FERIHEGY MEMORIAL AIR PARK BUDAPEST: vzpomínky, vzpomínky, vzpomínky…

31.07.2012

Martin Tatek

    Při čekání na odlet letadla či přestup na další spoj se snaží mezinárodní letiště předhánět v nabídce aktivit, které cestujícím nabízí. Volný čas můžete využít v bezcelních obchodech či v jedné z mnoha restaurací. Některá letiště dokonce nabízejí bezplatnou prohlídku přilehlého města, různé exkurze, masáže a řadu dalších aktivit. Pokud vás cesty zavedou na mezinárodní letiště Ference Liszta v Budapešti, vřele doporučuji prohlídku nedalekého memoriál air parku. Nachází se asi pět minut chůze od terminálu 2B a pokud jste leteckými nadšenci, budete jeho malou sbírkou jistě potěšeni.



    Po vstupu do „muzea“ pod širým nebem a zakoupení vstupenky (1300 HUF – cca 120 Kč) „vás přivítá“ vlevo stojící Iljušin Il-18V (registrace HA-MOA/společnost Malév). Tento stroj se do flotily maďarského dopravce dostal v roce 1960 a byl vůbec prvním tohoto typu v jeho službách. Navíc je k vidění v sympatickém a na svou dobu moderním zbarvení. Jelikož je volně přístupný i interiér letounu, můžete si ho prohlédnout i zevnitř.



 

   Vedle „osmnáctky“ stojí modernější Tupolev Tu-134A-3 (registrace HA-LBE/společnost Malév). Vyroben byl v roce 1969. Stejně jako Il-18 je možné vstoupit na jeho palubu a prohlédnou si i kokpit. I když je chráněn plexisklem, je přes něj vidět dobře. Na samotné palubě se toho kromě několika sedaček mnoho nenachází. I tak na vás však dýchne „vůně“ historie a dálek.



    Největším exponátem zdejšího muzea je Tupolev Tu-154B-2 (registrace HA-LCG/společnost Malév). Stroj sloužil národnímu dopravci do roku 1992 a na svém trupu již nosí moderní zbarvení maďarské společnosti. Návštěvník má možnost na třech vedle sebe vystavených strojích možnost porovnat vývoj loga a barevného schématu v historii jedné společnosti. Toto zajímavé porovnání doplňují ještě další letouny Malévu ze sbírky muzea.



    Pokud budete v prohlídce muzea pokračovat dále a nezmeškáte vaši linku, minete po cestě k dalšímu letadlu několik vystavených pozemních strojů – speciální dodávku cateringu, cisternu k doplňování paliva atd. K vidění bylo i „autíčko“ pushback pro vytlačování letadel ze stojánky a také několik na ploše „pohozených“ motorů a pneumatik.



    Třetím letadlem, které je možné si prohlédnout je Jakovlev Jak-40E (reg. HA-YLR), které využívala maďarská letecká inspekce. Stroj byl vyroben v roce 1972.



    Jediným vrtulníkem, který je možné v expozici budapešťského letiště vidět, je Mi Mil-2 (reg. HA-BCB). Stroj sloužil v letech 1980-1994 jako letecká ambulance. Poslední let vykonal v srpnu 1994.


   
    Sovětský typ ljušin Il-18 je ve sbírce muzea zastoupen dvěma „kousky“. Po v úvodu zmíněném Il-18V v úpravě pro přepravu cestujících, stojí kousek od vrtulníku Mil-2 nákladní verze Iljušinu Il-18V z roku 1964. Video z přemístění letadla do muzea uvidíte zde - http://www.youtube.com/watch?v=FM3CV6iNfj0.



    „Nejzářivějším“ strojem v memoriál parku je další zástupce „rodiny“ Iljušin, tentokrát typ Il-14T v krásném historickém zbarvení domácího dopravce. Tento stroj chátral více než dvacet let. Naštěstí se jeho renovace ujala skupina nadšenců a uvedla ho do dnešní podoby. Video z jedné z pravidelných motorových zkoušek uvidíte zde - http://www.youtube.com/watch?v=9rvNaSX_nHI. Facebooková stránka nadšenců, kde jsou fotky z renovace je zde - http://hu-hu.facebook.com/Il14.HAMAL.



    Ve sbírce jsou zastoupeny ještě dva typy. Dvouplošník Antonov An-2M (registrace HA-MHI, společnost Budapest Air Service) a nádherný Lisunov Li-2 (registrace HA-LIQ, společnost Malév) z roku 1952 v historických barvách maďarského dopravce. Li-2 byl vůbec první strojem, který společnost založená v roce 1946 používala (spolu s Polikarpovem Po-2).



    Závěr své prohlídky můžete strávit v malém přístřešku, kde je možné se občerstvit a odpočinout si. Je zde také malý „pomníček“ (spíše nástěnka) s připomenutím nehod letadel společnosti Malév včetně fotografií členům posádek a krátkým povídáním.



    Díky tomu, že kolem letadel nejsou žádné zábrany (jak je v některých muzeích běžné), můžete si stroje prohlédnout takřka do posledního detailu. Pokud budete mít navíc štěstí, dostanete se také na palubu jindy nepřístupných strojů, případně se stanete svědky motorové zkoušky jednoho z vystavených vrtulových strojů.

    Návštěvu tohoto malého muzea doporučuji všem, kteří nebudou vědět jak strávit svůj čas na budapešťském letišti, protože zde se „čas takřka zastavil“…




Základní informace :

- otevírací doba : 15. března – 30. listopadu 9:00 – 18:00 / od 1. října 9:00 - 16:00
- vstupné : 1300 HUF (v době mé návštěvy v červnu 2012)
- oficiální stránky muzea : http://www.repulogepemlekpark.hu/ (dostupné v maďarštině)

Zdroje :

cz.wikipedia.org
en.wikipedia.org
www.helis.com
www.aviationmuseum.eu

Foto - autor

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka