Piloti v USA chtějí nosit pistole také mimo kokpit

29.01.2012

Piloti v USA mají povoleno mít u sebe v kokpitu pistoli. Mnozí ale tvrdí, že to nestačí pro to, aby letectví mohlo být tak bezpečné, jak by být mělo.

Požadují stejná práva, jako mají například policisté. Tedy možnost mít u sebe zbraň po celou dobu směny. Bez ohledu na to, jestli budou zrovna řídit letadlo, stát v zadní části kabiny nebo jíst oběd v terminálu.

“Byli bychom tak na stejné úrovni, jako všechny ostatní složky zajišťující bezpečnost ve smyslu security“, říká Marcus Flagg, president Federal Flight Deck Officer Association, která zastupuje ozbrojené piloty.

Flagg odmítl sdělit, kolik pilotů v současné době nosí zbraň, uvedl ale, že jejich počet je hned za agenty FBI, kterých je ozbrojeno 13800. Od doby, co bylo pilotům právo nosit pistoli uděleno, se zatím nestalo, že by ji některý z nich použil.

Cílem ozbrojení pilotů je ochránit kokpit před teroristickým útokem a udělat tak komerční letectví bezpečnější. V současné době je v USA pětkrát více letů, kterých se účastní ozbrojení piloti, než letů, kterých se účastní speciální složky federální policie (tzv. Federal Air Marshals), která má k bezpečnosti letecké dopravy přispívat.

V současné době si pilot v letadle nemůže se zbraní odskočit ani na záchod.

TSA odmítá říci přesné důvody, proč je povolení nosit zbraň omezeno pouze na kokpit. Úvádí pouze, že snahou je chránit cestující. Experti na zbraně říkají, že by zbraň mohl pilotovi sebrat výtržník, nebo by mohlo dojít ke zranění vlivem nechtěného výstřelu.

Podle Flagga je však šance, že by pilotovi mohl zbraň někdo sebrat, mizivá. „Ano, je tady ta možnost, ale proti takovým situacím jste trénováni.“

Během 6 denního intenzivního tréninku se piloti učí nejen správně zbraň držet, ale také odrážet útoky, které vedou k odzbrojení nebo odebrání zbraně. Cestující navíc nemohou vědět, jestli pilot zbraň má nebo nikoliv, protože je schovaná pod uniformou.

V listopadu si Flagg před kongresem stěžoval, že přísná pravidla TSA odrazují mnohé piloty od členství v programu. Kdyby bylo dáno pilotům více svobody, jejich počet se zájmem o ozbrojení by jistě narostl. Flagg odhaduje, že až dvojnásobně. Sám je pilotem letadla, avšak nevozí cestující, ale cargo.

“Čím více pilotů bude ozbrojeno, tím více letů bude chráněno“, říká. „Piloti by neměli být zákony omezeni chránit kokpit letadla před teroristickým útokem pouze na té straně dveří, kde sedí a řídí letadlo.“

TSA říká, že piloti jsou pouze jednou složkou ochrany pasažérů, kterých cestuje jen v USA každoročně přes 700 milionů. Mezi další složky patří samozřejmě kontrola cestujících, již zmínění „maršálové“ nebo zpevněné neprůstřelné dveře kokpitu. Dále uvádí, že žádnému z pilotů nebrání získat zbrojní průkaz a zbraň nosit, musí však dodržovat zmíněné pravidlo omezení na kokpit. Zájem je prý velký.

Podle Federal Flight Deck Officer Association jsou nyní piloti 4. největší ozbrojenou složkou v USA, jak již bylo řečeno, hned po FBI. Před pěti lety zde bylo ozbrojených pilotů 8000, což je kolem 8 procent všech pilotů v USA.

Názory pasažéru na povolení nosit zbraň i do kabiny letadla se liší. Mnozí uvádí, že mají obavu, aby pistoli nezískal někdo, kdo ji může použít proti cestujícím. Jiní uvádějí, že by do kabiny povolili pouze paralyzéry, protože nábojnice z pistole by mohla udělat díru do trupu letadla, což by mohlo přinést katastrofické důsledky.

Dle Flagga je více ozbrojených pilotů velice levné bezpečnostní opatření. V USA se denně uskuteční více než 20000 letů. Pokud by na všechny lety měly být nasazeny bezpečnostní složky k tomu určené, stalo by se toto bezpečnostní opatření značně neefektivní. Nasazení jedné jednotky na jeden let výjde na $3300, zatímco ozbrojení pilota na $15 (pozn. red.: takto to uvádí zdroj, první částka bude pravděpodobně za rok).

Pilotům bylo poprvé povoleno nosit pistole do kokpitu v roce 2002, jako odpověď na teroristický útok na americké WTC. Jak již bylo uvedeno, zatím nenastala příležitost zbraň použít, došlo však k jedné nehodě. V březnu roku 2008 pilot US Airways při přistání přehmatem stiskl spoušť zbraně a ta vystřelila. Nikdo však nebyl zraněn a Airbus A319 v pořádku přistál.

Nutno podotknout, že oba Flaggovi rodiče zahynuli 11. září 2001 při pádu letadla American Airlines na Pentagon. Jeho zainteresování do celé věci je tak značně osobní.

Autor: Jakub Velička, Zdroj: Philly.com

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka