Téměř polovina britských pilotů již někdy usnula během letu

28.02.2012

Téměř polovina britských pilotů již někdy usnula během letu, uvedl deník DailyMail.co.uk. Odboroví předáci varovali poslance, že po zavedení nového evropského pravidla, které dovoluje nepřetržitou směnu až 22 hodin, dojde k vážnému ohrožení života všech cestujících.

Změna, která by měla „harmonizovat letové hodiny“, představuje nebezpečí pro civilní leteckou dopravu a neměla by být dle BALPA (Asociace britských dopravních pilotů) zanesena do britské letecké legislativy.

Studie asociace pilotů říká, že po 22 hodinách služby beze spánku bude pozornost pilota (o průměrné váze s průměrnou tolerancí k alkoholu) ve stejném psychickém stavu, jako by vypil 5 plechovek piva, což je v přepočtu na obsah alkoholu v krvi 4x překročená povolená hranice.

Vedoucí pracovník BALPA pro bezpečnost, Dr. Rob Hunter, uvedl, že si udělal osobní anketu mezi piloty. Z té vyplynulo, že 43 procent z nich již někdy usnulo během letu. Doktor Hunter ale uvádí, že reálné číslo bude pravděpodobně vyšší, protože ne každý se v anketě, ač byla anonymní, přizná.

Na otázku, jestli změna předpisů povede k více nehodám, Dr. Hunter odpověděl: „Řekl bych, že ano.“ Dodal, že konkurence mezi leteckými společnostmi je dnes tak velká, že se často může bezpečnost stavět až na druhé místo. „Jestli ale budou společnosti dnes na bezpečnost zapomínat, může se lehce stát, že zítra již nebudou existovat.“

Odbory pilotů se bojí, že nové pravidlo, které paradoxně vzešlo z Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA), bude podpořeno lokálními úřady pro civilní letectví a pak již letecké společnosti nic nezastaví k jeho využití pro plánování časů posádek.

Pokud se podíváme na Vekou Británii, odkud první nevole pilotů vzešla, bude zde možný například let z Londýna do Los Angeles bez záložních pilotů, kteří by mohli kapitána a prvního důstojníka během letu vystřídat. Nebo opačný příklad. Na velmi krátkých tratích bude možné využít jednu pilotní posádku až na 7 cyklů po sobě. Zvýšení vytížení lze procentuálně vyjádřit jako 17 procentní nárůst pracovní doby.

Dle dalších výzkumů prý zavedení pravidla může vést až k 5,5 násobnému zvýšení chybovosti pilotů, která se razantně zvyšuje po více než 13 po sobě jdoucích hodinách ve službě. Úřad pro civilní letectví ve Velké Británii zatím všechny obavy odmítá.

BALPA pro boj s únavou pilotů a kontraverzní úpravou délky pracovní doby zahájila kampaň Wake Up! Více o kampani v newsletteru.

Autor: Jakub Velička, Zdroj: DailyMail.co.uk

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka