Francis Powers bude stříbrný

14.06.2012

Letošní „dvojkový“ kalendářní rok je naplněn celou řadou zajímavých kulatých výročí i z oblasti letecké historie. Zajímavá zpráva se v této souvislosti objevila v amerických médiích koncem minulého týdne. Pravděpodobně nejznámější americký pilot špionážního letounu, Francis Garry Powers, propuštěný ze sovětského vězení právě před padesáti lety, bude tento týden, v pátek 15. června, posmrtně vyznamenán třetím nejvyšším americkým  vojenským vyznamenáním Silver Star(Stříbrná hvězda), které je příslušníkům amerických ozbrojených sil  udělováno za odvahu, prokázanou v boji. „Vyznamenání předáme v pátek v Pentagonu jeho pozůstalým jako výraz toho, že si vážíme jeho postoje po sestřelení nad SSSR 1. května 1960. Během 61 dnů tvrdých výslechů sovětskou tajnou službou KGB neprozradil Francis Garry Powers tehdejším sovětským zpravodajským orgánům vůbec nic“, řekl novinářům tiskový mluvčí amerického ministerstva obrany novinářům.

Francis Gary Powers byl pilotem špionážního letounu U-2, které spadlo v Sovětském svazu v roce 1960

Francis Garry Powers se narodil 17. srpna 1929 v Burdine v americkém státě Kentucky a zahynul při nehodě jím pilotovaného vrtulníku soukromé kalifornské rozhlasové stanice KNBC v Los Angeles 1. srpna 1977. Dnes je pohřben na slavném Arlingtonském vojenském hřbitově vedle prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho. V americkém vojenském letectvu létal od roku 1950 na stíhacím stroji Republic F-84 Thunderjet, dokonce na tomto typu absolvoval bez problémů řadu bojových letů během korejské války, která se na Korejském poloostrově odehrávala v letech 1950-1953. Od roku 1956, kdy přijal nabídku americké zpravodajské služby CIA, pro ni létal špionážní lety na speciálním výškovém průzkumném stroji Lockheed U-2. Pro tuto organizaci létal až do 1. května 1960, kdy byl při špionážním letu nad SSSR sestřelen několika sovětskými protiletadlovými raketami poblíž Sverdlovska na Urale. Když USA popřely, že sestřelený stroj měl špionážní úkoly, sovětské zpravodaské orgány vyprostily významnou část trosek z místa sestřelu a dosud z pochopitelných důvodů utajená tvář Powerse byla prezentována v sovětské státní televizi. Sestřelení U-2 velmi přispělo k vyhrocení konfrontačního napětí během vrcholící studené války mezi socialistickým a kapitalistickým táborem. Velmi zajímavé je, že trosky Powersova U-2 lze s velkou pravděpodobností dodnes spatřit v Centrálním muzeu ruských vzdušných sil v podmoskevském Moninu.

Francis Gary Powers, fotografie pořízena po zajetí Sověty.

Prototyp jednomístného strategického průzkumného stroje, určeného k provádění průzkumu nad územím protivníka s pomocí velmi výkonných fotografických a filmových přístrojů a optických a elektronických senzorů, Lockheed U-2, poprvé vzlétl v roce 1956.

Špionážní letoun Lockheed U-2

Celkem bylo vyrobeno 73 strojů modelů U2A/B a U2R, poháněny byly jedním proudovým motorem J-57-P-37A, resp. J-75P-13, tah J-57 byl 5080 KP. Zajímavé je, že ač s U-2 létali výhradně velmi zkušení piloti USAF, nebyli letovými vlastnostmi U-2 příliš nadšeni. Po několika průzkumných letech totiž vždy zjistili, že letová rychlost, při níž dochází ke kritickému odtržení mezní vrstvy, je ve velkých letových výškách, v nichž se stroj pohybuje, velmi blízká maximální letové rychlosti letounu. Velké problémy byly díky jednostopému podvozku a štíhlému křídlu s velkým rozpětím také při jakémkoliv přistání i na velmi dlouhých vzletových a přistávacích drahách. Není bez zajímavosti, že USAF i  americká kosmická organizace NASA své výrazně modernizované U-2/TR-2 používala k průzkumným a výzkumným letům ještě v nedávných letech a k jejich postupnému vyřazení došlo teprve v souvislosti s nástupem velmi výkonných bezpilotních průzkumných strojů.

Délka stroje je 15,24 metru, rozpětí 24,43 metru, maximální startovní hmotnost 10225 kilogramů. Cestovní rychlost v letové výšce 19800 metrů, 65 tisíc stop, je 748 kilometrů za hodinu, maximální operační dostup nad 21000 metrů, maximální operační dolet 4635 kilometrů.

--
Prameny

http://edition.cnn.com/2012/06/09/us/silver-star-award/index.html?... Cold War pilot Francis Garry Powers to get Silver Star

http://cs.wikipedia.org/wiki/Francis_Gary_Powers

Enzyklopaedie der Flugzeuge, Weltbild Verlag 1994 (heslo Lockheed U-2)

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka