Vláda Neptuna končí?

14.02.2012

     9. února vydal americký letecký úřad, FAA (Federal Aircaft Administration) zprávu, která nepochybně nepotěšila americké vlastníky starších dvoumotorových letounů Lockheed P2V Neptune (Neptun). Ve sdělení s názvem Emergency Airworthiness Directive (EAD, Nařízení o naléhavé potřebě, týkající se letuschopnosti) se doslova uvádí:" V předním  křídelním nosníku jednoho z civilních letounů Lockheed P2V-7 Neptune byla při inspekci nalezena trhlina o šířce 24 inchů, která je zřetelná také na dolním podélném pásu nosníku i na dolním potahu křídla". FAA následně nařídila přísnou inspekci všech deseti civilními leteckými provozovateli dosud létaných Neptunů. "Zmíněný stav křídelního nosníku, pokud nebude včas zaznamenán a důsledně opraven, může mít za následek úplnou ztrátu strukturální integrity křídla", dodává se v jí vydaném EAD.

 


    Výstraha FAA je navíc zcela na místě. 17. června 2002 totiž z téže příčiny u Walkeru v Kalifornii smrtelně havaroval stařičký C-130A Hercules, provozovaný místní leteckou společností Hawkins and Powers. Jeho křídlo během letu k hašení jednoho z častých kalifornských lesních požárů zcela odpadlo a následné zřícení stroje stálo životy obou pilotů. Inspektoři NTSB (National Traffic Safety Board, americký Úřad pro vyšetřování leteckých nehod) při podrobné prohlídce zbytků křídla vraku zjistili, že potah pravého křídla měl mnoho únavových trhlin, přičemž některé byly dokonce až 12 stop dlouhé. A co k tomu dodává šéf místní letecké společnosti Aero Union, která dosud svými osmi P2V Neptuny pro americkou Lesní službu (U.S. Forest Services, USFS) účinně v letních měsících zajišťovala hašení nebezpečných rozsáhlých kalifornských lesních požárů? "Ano, na křídle námi provozovaného Neptunu byla nalezena závažná trhlina, která znamená, že je dočasně uzemněn. V žádném případě to ale neznamená, že už v letošním létě nebude v Kalifornii čím hasit ničivé lesní požáry na obtížně přístupných plochách. Vadný nosník pravděpodobně nahradíme pomocí tzv. "kanibalizační metody" neporušeným nosníkem z jiného stroje téhož typu. Dosud ale řešíme otázku, jak to technicky provést. Znamená to tedy, že zmíněné velmi ničivé požáry bude po uzemnění Neptunů i osmi Lockheedů P3 Orion společnosti vůli nutným bezpečnostním prohlídkám FAA letos místo dosavadníchdevatenácti "letových" strojů hasit pouhých jedenáct, což je zcela nedostačující počet? Ještě v létě 2002 jich navíc k týmž účelům bylo používáno čtyřicet čtyři.

    "Žádný z našich dvou protipožárních P2V Neptunů žádné technické problémy nemá. S jejich nasazením k protipožárním hlídkám a k hašení požárů počítáme již od 15. února, námi provozovaný Neptune bude letuschopný od 26.února", říká k tomu šéf společnosti Minden Air Corp, sídlící v Nevadě Leonard Parker. Otázka, které velké letouny, patřící v USA do kategorie tzv. Air Tankers, budu letos nejen ve zmíněném americkém státě hasit velké lesní požáry, je tedy zatím poněkud otevřená. Poněkud exotický dopravní stroj BAe 146 či jeden ze dvou obřích létajících člunů, létajících veteránů Martin Mars, které FAA hašení obřích požárů povoleno mají, totiž  kritickou situaci v Kalifornii, vypuknou li tam letos jako každý rok ničivé lesní požáry, nezachrání.

    Zajímavé ovšem je, že v záloze u společnosti 10 Tanker Air Carrier jsou připraveny tzv. Very Large Air Tankers, což jsou dva bývalé dopravní stroje Douglas DC-10, z nichž každý má v trupu zabudovánu obrovskou nádrž na neuvěřitelných 11 600 galonů vody (43 593 litrů), což znamená, že kapacita jejich nádrže čtyřnásobně převyšuje běžnou kapacitu nádrží zmíněných Neptunů a Orionů a vyrovná se jí jen kapacita nádrží zmíněného Marsu. "Desítky" i Mars ale mají být proti ničivým požárům nasazeny až v okamžiku, kde se situace pro místní obyvatele stane velmi kritickou. "V letní sezóně 2011 jsme  našimi DC-10, každý z nichž bez problémů zastane práci hned 4 "Airtankerů" najednou, odlétali 420 zásahů při 70 požárech v 6 různých amerických spolkových státech a Kanadě. Na sezónu letošních ničivých požárů jsme tedy připraveni", dodává k tomu prezident společnosti 10 Tanker Air Carrier Rick Hatton.

 


    Letání s tzv. "Airtankers", tedy  většinou staršími, dříve v americkém vojenském letectvu sloužícími hlídkovými stroji Lockheed P2V Neptune, respektive Lockheed P-3 Orion, průměrné stáří jejichž draků většinou je 50-60 let, patří k nejnebezpečnějším leteckým činnostem na světě a často se stává, že některý ze starších strojů při hašení havaruje. První prototyp čtyřmi turbovrtulovými motory Allison T56-A-14 o výkonu jednoho motoru 3661 kW poháněného hlídkového protiponorkového Lochheedu P3C Orion poprvé vzlétl v srpnu 1958 a do služby u USAF byl zařazen v roce 1962. Prototyp námořního hlídkového stroje téže kategorie Lockheed P2V Neptune, poháněného dvěma pístovými motory Wright- R-3350-32W o výkonu jednoho motoru 2610kW(3550 HP) dokonce vzlétl v květnu 1945!

Prameny
http://wildfiretoday.com/2012/02/09/air-tankers-pass-faa-madated-... Air
tankers pass FAA mandated inspections
http://wildfiretoday.com/2012/02/08inspections-requierd-on-large-...
Inspections required on large air tankers
Enzyklopaedie der Flugzeuge Augsburk, Weltbild Verlag 1994, hesla Lockheed
P2V(P-2) Neptune , Lockheed P-3 Orion

Mgr. Zdeněk Procházka
 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka