„České“ sedmnáctky nad třitisícovkami

24.02.2012

    Jednoho dne v první polovině února odstartoval z kábulského letiště vrtulník Mi-17V-5 se znaky afghánského vojenského letectva na trupu a zamířil na další zdejší letiště do Ghazní. Zajímavé ovšem bylo, že jeho osádku kromě afgánských tvořili také čeští piloti a palubní střelci. V kokpitech obou Mi-17 totiž kromě zdejších osádek byli i dva čeští piloti, palubní a tři pozemní technici a palubní střelec. Součástí obou afghánských osádek byli hned tři střelci. Mezi dalšími členy místního letového personálu byli dva piloti, palubní a pět pozemních techniků. Ti i afghánský překladatel se měli co otáčet již na prvním cílovém letišti v Ghazní.

 


    Cílem několikadenního operačního letu obou vrtulníků totiž byla přeprava nutných zásob a vojáků 203. sboru Afghánské národní armády na její odlehlé a v zimním období jen vrtulníky dostupné základny v horách téměř u hranic s Pákistánem. Mezi dvěma tunami materiálu, které ze základny afghánské národní armády (ANA) Camp Volcano ve zmíněném městě prostřednictvím vrtulníků zamířily na základnu Giro, ležící 50 kilometrů od Ghazní v nadmořské výšce 2200 metrů, byla např. elektrocentrála, potraviny a dokonce i palivové dříví. Mezi různorodým nákladem se pak „krčilo“ jedenáct místních vojáků, směřujících do téže lokality.

    Další den po nutné večerní údržbě strojů na letišti v Gardezu Mi-17 vyrazily s 30 afghánskými vojáky na palubách do nadmořské výšky 2300 metrů. Cílem totiž nyní byly základny ANA FOB Barmal a Curry, přičemž Barmal leží hluboko v horách pouhých 6 kilometrů od afghánských hranic. „Let v operační výšce tři tisíce metrů nad Hindúkušem z Barmalu na další základnu ANA FOB Curry (základna nese jméno po americkém vojákovi, který v údolí, v němž leží, padl při bojích v roce 2007) nebyl při vanoucím velmi silném větru všech směrů a s ním spojených nemalých turbulencích nijak jednoduchý“, popisuje let velitel týmu podplukovník Kratochvíl. Po přepravě dalších dvou tun materiálu a desítek vojáků mezi základnami oba stroje během večera druhého operačního dne přistály opět v Gardezu.

    Pro české i afghánské techniky to ovšem neznamenalo odpočinek po složitém operačním letu. Ještě pozdě v noci pracovali na nutné údržbě strojů. Další bojový let, který mimo jiné s desítkami afghánských vojáků na palubách strojů směřoval na předsunuté základny FOB Zirok a Lwara, přičemž Lwara leží jen tři kilometry od pakistánských hranic, opět proběhl za silného větru a turbulencí, takže byl stejně obtížný jako operační let předchozího dne. Zajímavé je, že na základně Zwara se osádky obou vrtulníků aktivně zúčastnily výcviku afghánských vojáků v eskortování zajatců, dopadených při ilegálním překročení nedaleké státní hranice. Po opětovném návratu do Gardezu se „sedmnáctky“ změnily  v létající sanitku. Na klíčovou základnu spojeneckých sil KAIA na kábulském letišti totiž do místní polní nemocnice , kde působí i tým českých armádních chirurgů, přepravily amerického vojáka s komplikovanou zlomeninou nohy. Těžce zraněný ihned putoval na operační stůl.

    Tři perné operační dny, během nichž čeští příslušníci afgánského 5. AAT (Air Advisory Team, letecký poradní tým) nalétali 11 hodin letového času, skončil. Navíc mohli díky splnění předepsaného počtu nalétaných operačních hodin udělit oběma pilotům  ANA certifikáty, které jednoho z nich již opravňují k funkci velitele skupiny vrtulníků místního letectva, takže již může samostatně vést přípravu skupiny transportních strojů k dalším bojovým letům, spojeným s přepravou osob a materiálu na předsunuté základny ANA. Také druhého afghánského pilota nově vystavené osvědčení opravňuje samostatně při bojových letech létat v pozici vedeného pilota. Není divu, že po návratu do Kábulu české piloty, kteří budou po návratu z afghánské mise opět sloužit na kbelském letišti na 24. základně dopravního letectva, přijal americký velitel 438. letky poradních leteckých týmů podplukovník John. F. Conmy a vyjádřil velkou spokojenost s uskutečněnými náročnými bojovými lety.

--
Pramen
http://www.mise.army.cz/aktulani-mise/ukolove-uskupeni/zpravodaj... Čeští vrtulníkaři pomáhají svým afghánským kolegům

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka