Poseidon - vládce US Navy

12.03.2012

    Zajímavou možnost spatřit „vládce moří“ Poseidona měli letečtí novináři ve čtvrtek 8. března na továrním letišti Boeingu v Seattlu. Nešlo ovšem o mohutného starověkého boha, vládce moří. Zmíněný letecký výrobce jim představil novotu se blyštící P-8A Poseidon, což je první sériový hlídkový stroj, úzce vycházející z draku dvoumotorového dopravního Boeingu 737-800, objednaný u Boeingu americkým vojenským námořnictvem po dlouhých desetiletích.

 


    Již před několika lety se totiž ukázalo jako zcela nezbytné nahradit k týmž účelům dosud používané opotřebované stařičké Lockheedy P-3 Orion, do výzbroje US Navy v počtu 196 kusů zařazené již v roce 1962. Zatímco první Navy předaný stroj byl přelétnut na pozemní základu námořnictva Jacksonsville na Floridě, kde bude sloužit k přeškolení pilotů námořnictva na typ, dalších dvanáct strojů z předsériové výroby bude námořnictvu již sloužit přímo u operačních jednotek, zabývajících se průzkumnými lety a protiponorkovým bojem k vypracování nové taktiky boje s moderně vybaveným Poseidonem.

    Celkem americké námořnictvo v budoucích letech plánuje objednání 117 P-8A Poseidonů, které mají postupně u jeho jednotek, specializovaných na námořní průzkum a protiponorkový boj, zcela beze zbytku nahradit letité Oriony. Zajímavé ovšem je, že zmíněný první sériový stroj je ve skutečnosti již sedmým postaveným „letovým“ Poseidonem, předchozích šest sloužilo jako zkušební stroje, dva další dva postavené pak byly nelétající a byly určeny pro lámací zkoušky. Během zkušebního letového programu stroje, uskutečňovaného ze základny námořního letectva Patuxent River, všech šest strojů nalétalo bez problémů 1500 letových hodin.

    Pozoruhodné je, že nové Poseidony budou již od letošního roku létat nejen s americkými výsostnými znaky. Již v letošním roce je totiž plánováno dodání první z osmi objednaných P-8i indickému vojenskému námořnictvu jako náhrada za jeho stařičké Oriony. Vzhledem k tomu, že Oriony používala a dosud používá také řada dalších námořních letectev na celém světě, nebudou se pracovníci nově otevřené montážní linky výrobce v Seattlu „nudit“ ani v dalších letech. Předběžný vážný zájem o pořízení Poseidonu již projevilo např. australské vojenské námořnictvo.

    Maximální rychlost stroje, poháněného dvěma dvouproudovými motory CFM56-7B27A o výkonu motoru 120 kN je 789 kilometrů za hodinu, daleko zajímavější operační hlídková rychlost v operační letové výšce šedesát metrů nad mořskou hladinou je 333 kilometrů za hodinu. Operační dolet plně naloženého letounu včetně čtyřhodinového hlídkování na určeném místě je při maximální vzletové váze 85820 kilogramů 2222 kilometrů(1200 námořních mil), maximální dostup plně naloženého stroje je 12492 metrů(41000 stop, feetů, ft). Maximální množství nesených pohonných hmot včetně hmot v přídavných nádržích v zadním zavazadlovém prostoru je 34096 kilogramů. Délka je 39,47 metru(129,5 ft), rozpětí 37,64metru(123,6 ft), výška 12,83 metru(42,1 ft).

--
Pramen
http://www.flugrevue.de/de/militaer/flugeraet-hersteller/boeing-lie... Boeing liefert erstes Poseidon- Serienflugzeug an die US Navy
www.boeing.com/defense-space/military/p8a/dosc/P-8A_overview.pdf
Enzyklopaedie der Flugzeuge, Augsburg, Weltbild Verlag 1994 (heslo Lockheed P-3 Orion)


Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka