Konec českých Migů?

31.07.2012

    Stíhací a víceúčelové letouny sovětské konstrukční kanceláře Mig patřily již od padesátých let minulého století k nejdůležitějším strojů našeho vojenského letectva, které s výjimkou Migu-27 užívalo všechny u ruského výrobce vyráběné velkosériové modely, tedy letouny modelových řad Mig-15,-17,19,21,23 i 29. Navíc se některé typy - Mig-15 a 21F - ve vodochodském Aeru vyráběly licenčně.

    Migy všech modelů byly mezi piloty československého i českého vojenského letectva velmi oblíbené jako pilotážně přívětivé stroje. Když prvního července 2005 převzalo úkoly stíhací obrany státu 14 pronajatých Saabů 39 Gripen, zdálo že, že českým Migům definitivně zazvonil umíráček a v lepším případě se ocitnou ve kbelském leteckém muzeu Vojenského historického ústavu Armády České republiky či v různých soukromých sbírkách, v horším budou postupně sešrotovány. U některých strojů byl ale pravdou pravý opak.

 


    12. července totiž došlo na letišti Eden Prairie/WCCO v americké Minnesotě k zajímavému „landing accident“(nouzovému přistání), jehož neveselým aktérem nebyl nikdo jiný než ... český Mig 21 MF s původním vojenským evidenčním číslem 9307 našeho letectva, stále i při nezdařeném přistání létající s československými výsostnými znaky i se zmíněným trupovým číslem. Pilot, jehož přesnější identitu prameny neuvádějí, po přistání s pomocí vytaženého brzdícího padáku přejel celou délku 5000 stop/1324 metrů dlouhé dráhy a za cenu nemalého poškození především přední části stroje se zastavil až v jejím předpolí, některé prameny uvádějí, že při „nouzáku“ prorazil kovový plot, ohraničující plochu letiště.

    „Letoun přistával s použitím brzdicího padáku, který se zřejmě při přistávacím manévru odtrhl a dosud leží n dráze“, dodal k tomu téhož dne ráno, krátce po incidentu, tiskový mluvčí Metropolitan Airports Commission Pat Hogan. Ač pilot z poničeného stroje vystoupil „po svých“ a jen s malým oděrkami, o pravděpodobně posledním létajícím českém Migu 21MF se to říci nedá. Výčet škod, způsobených nezdařeným přistáním není malý - odlomený radom i příďový podvozek, ohnutá a zčásti nalomená přední část trupu, dva „zuby“ na levé polovině křídla, které má navíc i poškozený překryt koncového oblouku pravé poloviny křídla.

 


    Jinak řečeno, zdánlivě nepříliš těžká havárie, která pro pilota tohoto Migu, jehož jménu autorovi dostupné prameny neuvádějí, proběhla bez větších následků, přišla a možná ještě přijde majitele stroje, který ale při tomto incidentu nebyl jeho pilotem, poněkud draho. Bude li totiž atraktivní stroj chtít vrátit do letového provozu, fakticky to znamená jeho úplnou generální opravu, přičemž není jasné, jakým způsobem a za jakou cenu jsou na americkém trhu dostupné potřebné náhradní díly a zda je vůbec na území USA firma, která má potřebnou certifikaci pro opravu Migů 21.

    Zajímavé je, že jako příčinu nezdařeného přistání uvádějí prameny neoficiálně možnost, že se utrhl již vysunutý brzdicí padák a selhaly brzdy stroje. Není ovšem bez zajímavosti, že některé podklady uvádějí, že pro přistání čínské verzi první sériové „jednadvacítky“, Migu 21F, F-7, s použitím brzdicího padáku stačilo jen 600- 900 metrů/1970-2955 stop. S tím ovšem nesouhlasí jiný pilot, létající „za louží“ další dosud letový Mig-21, který uvádí, že pro bezproblémové přistání s tímto strojem je i při použití brzdicího padáku i plně vysunutých klapkách třeba mít k dispozici 1524 metrů/7000 stop dlouhou dráhu.

    Nelze tedy vyloučit, že po havárii jednoho z posledních létajících ex českých Migů 21 MF - letoun s vojenským evidenčním číslem 9307 patřil mezi posledních dvacet MF, dodaných československému letectvu z výrobního závodu v roce 1975, vyřazen z jeho stavu byl počátkem devadesátých let a později ze skladu na tehdejším letišti v Plzni-Líních prodán do USA, kde létal ještě zmíněného 12.července - a po již téměř jistém vyřazení dvou Migů 21MF a dvoumístného UM, dodaných v září 2005 vojenskému letectvu státu Mali, letová kariéra českých „jednadvacítek“ opravdu definitivně končí ...

--
Prameny
Hobby historie 13 (2012), s.33-39: Přibyl,  Petr Migy 21 v průběhu transformace letectva 90.let
Letectví a kosmonautika,2008,č.12, s.20-22: Irra, Miroslav Přežily svůj konec. České Migy 21 v africkém Mali
www.warbirdinformationexchange.org/phpBB3/viewtopic.php?f=3t=46345 :Mig-21 over ran the runway today at FCM…
http://minnesota.cbslocal.com/2012/071...n-prairie Fighter jet crashes in Eden Prairie

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Rekonstrukce lázní v Chimkách

Odpovědět

Datum : 24.08.2020 07:02, Vložil : DavidKable

[url=https://megaremont.pro/msk-restavratsiya-vann]Malování van smalt v Moskvě[/url]

Rekonstrukce lázní v Chimkách

Odpovědět

Datum : 23.08.2020 13:55, Vložil : DavidKable

[url=https://megaremont.pro/msk-restavratsiya-vann]Obnovené koupele v Mytišči[/url]

Obnova lázní v Podolsku

Odpovědět

Datum : 18.06.2020 16:52, Vložil : AlbertBoalm

[url=https://megaremont.pro/podolsk-restavratsiya-vann]Obnova koupelnové krytiny v Mytišči[/url]

Rekonstrukce lázní v Podolsku

Odpovědět

Datum : 17.06.2020 07:08, Vložil : AlbertBoalm

[url=https://megaremont.pro/podolsk-restavratsiya-vann]Obnova lázní v Podolsku[/url]

Восстановление ванн в Красногорске

Odpovědět

Datum : 13.06.2020 17:13, Vložil : Willfinue

[url=https://megaremont.pro/krasnogorsk-restavratsiya-vann]Obnovujeme krytinu lázní v Krasnogorsku[/url]

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka