Adrenalinové lety na tryskáčích možná skončí, nemají homologaci

12.06.2012

Žatec/Praha 11. června (ČTK) - Nedělní nehoda cvičného letounu L-29 Delfín u Žatce může znamenat konec éry, v níž si mohli civilisté přes zážitkové servery kupovat let proudovým letounem. Žádný ze tří dosud registrovaných soukromých letounů v ČR nemá podle Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) homologaci pro komerční lety. Pro druhý zbývající L-29 v soukromých rukách chtějí úřady vydat zákaz letů až do vyšetření nehody.


    Když se armády bývalé Varšavské smlouvy po konci studené války začaly zbavovat přebytečných letadel, bylo k mání i hodně cvičných L-29 a L-39 československé výroby. Tři z nich v poslední dekádě koupili čeští soukromníci, kteří je dál provozovali. Vesměs jde o bývalé vojenské piloty, kteří se nechtěli rozloučit s létáním na proudových strojích a časem našli způsob, jak si na nákladný provoz vydělat. Začali nabízet svezení cestujícím a časem jejich poukazy začaly nabízet i dárkové servery. Cena se zpravidla pohybuje mezi 18.000 a 30.000 korunami za čtvrthodinový let.


    Nedělní nehoda u Žatce tomu může učinit konec, vyplývá z vyjádření kompetentních úřadů. Ukázalo se po ní, že všechna tři proudová letadla jsou homologovaná v kategorii Limited, což se vylučuje s létáním za úplatu. "Mohou s tím létat pro vlastní podnikatelskou potřebu, vozit třeba své zaměstnance, ale ne cestující za úplatu," řekl ČTK mluvčí ÚCL Petr Navrátil. A přehlášení do jiné kategorie by bylo zřejmě velmi náročné.


    Úřad zatím zakáže létat na druhém Delfínu, který je registrován v Brně. "Dneska jsme se rozhodli ten brněnský stroj trošku omezit, do vyšetření nehody létat zřejmě nebude," řekl Navrátil. Třetímu letounu, plzeňskému L-39 Albatros, nic zakazovat úřad nebude. Jeho majitel se odmítl k žatecké nehodě jakkoli vyjadřovat, prý spolu oba subjekty nemají nic společného.


    Nad vozením lidí za úplatu se ale Navrátil pozastavuje. "Pocitově to určitě v pořádku není, ale nemáme kompetenci hlídat, co má kdo na webu. To je spíš věc policie," řekl a připustil, že v případě žatecké nehody zřejmě padne trestní oznámení. Jeden z majitelů žateckého L-29 Alois Häckel v neděli odmítl, že by žena letěla za úplatu, prý to byla pilotova známá.


    Žatecký L-29 vlastnila skupina bývalých pilotů, kteří létali z tamější základny na sovětských letounech MiG-23 a MiG-29. Jeden z nich se v kokpitu L-29 zabil v neděli odpoledne kousek od letiště. Několik hodin po nehodě zemřela i cestující z Litvínova, která dostala let jako dárek k třicátinám. "Je možné, že tam došlo k závadě, ale spíš šlo o leteckou chybu," řekl ČTK letecký vyšetřovatel Josef Bejdák. Definitivní příčinu ale určí až další vyšetřování. Podle svědků už mířil pilot na letiště na přistání, náhle ale provedl poloviční výkrut, škrtl křídlem o zem, načež letoun havaroval.


    Mrtvý pilot byl podle leteckých serverů dvaapadesátiletý Jiří Janíček, někdejší zástupce velitele žatecké vojenské základny. Po odchodu do civilu působil jako tajemník městského úřadu v Žatci a naposledy jako vedoucí stavebního úřadu v Lounech. "Nechápu, byl to vynikající pilot, jeden z těch 'nechutně' přesných - lítal na procento přesně a ve vzduchu přemýšlel jak měl," zmínil na jednom z leteckých serverů další z pilotů.

 

Zdroj: ČTK

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Omezování

Odpovědět

Datum : 20.06.2012 00:16, Vložil : Keni

Je zvláštní, že ve Švýcarsku, Itálii, Rusku i USA se českou L-39 můžete klidně svézt. K tomu předpokládám, že ty částky jsou opravdu jen na náklady letu a tedy ne na komerční provoz. Snad se někomu povede udělat nějaký kompromis. Pokud se to zakáže, tak se asi s Mig-15, L-29, L-39 a i několika Zlíny můžeme rovnou rozloučit. Bohužel, let v historickém letadle nemůže být nikdy tak bezpečný, jako let v moderním letounu. Toto riziko na sebe musí všichni vzít. Ale já mít možnost se svézt Avií-14, IL-18, B707 apod, neváhám ani vteřinu. Ale na Kubu pro to nepoletím.

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka