Jestřáb létá nad Prahou

07.02.2012

Po včerejší schůzce ministrů obrany členských států NATO včetně českého ministra obrany Alexandra Vondry, která se konala v belgickém Bruselu, nelze vůbec vyloučit, že již v roce 2015 se nad Prahou může objevit velmi exoticky vypadající bezpilotní letoun s velkým rozpětím křídel.
 


    3.února totiž současný generální tajemník NATO Anders Fogh Rasmussen novinářům sdělil, že po neuvěřitelných dvaceti letech rozmýšlení se státy NATO konečně rozhodly pořídit si pět špičkových amerických bezpilotních strojů RQ-4 Global Hawk (Hawk=jestřáb) včetně k jejich provozu potřebných pozemních ovládacích stanic a další potřebné infrastruktury. Zajímavé je, že nemalé náklady na pořízení celého systému budou rozděleny mezi 13 států NATO včetně České republiky, Slovenska, Lucemburska, Estonska, Lotyšska, Litvy, Slovinska, Rumunska, Bulharska, ale i Norska a Itálie. Hlavními sponzory tohoto programu ovšem budou USA a Německo. Později se počítá také se zapojením dalších států NATO do tohoto systému strategických pozorovacích bezpilotních strojů. Británie se do aktivit NATO, nazvaných již nyní Core Capability (=nejvnitřnější schopnost), zapojí vlastním již operačním bezpilotním strojem Sentinel, Francie právě konstruovaným Heron TP. První výkonní bezpilotní „jestřábi“ se v plném operačním modu se nad Evropou mají objevit v letech 2015 - 2017. Hlavní základnou nevšedně vyhlížejících amerických letounů, vyráběných firmou Northrop Grumman, s typovým označením RQ4B Block 40 Global Hawk bude známá a stroji NATO již dříve využívaná italská základna Sigonella.
 
    RQ-4A Global Hawk je špičkový bezpilotní zpravodajský letoun s rozpětím křídla 35,5 metru, délkou trupu 13,4 metru a výškou 4,6 metru. Nevšedně vyhlížející „drobeček“ váží „zanedbatelných“ 11620 kilogramů a unese celkem 900 kg různých zpravodajských přístrojů. V maximální operační výšce 18300 metrů může díky výkonným motorům létat nepřetržitě neuvěřitelných třicet letových hodin, během nichž ulétne neskutečnou vzdálenost dvacet tisíc kilometrů. Během letu může trasu průzkumného letu díky komunikaci s řídícím centrem prostřednictvím satelitů, strategicky umístěných na oběžné dráze, operativně měnit. Jeho schopností ovšem využívá nejen americká či jiné armády NATO. K výzkumu horních vrstev naší atmosféry, troposféry, tří Global Hawků, osazených kvalitními přístroji, od roku 2007, resp. 2008 využívá jedna z organizací americké kosmické agentury NASA - Dryden Flight Research Center (Letecké výzkumné centrum Hugha S. Drydena). Při prvním čtrnáct hodin trvajícím výzkumném letu pro NASA, který se konal 7. dubna 2007, překonal  „jestřáb“při letu v operační výšce 18,6 kilometru bez problémů vzdálenost 8300 kilometrů. Zajímavé je, jak oceňuje možnosti Global Hawku jeden z předních odborníků NASA Paul Newman: „Žádná jiná vědecká základna neposkytuje tak široký rozsah možností  a tak dlouhý čas pro měření rychle se vyvíjejících atmosférických jevů v oblastech, odkud je zatím velmi málo záznamů.“. Otázkou zůstává, zda budou k obdobným účelům v příštím desetiletí použity i zpravodajské Global Hawky NATO.

    Bezpilotní Hawky vyrábí od března 2001 americká letecká firma Northrop Grumman v závodě v kalifornském San Diegu, přičemž prvních sedm strojů z ověřovací série bylo americkému letectvu dodáno v únoru 2003. Pro strategický námořní průzkum jej využívá také letectvo amerického námořnictva (US Navy). Státy NATO budou užívat nejmodernější vyráběnou verzi, tzv. Block 40 s moderním vícefázovým radarem se syntetickou aperturou, skenujícím zemský povrch ve vysokém rozlišení. V tom mu pomáhají také různé senzory s vysokou optickou rozlišovací schopností i vysoce citlivé infračervené senzory a v neposlední řadě i CCD kamera. Zmíněné přístroje Hawku mohou během 24 hodin operačního letu v operační výšce 65000 feetů naskenovat mnoho desítek tisíc čtverečních kilometrů zemského povrchu. Tuto nevšední schopnost Hawky prokázaly během operací Enduring Freedom nad Afghánistánem v roce 2002 a Iraqi Freedom v roce 2003, přičemž během obou operací bez problémů odlétaly neuvěřitelných 4300 operačních hodin. Díky vyspělým přístrojům může ovšem „jestřáb“ bez problémů monitorovat i hustý silniční provoz. Křídla a ocasní plochy Global Hawku jsou z uhlíkových kompozitů. Trup s přetlakovanými prostory, v nichž jsou uloženy zmíněné přístroje, je hliníkový. Stroj je poháněn dvěma motory typu turbofan AE 3007H, dodávaným firmou Rolls Royce America a při vzletu je z dráhy letiště do vzduchu „vystřelován“ pomocí zvláštní odpalovací rampy. Pořizovací cena jednoho Global Hawku je 35 milionů dolarů.

    Americký ministr obrany Leon Panetta ovšem nedávno oznámil, že díky úsporným opatřením amerického ministerstva obrany se nyní již Global Hawky, které měly nahradit pilotované pozorovací stroje Lockheed U-2, nebudou vyrábět, přestože se skvělé průzkumné schopnosti naposledy prokázaly v loňském roce  při bojích během libyjské revoluce.

Prameny
http://www.flugrevue.de/de/militaer/uav/nato-einigt-sich-auf- finanzierung-von-ags.83811.htm
http://www.osel.cz/index.php?clanek=4978 Global Hawk
http://www.airforce-technology.com/projects/Rq4-global-hawk-uav/ RQ-4AB Global Hawk..
 defense.aol.com/ 2012/01/26/JSF-survives-global-hawk-dies-global-strike-revives-panetta-rl

Mgr. Zdeněk Procházka   

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka