Tak trochu jiné muzeum. „The Intrepid Sea, Air & Space Museum“ (2. část)

05.03.2012

2. část (Odkaz na první část článku)

Po důkladné prohlídce většiny vystavených strojů směřovaly mé kroky na kapitánský můstek, do kapitánovy kajuty a dalších zajímavých místností, kterých je na lodi opravdu mnoho. 

K pohybu po rozlehlých prostorách lodi můžete využívat jednak schodů, ale také výtahů, které spojují všechny dostupné paluby. Jedním z nich jsem se dostal na „hangárovou palubu“. V levé části haly se nachází výstava věcí, používaných při provozu letadlové lodi. Vpravo je pak improvizované kino, kde můžete shlédnout krátký film, popisující osudy vojáků, kteří na lodi zemřeli při útocích japonských kamikadze během druhé světové války, několik interaktivních her, místo pro odpočinek dětí anebo maketa kapitánského můstku. Zapomenout však nesmím ani na výstavu o katapultovacích sedadlech nebo na zde stojící stroje Piasecki HUP/UH-25 Retriever, North America Aviation FJ-3 Fury či slavný Grumann TMB-1 Avenger. 

Své místo si zde „hájí“ také NASA. Letadlové lodi včetně Intrepidu tvořily totiž součást amerického vesmírného programu, ve kterém hrály roli „záchranáře“ po přistání kosmonautů do moře. Můžete si zde prohlédnout repliku kapsle Mercury. Ruský vesmírný program zde zastupuje Sojuz TMA-6. 

Návštěvníci mají také možnost vyzkoušet si jednoduchý simulátor, vyfotografovat se v kabině vrtulníku Bell 47, podívat se na eskalátor, který dopravoval piloty k jejich letadlům. Zajímavá je také zmenšená maketa letadlové lodi postavená z lega. V muzeu se nachází také klasický kinosál, kde je promítán krátký příběh o historii lodi – „Story of Intrepid“.

V další části lodi, na třetí palubě, se nacházejí kajuty posádky, jídelna anebo kuchyně. Navštívit můžete i místnost, kde piloti probírali své akce před a po jejich absolvování. Je až neuvěřitelné, že zde mohlo několik měsíců žít více než tři tisíce lidí dohromady…

Po pár hodinách prohlídky paluby i útrob letadlové lodi Intrepid jsem se vydal ke druhé atrakci, která návštěvu tohoto newyorského muzea činí nezapomenutelnou. Vedle lodi, přímo na molu, stojí Aérospatiale-BAC Concorde. V pořadí třetí stroj tohoto typu, který jsem měl možnost vidět na vlastní oči (po návštěvě muzea Le Bourget u Paříže). Vystavený stroj s registrací G-BOAD se poprvé vznesl v srpnu 1975 a za svou „kariéru“ ve službách společnosti British Airways strávil ve vzduchu přes 23 397 hodin, tedy nejvíce z celé flotily Concorde (zdroj : Letectví a kosmonautika, č. 1/2004). Zajímavým se stal také proto, že několik let nosil na své pravé straně barvy British Airways, zatímco na levé Singapore Airlines (obě společnosti se dohodly na společném provozu linky Londýn-Heahtrow – Singapore-Paya Lebar přes Bahrajn). Byl to právě tento Concorde, který se také zúčastnil velkolepých oslav u příležitosti 50. let od nástupu britské královny Alžběty II. na trůn v roce 2002. Svůj poslední let uskutečnil v listopadu 2003, kdy přistál na newyorském letišti Johna F. Kennedyho a poté se stal exponátem muzea. V době mé návštěvy byl letoun bohužel přístupný pouze ve skupinkách a v doprovodu průvodce v rámci 45 minutové prohlídky, což je zcela odlišný způsob oproti muzeu ve francouzském Le Bourget, kde jdou oba vystavené stroje volně přístupné.

Po tomto krásném zážitku jsem navštívil poslední velkou atrakci zdejšího muzea – USS Glowler. Tato malá diesel-elektrická ponorka třídy Grayback sloužila jako nosič nukleárních raket Regulus. Stometrové plavidlo, v jehož útrobách se budete cítit skutečně stísněně, bylo na vodu spuštěno v padesátých letech. Ponorku můžete projít takřka celou a průvodce, pravděpodobně americký veterán, vám k tomu podá skvělý výklad. Nejdříve se podíváte do přední torpédové komory, projdete místností navigátorů, kolem řídící části s periskopem, „soukromé místnosti“ kapitána a jídelny posádky i důstojníků. Při prohlídce ponorky se často musíte shýbat, abyste vůbec mohli projít do dalších částí. Právě zde jsem pochopil, proč se při vstupu do ponorky musíte protáhnout maketou jednoho z průlezů. Po návštěvě obrovské letadlové lodi jsem se během krátké chvíle ocitnul v prostorech zcela jiných rozměrů. Celá prohlídka končí ve strojovně a ve druhé torpédové místnosti na zádi lodi. 

Po prohlídce posledního exponátu jsem se zašel podívat i do obchůdku, kde si můžete vybrat z mnoha, většinou kýčovitých, suvenýrů. I když můj pobyt v New Yorku teprve začínal, měl jsem pocit, že to nejzajímavější jsem právě viděl. 

Všem, kdo plánujete návštěvu „Velkého jablka“, návštěvu muzea na letadlové lodi vřele doporučuji. Jistě to pro vás bude velký zážitek, tak jako pro mne…
Oficiální stránky muzea: www.intrepidmuseum.org

Doporučuji projít si před návštěvou internetové stránky muzea. To totiž každoročně u příležitosti významných amerických dnů zajímavé akce (např. u příležitosti Dne veteránů 11.11.).

Autor: Martin Tatek

Zdroje: 
text:
www.intrepidmuseum.org
en.wikipedia.org/wiki/USS_Intrepid_%28CV-11%29
en.wikipedia.org/wiki/Intrepid_Sea-Air-Space_Museum
Letectví a kosmonautka, č. 1/2004

fotografie: 
Martin Tatek
www.history.navy.mil/photos/sh-usn/usnsh-i/cv11.htm

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka