Nový Diamant na nebi

03.04.2012

    Zajímavé jedno i dvoumotorové stroje rakouské letecké firmy Diamond Aircraft, sídlící ve Wiener Neustadtu, kde byl během druhé světové války jeden z největších závodů firmy Messerschmitt, vyrábějící především špičkové jednomotorové stíhací stroje Bf 109, se pomalu šíří také na česká letiště.

    V českém leteckém rejstříku je totiž s registračními značkami OK-KOM zapsán jednomotorový Diamond Star, jehož majitelem je firma Brusivo s.r.o.. O to zajímavější může nejen pro české piloty, létající moderní Diamant (Diamond) být informace, že na právě konaném velkém leteckém veletrhu AERO 2012 ve Friedrichshafenu firma odborné letecké veřejnosti představila hned dva nové dvoumotorové typy. Zatímco u oblíbeného DA 42 zde s označením NG a výrobním číslem V1 představila jeho přepracovanou verzi s výkonnějšími motory a „upgradovanou“ avionikou, dvoumotorový DA 52 je zcela novou konstrukcí.

 



    DA42 NG je nyní ve srovnání s předchozím modelem poháněn přeplňovanými dieselmotory AE 300 TDI o startovním výkonu jednoho 336 HP, přičemž je zajímavé, že maximální rychlostí 183 kt (337 km/h) může letět ve výšce maximálního dostupu 18.000 stop (5.486 metrů). Letoun 42NG je schopen ještě v letové výšce 14.000 feetů (4.270 metrů) bez problémů letět pouze na jeden motor. Již původní celokompozitový DA 42, vybavený „celoskleněným“ kokpitem Garmin, jehož prototyp poprvé vzlétl 9.prosince 2002, evropským leteckým úřadem certifikovaný v roce 2004, americkým v roce 2005, byl prvním dieselmotory poháněným strojem s pevnými křídly, který nonstop za 12 a půl hodiny přeletěl severní Atlantik. Spotřeba paliva obou motorů  při neobyčejném letu přitom činila 5,74 galonů, tedy téměř neuvěřitelných 24 litrů nafty za hodinu. V červnu 2010 dokonce byly jeho motory AE300 poprvé alternativně poháněny novým palivem, vyrobeným z mořské řasy, chaluhy.

    Nový DA 52, který nyní může ve srovnání s čtyřmístným DA42 dopravovat pět pasažérů je výrazně přepracovaný rozměrově větší DA42. Pohánějí jej dva přeplňované dieselmotory s turbínou typu AE300, vyráběné firmou Austro Engine. Maximální vzletová hmotnost (MTOW) DA-52, povolená leteckým úřadem FAA, činí 2.150 kilogramů.

    DA42 má rozpětí 13,42 metru, délku 8,56 metru, výšku 2,49 metru, plocha křídla je 16,29 m2. Prázdná hmotnost stroje je 1.251 kilogramů, vzletová 1.700 kilogramů. Jeho maximální letová rychlost je 356 km/h (192 kt), dolet 1.693 kilometrů, maximální  dostup 5.486 metrů (18.000 stop), stoupavost 6,5 metru za minutu (1.280 stop). Cena původního DA42 je ovšem zajímavá také - zájemce si ho může koupit za 600000 dolarů.

--
Prameny
http://www.aerokurier.de/de/general-aviation/flugeraet/aero-2012-... AERO 2012: Diamond Aircraft zeigt erstmalig DA52
www.planes.cz/photo : Diamond Star
www.diamond-air.at/da42ngtM52087573ab0.html: DA42 New Generation
http://en.wikipedia.or/wiki/DIAMOND_DA42  

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Stoupavost

Odpovědět

Datum : 07.10.2014 17:04, Vložil : Vladimír Pikner

Dobrý den, po přečtení článku musím konstatovat, že udávaná stoupavost 6,5 m za minutu dává 0.1m za sekundu. Takové letadlo by nikdy nemohlo vzlétnout. VlaPik.

DA42

Odpovědět

Datum : 27.05.2014 22:32, Vložil : Mirek

stoupavost 6,5 metru za minutu?...

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka