Okolnosti přežití srbské letušky u České Kamenice stále nejasné

27.01.2012

Londýn/Bělehrad 26. ledna (ČTK) - "Zázrak" u Srbské Kamenice, přežití letušky jugoslávských aerolinií při pádu letadla u severočeské obce, je stále obestřen tajemstvím. Okolnostmi pádu z údajně více než desetikilometrové výšky, což tehdejší letušce Vesně Vulovičové vyneslo zápis do Guinnessovy knihy rekordů, se 40 let po události zabývá britský deník The Independent i srbský list Politika. Samotná Vulovičová v rozhovoru s britským listem znovu přiznala, že si pamatuje až na procitnutí v nemocnici.


Pád jugoslávského letadla DC-9 26. ledna 1972 u Srbské Kamenice na Děčínsku   

Nyní dvaašedesátiletá Srbka nyní žije sama ve zpustlém bělehradském bytě se svými kočkami. "Kdykoli na neštěstí pomyslím, převládá u mě znepokojivý pocit viny, že jsem přežila, a rozpláču se. Pak mě napadne, že jsem možná vůbec neměla přežít," řekla Vulovičová listu The Independent.
   
Letuška však nikdy nedokázala přesně popsat, co se v osudný den stalo. "Na neštěstí se vůbec nepamatuji, jenom na své probuzení v české nemocnici příští den a na to, jak jsem doktora požádala o cigaretu," vzpomíná dnes.
   
Let JU 367 z Kodaně do Záhřebu skončil v lese u Srbské Kamenice. Zahynulo tehdy 23 pasažérů a čtyři členové posádky. Tehdy 22letá Vulovičová, která utrpěla četné zlomeniny, katastrofu jako jediná přežila.
   
Československá státní bezpečnost i jugoslávští vyšetřovatelé dospěli k závěru, že letoun roztrhla časovaná bomba. Tu prý na palubu umístili separatisté z chorvatského fašistického hnutí ustašovců.
   
Otázky však zůstávají, protože žádná z chorvatských protijugoslávských organizací se k odpovědnosti nikdy nepřihlásila.
   
Před třemi lety rozvířili dva investigativní novináři, Peter Hornung a Pavel Theiner, spekulace, že letoun McDonnell Douglas DC-9-32, zaměněný za nepřátelský letoun, sestřelil ve výšce pouhých 800 metrů MIG československého letectva. Odvolávali se přitom na dokumenty z českého Úřadu pro civilní letectví.
   
Zatímco úřad tvrzení novinářů odmítl, mluvčí Guinnessovy knihy rekordů nevyloučil možnost, že mediální svět v roce 1972 naletěl na podvod.
   
Teorii mezinárodního spiknutí, podle níž bylo letadlo sestřeleno raketou, ale vyvrací mezinárodně uznávaný odborník na vyšetřování leteckých nehod Zlatko Vereš. V bělehradském deníku Politika uvádí, že byl několik dní na místě nehody po odjezdu týmu jugoslávských expertů a zkoumal situaci.
   
Vysvětlil, že když raketa zasáhne letadlo letící ve výšce 11.000 metrů rychlostí 800 až 900 kilometrů za hodinu, rozpadne se hned a jeho trosky spadnou na území o rozloze nejméně 25 kilometrů čtverečních. Ale letadlo, o něž jde, se začalo rozpadat až ve výšce 900-1000 metrů nad zemí a jeho trosky byly rozptýleny jen na ploše 1,5 kilometru čtverečních. To svědčí o výbuchu bomby na palubě. Jugoslávské tajné služby se podle něho dozvěděly jméno člověka, který bombu vnesl do letadla, ale nikdy ho nechtěly zveřejnit.
   
Ať je pravda jakákoli, není pochyb o tom, že Vulovičová přežila. Nedávná tvrzení ale podle listu The Independent vrhají stín na její obraz národní hrdinky. O zprávě z roku 2009 prý ví, ale sama nedokáže říct, zda je, či není pravdivá.
   
"Poslední věc, kterou si pamatuju před neštěstím, je nastupování cestujících do letounu v Kodani a jinak nic až do mého probuzení z kómatu v nemocnici," zopakovala britskému listu.


Zdroj: ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Pád juhoslovanského lietadla

Odpovědět

Datum : 12.10.2018 00:25, Vložil : Igor Paška

Lietadlo mohlo byť buď zostrelené raketou PVOS služby NDR či sov. ozbrojených síl, výbuchom z vnútorného pretlaku v dôsledku inej vážnej chyby, ked kleslo z cestovnej výšky do nižších vrstiev, ale i kvôli možnej sebevražde pilota. Osobne sa prikláňam bud ku technickej chybe alebo k zostreleniu - nie však priamemu zásahu raketou PVOS.

dc9

Odpovědět

Datum : 08.10.2016 16:27, Vložil : miztli xochitl

Samé rozpory, čili prý jen na 1.5 km2 byly trosky.Ale dle vyšetřování a jiného článku zapovídajícího konspirační teorii byly na několika desítkách km2, čili řekněme 30-40 km2. Ta první verze co zpovídá konspirační teorii odpovídá jen čtverci 1.2 km, ta druhá asi 6 km. Ale ta první verze říká,že letadlo explodovalo ve výšce 800-900m n. m, ta druhá ovšem, že explodovalo na letové hladině 10050 m. to jsou obrovské rozdíly a fyziku nejde oblbnout. Tak jak tedy. Kdyby bomba rozmetala letadlo ve výšce 10.5 km, tak by trosky měly být a prý byly na prostoru cca 6 km * 6 km, dle tohoto mudrce ale prý letadlo explodovalo v 800-900 m nad mořem, což vzhledem ke kopci u Srbské kamenice značí asi tak 600-700 m nad zemí, to je ale úplná blbost, tak nízko žádné dopravní letadlo nemá co letět. Jeho letová hladina měla být v nadmořské výšce 10050 m mezi Kodaní a blízko Záhřebu(před Záhřebem pochopitelně plynule snižovat na nadm. výšku letiště) ale i nad Prahou čili asi 10050-216=9834 m nad teréne

DC9

Odpovědět

Datum : 08.10.2016 16:27, Vložil : miztli

Samé rozpory, čili prý jen na 1.5 km2 byly trosky.Ale dle vyšetřování a jiného článku zapovídajícího konspirační teorii byly na několika desítkách km2, čili řekněme 30-40 km2. Ta první verze co zpovídá konspirační teorii odpovídá jen čtverci 1.2 km, ta druhá asi 6 km. Ale ta první verze říká,že letadlo explodovalo ve výšce 800-900m n. m, ta druhá ovšem, že explodovalo na letové hladině 10050 m. to jsou obrovské rozdíly a fyziku nejde oblbnout. Tak jak tedy. Kdyby bomba rozmetala letadlo ve výšce 10.5 km, tak by trosky měly být a prý byly na prostoru cca 6 km * 6 km, dle tohoto mudrce ale prý letadlo explodovalo v 800-900 m nad mořem, což vzhledem ke kopci u Srbské kamenice značí asi tak 600-700 m nad zemí, to je ale úplná blbost, tak nízko žádné dopravní letadlo nemá co letět. Jeho letová hladina měla být v nadmořské výšce 10050 m mezi Kodaní a blízko Záhřebu(před Záhřebem pochopitelně plynule snižovat na nadm. výšku letiště) ale i nad Prahou čili asi 10050-216=9834 m nad teréne

DC9

Odpovědět

Datum : 08.10.2016 16:24, Vložil : miztli

Samé rozpory, čili prý jen na 1.5 km2 byly trosky.Ale dle vyšetřování a jiného článku zapovídajícího konspirační teorii byly na několika desítkách km2, čili řekněme 30-40 km2. Ta první verze co zpovídá konspirační teorii odpovídá jen čtverci 1.2 km, ta druhá asi 6 km. Ale ta první verze říká,že letadlo explodovalo ve výšce 800-900m n. m, ta druhá ovšem, že explodovalo na letové hladině 10050 m. to jsou obrovské rozdíly a fyziku nejde oblbnout. Tak jak tedy. Kdyby bomba rozmetala letadlo ve výšce 10.5 km, tak by trosky měly být a prý byly na prostoru cca 6 km * 6 km, dle tohoto mudrce ale prý letadlo explodovalo v 800-900 m nad mořem, což vzhledem ke kopci u Srbské kamenice značí asi tak 600-700 m nad zemí, to je ale úplná blbost, tak nízko žádné dopravní letadlo nemá co letět. Jeho letová hladina měla být v nadmořské výšce 10050 m mezi Kodaní a blízko Záhřebu(před Záhřebem pochopitelně plynule snižovat na nadm. výšku letiště) ale i nad Prahou čili asi 10050-216=9834 m nad teréne

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka