Žíznivé Emiráty

29.03.2012

    K zajímavému a nevšednímu cvičnému letu odstartovaly v pondělí 25. března stíhací letouny Mirage 2000 a F16 Block 60 letectva blízkovýchodních Spojených arabských emirátů (dále United Arab Emirates, UAE). Po startu z místní letecké základny Al Dhafra totiž zamířily nad místní poušť. Smyslem jejich mise ale nebyl běžný cvičný let, ale setkání s nevšedním „drobečkem“ - moderním tankovacím letounem Airbus A330 MRTT.

    Nešlo ale o setkání samoúčelné. Vojenské letectvo UAE totiž již u výrobce závazně objednalo hned tři tankovací A330 MRTT, z nichž dva mají být dodány do konce tohoto roku. Pro piloty zmíněných stíhacích strojů zdejšího vojenského letectva byl tedy nejvyšší čas, aby jejich žíznivé stroje zahájily nácvik jednoho z velmi náročných pilotních manévrů a doslova se „přilepily“ k nástavci tankovacího ráhna velkého tankeru.

 



    Zatímco F-16 se díky konfiguraci svého tankovacího nástavce mohl připojit přímo na tankovací nástavec tankeru, k tankovacím nástavcům  jedno- i dvoumístná Mirage 2000 naopak zamířily přímo z tankeru hadice, opatřené koncovkami. Pohonné hmoty nenasytným letounům vůbec poprvé posílali i operátoři zmíněného vojenského letectva. Vojenské letectvo UAE tak jako další vojenské letectvo světa po českém vojenském letectvu začal získávat schopnosti, bez nichž se dnes již žádné moderní letectvo neobejde - tankovat ve vzduchu.

    A330 MRTT je vojenskou úpravou civilního Airbusu 330. Zajímavé je, že každý ze šesti do února 2012 vyrobených strojů je dvojúčelový - kromě tankování 111.000 kilogramů (245.000 liber) pohonných hmot může přepravovat také téměř neuvěřitelných 380 pasažérů. První sériový stroj byl do stavu 33. squadrony australského vojenského letectva (Royal Australan Air Force, RAAF) předán 1.6.2011, druhý stroj jej k téže squadroně následoval 18.června.

    Kromě zmíněného letectva UAE se očekávají objednávky mj. také od saúdskoarabského letectva a MRTT soutěží s ruským Il-78 MIDAS také v soutěži na nový tanker indického vojenského letectva. Stroj, poháněný dvěma  americkými dvouproudovými motory General Electric GE CF-6/80 má rozpětí 60,3 metru, délku 58,80 metrů, jeho vzletová hmotnost je 123.300 kilogramů(514.000 liber). Maximální letová rychlost je 880 kilometrů za hodinu (475  kt nebo 547 mil za hodinu), dolet 14.800 kilometrů (9.200 mil), dostup 12.600 metrů (41500 stop)

--
Pramen
http://www.flugrevue.de/de/miliater/fluggeraet-hersteller/a330-mrtt... A330MRTT:Tanker qualifiziert Kampfjets der Vereinigten Arabischen Emiráte
en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330_MRTT

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka