Nad hlavou mít SEN aneb Aviatická pouť 2012

14.06.2012

    V sobotu druhého června kolem druhé odpoledne se nad rozlehlým pardubickým letištěm ozval rachot třiadvaceti československých motorů Walter Minor 4-III a Walter Minor 6-III a od vzdálenějšího prahu dráhy se v letové výšce jen několik desítek metrů k divákům blížilo neuvěřitelných dvacet tři nepřehlédnutelných československých sportovních Zlínů téměř všech továrnou Moravan Aircraft v Otrokovicích vyráběných modelů, počínaje Zlíny 126 a konče Zlíny 526. Na  dolním povrchu křídel jednoho z nízko prolétávajících Zlínů mohl pozorný divák spatřit zdejší dění výstižně charakterizující imatrikulační značku - OK-SEN.

 

Foto: Petr Doležal



    Milovníci letecké historie a nejen oni skutečně opět nad hlavou měli SEN ... a zdaleka ne první.
O půl třetí se totiž mohli díky neskutečně nádherně renovované, v Anglii provozované „Base“ čili letounu Bucker 181, vrátit proti proudu času dokonce až do válečných let. V té době totiž ze zdejšího Němci obsazeného letiště létal u německé pilotní školy, u níž probíhal základní pilotní výcvik, tzv. FFS A/B Schule 32 naprosto stejně zbarvený Bucker 181 s emblémem pardubického koně pod kabinou - blíže viz PARDUBICE LÉTAJÍ V ANGLII (není bez zajímavosti, že na existenci tohoto letounu díky zmíněnému článku pořadatele upozornil náš server).

    Jejich návrat do válečných let byl ovšem opravdu stylový. Ve chvíli, kdy nad jejich hlavami přelétával „válečný“ Bucker 181, letištní trávu se skřípotem rozrývaly pásy nádherně renovovaného německého samohybného děla Hetzer ze sbírky Vojenského historického ústavu, kterému mimo jiné v pozemní bojové scéně zdatně sekundovala skvělé renovovaná soukromá Tatra 111 i úžasný a poprvé zde znalcům i běžným návštěvníkům představený pamlsek - jediná dochovaná Škoda 104/II jiných soukromých nadšenců, oba automobily i další technika a automobily pochopitelně v barvách německé armády, Wehrmachtu.

 

Video: Jaroslav Palysa


    Již o půl druhé odpoledne se ovšem návštěvníci po startu žlutého dvouplošného Stearmanu v markingu amerického vojenského letectva, příletu japonského stíhacího letounu Zero, reprezentovaného přestavěným letounem Texan, a  poplachovém startu Curtissu P-40 Warhawk mohli přenést na vzdálenou základnu amerického letectva a námořnictva v Pearl Harboru na Havajských ostrovech před jedenasedmdesáti lety, 7.prosince 1941. Mnoho diváků si možná vzpomnělo na velmi populární válečný film Tora! Tora!, v němž v kuriózní epizodě hraje důležitou roli právě žlutý Stearman.

    Když ovšem o půl čtvrté zabouřil na dráze motor naleštěného proudového krasavce, polského dvoumístného Migu 15, diváci rázem „skočili“ do dob korejské války v letech 1950-1953, v němž jedna z nejslavnějších proudových stíhaček sehrála nepřehlédnutelnou roli. Když jej po chvíli doplnilo ještě „brblání“ motoru na „pouti“ velmi kuriózního, poprvé zúčastněného vrtulníku Bell 47G, letícího zdánlivě proti vzlétajícímu Migu 15, ožil i populární seriál MASH.

 

Foto: Petr Doležal


    Přičteme-li k dění nad plochou letiště i na dráze i plnokrevný americký torpédový bombardér Grumman Avenger s maketu velkého torpéda v pumovnici, nádhernou akrobacii britského stíhacího Supermarinu Spitfire XVI jako poctu československým stíhačům Františku Fajtlovi a Josefu Koukalovi i pěkný souboj repliky britského víceúčelového stroje Sopwith 11/2 Strutter s replikou německého trojplošného stíhacího Fokkeru Dr.I z dob první světové války, nemusíme jistě podrobněji vysvětlovat, proč menu, které se podávalo v Pardubicích 2. a 3. června, doplněné kromě různých potravinových pochoutek i velkým množstvím knih, časopisů, nádherných dřevěných modelů letadel i jejich kreseb, návštěvníkům tak velmi chutnalo…

--

Příloha
Seznam imatrikulačních značek v letovém programu Aviatické pouti předvedených Z-126 až Z-526 Trenérů:
(bez rozlišení subtypu)
OK-KNR, -MPR,-LPR,-SEN, -JGD,-OTD,-VRC, -ZRD, -LAC,-MFX,-JLE, -JHD,-JGD,-DVG,-KMR,-MFD,-KMK,-LMG,-MGM, -OTB,-OTE(VHÚ Praha), -LTH

Za laskavé svolení k použití fotografií a videa děkujeme Petru Doležalovi a Jaroslavu Palysovi.

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka