Bohuslav Kimlička: Zapomenutý český pilot z Bitvy o Británii!

19.06.2012

Redakce flymagu se nedávno jako první dozvěděla velmi exkluzivní zprávu, kterou velmi ráda také jako první zveřejňuje: Skutečný počet československých pilotů, kteří uskutečnili během slavné letecké Bitvy o Británii, která se odehrála 10.července - 31.října 1940, alespoň jeden operační let proti německému letectvu, Luftwaffe, není dosud v pramenech uváděných 88 pilotů, ale 89! Nedávno se totiž flymag dozvěděl, že oním osmdesátým devátým československým „Few“, jak bylo a je nazýváno pouhých 2946 pilotů všech národnosti, kteří byli operačně nasazeni v Bitvě o Británii, je velmi nenápadný československý stíhač F/O /Flying Officer, nadporučík Bohuslav Kimlička. 26.května letošního roku anglický deník Telegraph zveřejnil, že  teprve nedávno jeho příbuzní při vyklízení bytu jeho bývalé manželky nalezli jeho operační deník, potvrzený tehdejším velitelem perutě W/C Alexandrem Hessem (Wing Commander, podplukovník, velitel wingu, stíhacího křídla), v němž je uvedeno, že 16.října 1940, tedy ještě před ukončením Bitvy o Británii, byl Kimlička, který se se svým stíhacím letounem Hawker Hurricane Mk.I ze stavu cvičné letky 310. (československé) perutě RAF nacházel na cvičném letu, řídícím centrem požádán, aby zaútočil na formaci nepřátelských letounů. Tím se logicky stal OSMDESÁTÝM DEVÁTÝM československým pilotem, který se aktivně zapojil do Bitvy o Británii.Velmi zajímavé je, že v Kimličkově nedávno nalezeném letovém deníku jsou do konce Bitvy o Británii uvedeny ještě další tři operační lety proti Luftwaffe. Má tedy plné právo být zařazen do prestižního seznamu zmíněných 2946 pilotů, mezi nimi 574 zahraničních, vedeného britských ministerstvem obrany. Jeho příbuzní již ministerstvo o jeho zařazení do prestižního seznamu „Few“ také požádali. I on, respektive jeho příbuzní - Bohuslav Kimlička zemřel 7.června 1991 v Bembridge v hrabství Kent- tak budou moci hrdě uchovávat památku na svého otce, kterou mají právo nosit právě jen „Few“ - stuhu s nápisem Battle of Britain Clasp k medaili 1939/1945 Star, která již byla Kimličkovi za jeho velkou službu Royal Air Force udělena ve válečných letech. „Jak vyplývá ze zápisu v jeho logbooku,  svým způsobem se zúčastnil Bitvy o Británii, byť jeho účast v ní nelze označit za oficiální. Ve světle údajů v jeho logbooku lze považovat za téměř jisté, že může být ministerstvem obrany být dopsán do prestižního seznamu  „The Few“. Po tak dlouhé době ovšem půjde o velmi neobvyklou událost.  Myslím ale, že seznam „The Few „, tzv. Battle of Britain Aircrew Roll velmi ostražité ministerstvo rozšíří“, dodává k tomu anglický letecký historik, věnující se průběhu Bitvy o Británii Andy Saunders.

Bohuslava Kimličku tak bude moci i československé letectvo hrdě počítat k nemnoha zmíněným československým stíhačům, kteří společně s dalšími stíhači - britskými i jiných národností -pomohli zachránit poslední dosud vítězícími německými armádami neokupovaný  evropský demokratický stát tehdejší protihitlerovské koalice - Velkou Británii - před nacistickou invazí.

Pilot Bohuslav Kimlička

Pozoruhodné ale je, že Bohumil Kimlička, ač patřil k prvním pilotům předválečného československého letectva, kteří se rozhodli jít bojovat proti Hitlerovi do ciziny - do Polska  příslušník předválečného Leteckého pluku číslo 2  dr. Eduarda Beneše poručík Kimlička společně s poručíky Bedřichem Dvořákem, Františkem Fajtlem, Rudolfem Fialou a Otakarem Korcem přešel u Velké Polomi 16.června 1939- zůstal dodnes jedním z málo známých československých pilotů. Patřil k těm československým stíhačům, kteří proti německé invazi bránili Francii v červnu 1940  U cvičné 3.letky 2.letecké školy, tedy 2e Groupe de Aerien d´.Instruction CIC v Chartres létal od 10.9.1939 např. na americkém stíhacím Curtissu H-75A-1 výrobní číslo 17. K bojovému létání na francouzském nebi se ale po ukončení výcviku v Chartres dostal u malé letky Patrouille DAT v Chartres až ve dnech 20. - 27. května 1940. Zde létal na stíhacích letounech Morane Saulnier MS-406C.I a Marcel Bloch MB-151 C.I u velké stíhací jednotky Groupe de Chasse (GC) II/10 létal od 27.května do 6.června na stíhačkách Marcel Bloch MB-152C:I, do 6. do 20.června pak létal u další perutě, GC I/6 na Moranech MS-406C.I a MS-410C.I.

 

Slavná letecká Bitvy o Británii

 

Ač mu až neuvěřitelně přálo štěstí a i přes těžkou nehodu při přistávání z bojového letu válku přežil, nedosáhl ani u francouzského ani u britského letectva žádného sestřelu a mezi československé stíhací piloty-esa nepatří. To ovšem neznamená, že jeho účast. např. na útocích stíhačů RAF na území Evropy, okupované nepřítelem, nebyla dramatická: „Přistával jsem za S/Ldr Weberem na letišti Perranporth. Sluníčko už bylo dost nízko a přesně proti ranveji, na kterou se sedalo. Byl jsem sluníčkem tak oslněn, že jsem ztratil z očí velitelův letoun, a tak jsem dal znovu plyn a šel jsem na přistání, Rozhodl jsem se přistát a druhou ranvej, abych to neměl vysloveně proti sluníčku. Mezitím už ale Franta přistával a roloval po dráze, na kterou jsem sedal. Dopředu není ze Spita nic vidět a tak se to stalo. Franta mě spatřil v poslední chvíli a srážka byla nevyhnutelná. Vrazil jsem svým levým křídlem do jeho levého křídla (těsně u trupu) a v tu ránu byly oba aeroplány zrušeny,“ popisuje Kimlička ve svém deníku velmi těžkou havárii, při níž měl ale neuvěřitelné štěstí. Zatímco z obou stíhacích Spitfirů MK.VB, Weberova s vojenským evidenčním číslem AD378 a písmenným kódem NN-L a Kimličkova s evidenčním číslem AD574 a kódem NN-E ze stavu 310.(československé) stíhací perutě zbyla11.ledna 1942 jen neurčitá změť plechů a trubek a jejich zbytky byly poté odepsány z jejího stavu a František Weber byl s prasklou lebkou a zraněnou nohou odvezen do nemocnice, Bohuslav Kimlička skončil na místní ošetřovně s pouhým škrábancem na hlavě! Ostatně neskutečné štěstí jej neopustilo ani při bojovém letu 31.července 1942. Už pět kilometrů od pobřeží nad La Manchem mu začal v nízké letové výšce vysazovat motor jeho Spitfiru Mk VB s evidenčním číslem EP355 ze stavu 310 (československé) stíhací perutě. Při pokusu o návrat k anglickému pobřeží sice ještě dokázal svůj „Spit“ otočit zpět k pobřeží, ale rychle klesající takřka „bezmotorový“ stroj se téměř vzápětí přerazil a rozpadl na dvě poloviny po nárazu do útesu nedaleko Brixhamu a celá záď trupu za kokpitem se odlomila  a zřítila se do bouřlivého La Manche. Ze zdemolovaného zbytku přední části trupu stroje se ale F/Lt (Flight Lieutenant, kapitán) Kimlička vyprostil s pouhými několika oděrkami! ! „Jak jsem byl vyděšený, to snad ani psát nebudu. Napřed jsem chtěl sedat na vodu, pak jsem si to rozmyslel, vytáhl jsem mašinku, chtěl jsem vyskočit a pak jsem se konečně rozhodl přistát na ten cliff, útes. Dotáhl jsem to tam jen tak tak letě 80mílovou rychlostí. Roztřísklo se to na samém začátku toho cliffu, ale mě se nestalo vůbec nic..“, dodává k tomu ve svém deníku. Štěstí provázelo Bohuslava Kimličku až do posledních válečných dnů, na rozdíl od 504 československých válečných letců, kteří se nikdy domů nevrátili, on dokázal bez škrábnutí přežít i tvrdé střetnutí se stíhači Luftwaffe 23.června 1942, při němž zahynul velitel československého stíhacího křídla. Wingu, W/Cdr Alois Vašátko.

Skvadrona leteckých stíhačů RAF těsně po obdržení signálu o nepřátelském útoku při bitvě o Británii.

Sestřelit žádného nepřítele se mu ale během služby u RAF nepodařilo, i když 27.března 1941 se o něj sestřel německého stroje lehce „otřel“ : „rádio mi nešlo, ale bylo mi divné, že Venca Fofr, tedy Squadron Leader Jerrard Jefferies- Latimer létá sem a tam. Při náhodném pohledu vzhůru jsem spatřil jednu solidní osmaosmdesátku (německý bombardér Junkers 88 -pozn.aut.). Chudinka asi se chystala bombardovat konvoj. Jak nás spatřila, šup do mraku. Němci jsou houskové normálně, ale tohle byl speciální hrdina. Shodil ty pumy z toho mraku pod nás asi 10 kilometrů od výše řečeného konvoje. Není to nudný pohled na ty výbuchy pum ve vodě. Vystříkne to vysoko, z celé řady pum, pumy byly čtyři, se udělá duha, mezi níž vyšlehnou plameny. Kdyby se nejednalo o bombardování, tak by se dalo mluvit i o kráse. Po odhození pum nastala honička mezi mraky, při které pan Ju 88 dostal nějakou kuličku jak od ´Vency Fofra´ tak i ode mne a hnal se do té nejtlustší vrstvy mraků. Kouř z motorů byl pravděpodobně způsoben prudkým přidáním plynu.Poté už ho hlásná služba nezachytila, my jsem museli domů vzhledem k nedostatku benzínu, bylo to asi 80 kilometrů v moři,  a tak se neví. Bude pravděpodobně uznán jako pravděpodobně poškozený. Minul jsem ho smrada“, napsal si do svého  osobního deníku i logbooku.

Nemalou část války jej u zmíněné 310. peruti od března 1941 provázel jeho věrný druh, německý ovčák Drak, který mu mnohokrát v tlamě odnášel či přinášel jeho pilotní kuklu,  ale také mu díky své čilosti způsobil ne právě málo problémů: „ Drak je skutečně dravý. Je to pes velmi čilý a neméně nákladný. Skočil z okna prvního poschodí. Stálo mě to šest šilinků do knihy pokut a strach, nezchromne-li,poněvadž to trvá už deset dní a Dráček stále kulhá. Pětadvacet párků v celkové hodnotě takřka jedné libry pro něho také nic neznamená. Dráčkovým zásahem dosáhl můj bankovní účet úrovně celkové situace Itálie v přítomné době“, píše ve svém deníku

Zajímavá je otázka, na jakých letounech Bohumil Kimlička vlastně odlétal svoji neuvěřitelnou válečnou kariéru výhradně v řadách 310. (československé) stíhací peruti. Jisté, že na několika dokonce barevných fotografiích je v říjnu 1942 zachycen před operačním letem v kabině Spitfiru MK.VB s vojenským evidenčním číslem EP464 a písmenným markingem opět NN-E, na němž s velkou pravděpodobnosti mohl odlétat desítky operačních hodin. První, v úvodu článku zmíněný dosud neznámý operační let ale  zcela jistě absolvoval na Hawkeru Hurricane MK.I. Zajímavé ovšem je, že podle leteckého historika Jiřího Rajlicha byl Bohuslav Kimlička uznán po výcviku u cvičné letky, tzv. Training Flightu 310. perutě jako operační pilot až od 30.října 1940. Téměř nezničitelný, ale dnes téměř neznámý československý válečný pilot Bohuslav Kimlička, držitel Československého válečného kříže, československé Medaile za odvahu, britských vyznamenání 1939/45 Star, Aircrew Europe Star, War Medal a francouzského Croix de Guerre s palmovými ratolestmi po válce žil se svojí anglickou ženou na jihu Anglie, byl obchodníkem a zemřel 7.června 1991 v Bembridge.

 

Příloha

Jména a hodnosti VŠECH  osmdesáti devíti československých pilotů, zúčastněných v letecké Bitvě o Británii 10.července - 31.října 1940

S/Ldr Ján Ambruš, P/O Jindřich Bartoš (+),P/O Václav Bergman, Sgt.František Bernard, Sgt. Václav Brejcha, P/O František Burda, Sgt. Václav Cukr, P/O Evžen Čížek(+), P/O František Doležal(+), F/LT Josef Duda, Sgt. Josef Dygrýn(+), Sgt Alois Dvořák(+), P/O František Fajtl, P/O Emil Fechtner(+), P/O Stanislav Fejfar(+), Sgt Václav Foglar, P/O Emil Foit, Sgt Josef František (+BoB), Sgt.Bohumír Furst, P/O Vilém Goth(+ BoB), P/O Josef Hanuš, Sgt. Otto Hanzlíček(+ BoB), S/Ldr Alexandr Hess, P/O Jaroslav Himr(+),  Sgt. Jaroslav Hlaváč(+BoB), P/O Alois Hlobil, Sgt Vladimír Horský(+ BoB),P/O František Hradil(+), Sgt. Otakar Hrubý, Sgt.Josef Hubáček, P/O Josef Hýbler, Sgt. František Chábera, P/O Svatopluk Janouch,P/O Josef Jaške, Sgt. Václav Jícha(+), Sgt. Miroslav Jiroušek, Sgt. Jan Kaucký, F/O BOHUSLAV KIMLIČKA (jeho jméno zde uvedeno exkluzivně poprvé!),Sgt.Josef Keprt, Sgt. Oldřich Kestler(+), Sgt. Josef Komínek(+), Sgt.Miroslav Kopecký, Sgt. Josef Kopřiva, P/O František Kordula, Sgt. Josef Koukal, Sgt. Karel Korber(+), Sgt. Bedřich Krátkoruký(+), P/O Miroslav Kredba(+), P/O Tomáš Kruml, Sgt. Jaroslav Kučera(+), Sgt.Jiří Kučera, Sgt. Otmar Kučera, Sgt.Karel Kuttelwascher, P/O Jiří Macháček, F/Lt Jaroslav Malý(+), Sgt. Miroslav Mansfeld, Sgt.František Marek(+BoB), P/O Karel Mrázek. Sgt Otto Pavlů(+), Sgt.Josef Pípa, Sgt. Stanislav Plzák(+), Sgt. Eduard Prchal, Sgt. Josef Příhoda(+), Sgt. Rudolf Ptáček (+), Sgt. Rajmund Půda, P/O Rudolf Roháček (+), F/lt František Rypl, Sgt Josef Řechka, Sgt. Josef Stehlík, Sgt.Jaromír Střihavka, Sgt. Karel Šeda, Sgt. Jaroslav Šika, Sgt.Václav Šlouf, Sgt. Jan Štefan, P/O Jaroslav Štěrbáček (+ BoB), Sgt.Jan Truhlář, P/O Alois Vašátko(+), P/O Antonín Velebnovský (+), P/O Vlastimil Veselý, Sgt. František Vindiš, Sgt.Josef Vopálecký,P/O Adolf Vrána, P/O Tomáš Vybíral, P/O Karel Vykoukal (+), P/O František Weber, P/O Vladimír Zaoral (+), Sgt. Antonín Zavoral(+), Sgt. Rudolf Zima, P/O Stanislav Zimprich (+).

(P/O, Pilot officer,poručík, Sgt, Sergeant, četař, S/Ldr, Squadron Leader, major, F/lt, Flight Lieutenant, kapitán, hodnosti uvedení letci měli v obě Bitvy o Británii, BoB za + znamená , že tento pilot padl v Bitvě o Británii)

Poznámka

Statistika je v souvislosti s nasazením čs. pilotů během Bitvy o Británii a později značně mrazivá. Během Bitvy o Británii  (viz historie létání s.3) jich padlo sedm, později  během války ještě dalších 26. Většina z těch, kterým přálo štěstí a válku přežili, již zemřela také. Během Bitvy o Británii českoslovenští piloti sestřelili 56 německých letounů jistě, dalších 20 pravděpodobně. Stíhacím esem se zde stal Josef František, který během 28 dnů svého působení u polské 303.stíhací perutě sestřelil 17 německých letounů. Britské letectvo během Bitvy o Británii ztratilo 1092 letadel, německá Luftwaffe ale během ní přišla nenávratně o 1733 strojů(některé dobové prameny, které má autor k dispozici, dokonce udávají 2375 zničených strojů Luftwaffe) a tuto Bitvu prohrála. Podle některých dobových pramenů ale RAF během ní ztratila pouze 375 padlých pilotů, dalších 358 bylo zraněno. Během ní Němci svrhli na Velkou Británii 20614 tun pum. Škody na infrastruktuře byly obrovské, morálku civilních obyvatel i vojáků Albionu to ale zlomit nedokázalo).

 

Prameny

Rajlich, Jiří Na nebi sladké Francie Cheb, Svět křídel 2008

Rajlich, Jiři Na nebi hrdého Albionu 1.část (1940). Praha, ARES 1999

Rajlich, Jiří Na nebi hrdého Albionu  2.část (1941) Praha, Svět křídel 2000

Rajlich, Jiří Na nebi hrdého Albionu. 7.část Černá kronika českoslovenkého letectva v RAF 1940 - 1945

The Battle of Britain August-October 1940 London, Ministry of Informations 1941

Hobby Historie 10, s. 24-28: Rajlich, Jiří Warrant Officer Karel Korber

Letectví a kosmonautika, Speciál,Bitva o Británii Praha 1990

Wings, June 2011: Fighting Together

http://www.telegraph.co.uk/history/battle-of-britain/9287559/Czech... Czech pilot hailed a one on The Few, 72 years after the Battle of Britain

Mgr. Zdeněk Procházka

 

 

 

 

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka