Třístovka porazila padesátku

20.02.2012

    Do nového supermoderního cvičného proudového stroje usednou již zanedlouho piloti jednoho z nejlepších vojenských letectev světa - izraelského vojenského letectva, Chel ha-Avir. V pátek 17. února totiž jeho vedení oznámilo novinářům, že v soutěži na nový cvičný stroj tamějšího letectva zvítězil italský stroj, vyráběný firmou Aermacchi s označením M-346.

 


    Zajímavé je, že moderní cvičný stroj v soutěži jasně zvítězil nad obdobně koncipovaným strojem T-50, vyráběným jihokorejským leteckým průmyslem. Dobrou referencí pro jeho budoucí odbyt v jiných zemích,  které budou brzo pro své vojenské letectvo hledat náhradu zastaralých a opotřebovaných cvičných strojů, může být i to, že první ze šesti objednaných sériových „třístovek“ nyní zavádí do své výzbroje italské vojenské letectvo, Aeronautica militare Italiana, AMI, u nějž postupně pod označením T-346 nahrazují dřívějších 101 cvičných strojů Aermacchi MB-339 a 12 kusů jich jako náhradu za své již opotřebované dvoumístné cvičné TA-4 Super Skyhawky amerického původu koupilo i vojenské letectvo Singapuru. Ostatně, u izraelského letectva má 30 zakoupených M-346 od poloviny roku 2014 nahradit cvičné stroje téhož typu. Cvičné dvoumístné verze Skyhawku americké vojenské letectvo zavedlo v šedesátých letech minulého století, vůbec první prototyp Douglasu A4D Skyhawk pod označením XA4D1 vzlétl již v srpnu 1954.

    Vývoj M-346 začal ve spolupráci s ruskou firmou Jakovlev již v roce 1993, ale v roce 2000 se pro odlišné požadavky AMI i ruského vojenského letectva  začal vývoj prototypů v obou zemích ubírat jiným směrem. Pozoruhodné ovšem je, že podobnost ruského cvičného Jak-130 a „třístovky“ je až zarážející. První prototyp M-346 Master poprvé vzlétl 15.července 2004, prototyp stroje v předsériové podobě 8. července 2008. Tento prototyp se 18. listopadu 2011 zřítil při návratu z letecké show v Dubaji, pilot letounu zahynul. Stroj, poháněný dvěma dvouproudovými motory Honeywell F-124-6A-200 o tahu jednoho motoru 27,94 kN může alternativně na závěsnících pod trupem a křídlem nést velmi širokou škálu výzbroje, např. neřízené „železné“ pumy o váze 500 či 1000 liber, raketomety s neřízenými raketami, řízené střely AIM-9 Sidewinder, protizemní Rayethon AGM-65 Maverick či protilodní MBDA MARTE Mk 2A. Délka stroje je 11,49 metru, rozpětí 9,72 metru, výška 4,98 metru. Prázdná hmotnost je 4610 kilogramů, maximální vzletová 9500 kg. Maximální rychlost je 1093 km/hod, dolet 2076 km, dostup 13500 metrů.

--
Pramen
http://www.flugrevue.de/de/militaer/fluggeraet-hersteller/israel-waehlt... Israel waehlt Alenia Aermaccchi M-346
cs.wikipedia.org/wiki/Alenia_Aermacchi_ M -346_Master   
Enzyklopaedie der Flugzeuge Augsburg, Weltbild Verlag 1994 (Hesla Aermacchi MB-339, Douglas AD-4 Skyhawk)

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka