingu NBAA. Zákazníci si budou moci vybrat z různých variant interiéru, právě podle svých potřeb.

S novým letadlem přichází také nový zábavný systém pro cestující. ClairityTM, jak Cessna svoji novinku nazývá, jsou interaktivní displeje u každé sedačky. Je možné trávit čas na internetu, dívat se na filmy, nebo sledovat na mapě aktuální polohu letadla. Každá sedačka obsahuje také panel pro připojení vlastní elektroniky, například notebooku, sluchátek nebo mobilního telefonu.

Integrovaná avionika Garmin G5000 patří k těm nejvíce intuitivním, jaké lze vůbec dnes v letadlech vidět. Multifunkční displeje s vysokým rozlišením dovolují současně sledovat výkonnost motorů, přístroje letadla nebo správnou funkci hydrauliky a elektrických systémů. Technologie Garmin SVT dokáže na primárních displejích (PFD) zobrazit virtuální okolí, tedy vzletovou a přistávací dráhu, terén, provoz v okolí a překážky. Virtuální prostředí na obrazovce pomůže letadlo správně navést na přiblížení, v případě hrozby srážky s překážkou nebo provozem systém včas pilota varuje. Tady Garmin integruje TCAS, případně EGPWS.

Na video kanálu YouTube firmy Cessna se objevilo propagační video letadla již před nějakým časem. Informace o letadle lze dohledat také na webové stránce TheTenArrives.com, kde je i (nepříliš kvalitní) 3D model. Galerie s dalšími fotkami je dostupná přímo na webu Cessna.com.

Autor: Jakub Velička, Zdroj: Cessna.com

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka