Z deníku leteckého archeologa 5: Judy aneb Kometa

06.02.2012

   24. října 1944 odstartovalo z japonských polních letišť na filipínském, v té době stále ještě japonskými ozbrojenými silami obsazeném ostrově Luzon několik desítek velmi elegantních jednomotorových strojů s pumami v trupové pumovnici. Cílem střemhlavých bombardérů, označených japonskými výsostnými znaky, Hinomaru, na boční straně trupu a horní straně křídla, byla velká americká letadlová loď Princeton a doprovodná plavidla, která měla celý lodní svazek chránit právě před útoky podobného druhu. O několik hodin se velká letadlová loď, zasažená a těžce poškozená třemi pumami o váze 500 kg, přesně na její palubu svrženými právě střemhlavým bombardérem Jokosuka D4Y Suisei (Kometa), již potápěla. Týmž útokem „Komet“ byla poškozena i další čtyři doprovodná plavidla. Navíc ani Princeton bránící americké palubní stíhačky Grumman F6F Hellcat, které odstartovaly právě z její paluby, svou loď ubránit nedokázaly. Rychlé japonské „Komety“ jim po svržení pum na palubu americké letadlové lodi jednoduše uletěly.

 


   Tímto impozantním způsobem se na scénu krutých bojů na obrovských rozlohách tichooceánského bojiště uvedl japonský jednomotorový střemhlavý bombardér Jokosuka D4Y Suisei, kterému Spojenci jako všem japonským letounům přidělili spojenecké kódové jméno, v tomto případě Judy. K obrovskému štěstí Spojenců se velmi rychlý a hbitý bombardér pro velké potíže s řadovým motorem Aiči Atsuta dostal k zásadnějšímu bojovému nasazení až na podzim 1944, v době, kdy japonské a americké námořní síly bojovaly o Filipíny. Maximální rychlost prvního sériového modelu stroje D4Y1, poháněného řadovým motorem Aiči Atsuta o výkonu 1400 HP(1044 kW), v operační výšce 4500 metrů totiž byla v „hladké“ konfiguraci bez naložených pum neuvěřitelných 600 kilometrů za hodinu. Této maximální rychlosti v té době nedosahoval žádný z amerických stíhacích strojů na palubách letadlových lodí USA. Navíc palubní průzkumné D4Y1, operující z japonských letadlových lodí, měly zcela neuvěřitelný dolet 3980 kilometrů. Ke štěstí Spojenců byl ale významnější počet Judy do tvrdých bojů pro velké obtíže se zmíněným motorem nasazen až během tvrdé bitvy o Filipíny, kdy již byla početní převaha spojeneckých leteckých sil amerického námořního i armádního letectva zcela zdrcující. Osud zbývajících dosud nesestřelených „Komet“ tak byl do dne bezpodmínečné kapitulace Japonska krutý.Většina ze zbylých Suisei byla doslovně „spotřebována“ při sebevražedných nárazech elegantních letounů do palub amerických válečných lodí, tedy při tzv. útocích ve velmi populárním a Spojenci velmi obávaném stylu „Kamikadze“. K vůbec poslednímu „kamikadze“ útoku 11 zbylých Suisei 701. perutě (Kokutai) japonského námořního letectva pod  osobním vedením admirála Ugakiho  odstartovalo z pobřežního letiště Oita v den, kdy japonská vláda přijala podmínky bezpodmínečné kapitulace Japonska - 15. srpna 1945. Admirála Ugakiho ani žádný ze strojů  později už nikdo nikdy nespatřil.

 


   Zpráva, že i přes katastrofální ztráty téměř všech z celkem 2038 vyrobených Judy při bojovém nasazení „Komety“ mohou dnes zájemci ve světových leteckých muzeích spatřit hned dvě neuvěřitelně dochované Judy, zní proto značně nepravděpodobně. Jde ale o skutečnost. Kromě  D4Y1Judy s výrobním číslem 4316, velkými náklady v roce 1984 renovované přímo v Japonsku, kterou dnes vlastní výstavní síň v japonské svatyni, zasvěcené válečným hrdinům Yasukuni, budou již brzy mít opravdu nevšední možnost spatřit „Kometu“ také návštěvníci jednoho z nejslavnějších světových leteckých muzeí, Planes of Fame Museum v kalifornském Chinu. Ve zdejších restaurátorských dílnách se totiž blíží kompletaci Yokosuka D4Y1 Suisei  výrobního čísla 7483, vyproštěná leteckými nadšenci z indonéského ostrova Babo až v roce 1991(!). Zajímavé je, že unikátní stroj sice létat nebude, ale při leteckých show bude obdobně jako zmíněný japonský stroj téhož typu, jehož motor je provozuschopný, schopen pojíždění po dráze. Dvanáctiválcový japonský řadový motor Atsuta  jej sice „posunovat kupředu“ nebude, ale již nyní je na něj zavěšen „letový“ americký dvouhvězdicový motor Pratt and Whitney R-1830  o výkonu 1200 HP týchž rozměrů jaké měl japonský hvězdicový motor Mitsubishi MK8P Kinsei 62 o výkonu 1145 kW(1560 hP), který poháněl verzi bombardéru, označenou D4Y3. I návštěvnicí muzea v Chinu se tak již letos v létě při nejbližší zdejší letecké show mohou názorně dozvědět, jakým nebezpečím museli čelit ti, kdo bojovali v Pacifiku s hbitou japonskou „Kometou“.

 


   Není bez zajímavosti, že jedna Judy, ukořistěná Američanyna Filipínách, jimi byla po opravě letově zkoušena přímo na zmíněných ostrovech, přičemž létala opatřena americkými výsostnými znaky. Pozoruhodné také je, že motor Atsuta se dodnes dochoval v depozitáři jednoho z největších amerických leteckých muzeí, National Air and Space Museum nedaleko Washingtonu.   

 



Prameny
Čejka Eduard Historické události - druhá světová válka. Praha, Mladá fronta 1979.
Němeček Václav Vojenská letadla 3 Letadla druhé světové války Praha, Naše vojsko 1977
Letectví a kosmonautika, 1999, č. 15, s.41: Němeček. Václav Yokosuka D4Y Suisei
Militaria XX wieku, 2004, č. 2, s. 41 - 45: Zbiegniewski Andre R. Judy, zlowroga Kometa
http://www.aeroplanemonthly.com Plane of fame give Judy wings
www.preservedaxisaircraft.com/Japanese Aircraft/Yokosuka/D4Y Suisei

   Mgr. Zdeněk Procházka
 
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka