Žlutí andělé zachránili tisíce životů

23.01.2012

Více než tisíckrát během loňského roku pomohl pacientům v krajní nouzi na hranici života  rychlým letem na heliport některé z německých nemocnic, vybavených JIP, „žlutý anděl“, tj. jeden ze záchranných vrtulníků německé letecké záchranné služby ADAC-Luftrettung. Konkrétně EC 135 či EC 145/Bk 117 letecké záchranky, provozované německým autoklubem (ADAC Lufrettung) s volacím znakem „Kryštof 5“ (Christoph 5) ze stanice v Ludwigshafenu během loňského roku odstartoval k neuvěřitelným 1970 záchranným misím, „Kryštof 10“ (Christoph 10) ze stanice ve Wittlichu k 1961 misím, „Kryštof 31“ (Christoph 31) z berlínské základny k 1944 misím..



Při nejméně polovině zmíněných zásahů šlo o akutní selhání srdce a není jistě nutné zdůrazňovat, že bez rychlého převozu leteckou záchrankou na dobře vybavené JIP by pacienti v tomto stavu zemřeli. Druhé místo zaujímají zásahy, týkající se akutních neurologických stavů, souvisejících s nebezpečným pádem a překvapivě až na třetím místě v pořadí jsou vážná zranění při autonehodách. 

Loňské celkové skóre německé letecké záchranné služby, vybavené výbornými vrtulníky firmy Eurocopter a působící na celém území Německa včetně území  bývalé NDR zní ještě méně uvěřitelněji. Pouhých 180 spolupracovníků tamní záchranné služby dokázalo ve spolupráci se 760 lékaři a 280 záchranářskými asistenty, působícími většinou na JIP,  na celkem 34 stanicích letecké záchranné služby uskutečnit těžko uvěřitelných 47315 primárních zdravotnických , případně sekundárních letů, většinou spojených s akutní přepravou transplantovaných orgánů na některou z klinik. Tyto lety znamenaly záchranu života pro impozantních 47273 pacientů v krajní nouzi. Jinak řečeno, celoněmecký „záchranný průměr“ byl 130 záchranných letů denně. Není bez zajímavosti, že zmíněná společnost ADAC Luftrettung GmbH jen v loňském roce investovala do rozvoje celoněmecké letecké záchranky více než 250 milionů Euro.(I v roce 2010 uskutečnily vrtulníky ADAC Lufrettung vysoký počet zásahů. Bylo jich ale  „jen“ 44083..).

Velmi zajímavé také je, že vrtulníky EC 135 německé policie dosáhly v loňském roce pozoruhodné skóre 100 000 letových hodin v policejních službách. Nutno dodat, že 80 spolehlivých víceúčelových vrtulníků typů EC 120, EC 135T2i a EC 155B policejních leteckých útvarů (Fliegerstaffeln der Bundespolizei, BPOL) je u policie kromě víceúčelových letů všeho druhu v případě EC 135 užíváno i k letecké záchranné službě. Ostatně, policejní letecké síly v 56 zemích světa dnes létají s více než 1000 vrtulníky firmy Eurocopter.

Prameny
http://www.aerokurier.de/de/general-aviation/hubschrauber/100000-..
http://www.aerokurier.de/de/general-aviation/hubschrauber/adac-luf...

Mgr. Zdeněk Procházka.

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka