Z deníku leteckého archeologa 13: Mája létá akrobacii

20.08.2012

    Dvacátého sedmého června letošního roku na britském letišti North Weald zasvištěl československý proudový motor M-701C-500 a po betonové dráze letiště se rozjela ... “koloběžka“ ... O populární dětské vozidlo ale nešlo. Za kniply  pomalu se rozjíždějícího československého cvičného letounu L-29 Delfín výrobního čísla 194555, vyrobeného mezi listopadem 1971 a lednem 1972 v Aeru Vodochody, opatřeného rudými britskými civilními registračními písmeny G-DELF, seděli zakladatel nové britské letecké skupiny Red Star Rebels Gerald Williams a Mark Southern.

 


    Na britském nebi s pravděpodobností hraničící s jistotou poprvé od fatální katastrofy prvního „kmenového“ britského Delfínu výrobního čísla 394912 s britskou civilní imatrikulací G-MAYA, který se 18.srpna 2000 zřítil do La Manche u Eastbournu - při ní ve 13.21 místního času zahynul třiašedesátiletý pilot Ted Girdler (měl nalétáno neuvěřitelných 18222 hodin, z toho 235 jako instruktor létání na L-29!) - opět vzlétl perfektně renovovaný Delfín!

    Navíc nejen zakladatel skupiny Gerald Williams, ale i další přítomní věděli, že ani náhodou nejde o Delfín poslední. Další „koloběžka“, jíž bylo v rozpoznávacích tabulkách NATO jako všem L-29 přiděleno kódové jméno „Maya“, se nad týmž letištěm, pilotována stejnými piloty, objevila již 26.července. Není divu, že když  druhý britský L-29, vyrobený v březnu či dubnu 1974 s výrobním číslem 395142 v Aeru Vodochody, opatřený červenou britskou civilní imatrikulační značkou G-BYCT, bez problémů společně se zmíněným G-DELF poprvé prolétl nad místní ranvejí, byla radost přihlížejícího britského restaurátorského týmu obrovská.

 


    Jen přítomných deset velmi šikovných renovátorů L-29 z restaurátorského týmu Hunter Flying LtD, sídlících na letišti St. Athan, vědělo, kolik práce měli při renovaci prvních dvou po dvanácti letech opět „letových“ Delfínů: „A to ještě naše „koloběžka“ s imatrikulací G-DELF stejně jako druhý letový G-BYCT byly velmi zachovalé, tedy „best one in best condition“. Jejich rozebrání, podrobná strukturální kontrola neporušenosti jejich draku, očištění a konzervace všech prvků jejich konstrukce, kontrola funkčnosti všech systémů jednoduchého „prouďáčku“, výměna motoru M-701 za nový a zhotovení nového nepřehlédnutelného nátěru, byly tedy zdánlivě jednoduchou záležitostí.

    Navíc neuvěřitelnou „papírovou“ práci při schvalování strojů do provozu přísným britským leteckým úřadem CAA odvedli Dolin a Nadine Sparksovi. Naše první dvě „letové“ koloběžky tak srdce milovníků těchto nevšedních jetů těší už nyní. Tomu, že Delfín opět vzlétne na britské nebe, jsem ale uvěřil až  24. května 2010 při první povedené motorové zkoušce našeho třetího renovovaného Delfínu s britskou civilní imatrikulací G-BZNT. Na stroji výrobního čísla 893019, vyrobeném dokonce mezi zářím a listopadem 1968 v Aeru Vodochody, nás ale čeká ještě nemálo práce.

 


    Velmi zajímavé je, že stroj s dřívější estonskou civilní imatrikulací ES-YLH se ještě v roce 2003 v neletovém stavu nacházel na belgickém letišti Ostend/Bruges a k nám byl dovezen 12.září 2004. Záletu třetího „Rudého ďábla“ se ale milovnící „koloběžek“ s velkou pravděpodobností dočkají do konce tohoto roku“, říká „Rebel“ Gerald Williams. „Navíc se nedávno na nízkém přívěsu za kamionem v St. Athanu objevil také čtvrtý, prozatím neletový L-29 s původní sovětskou imatrikulací RA-01611, výrobního čísla 294699, vyrobený mezi březnem a dubnem 1974 v Letu Kunovice, zakoupený od původního vlastníka v Německu.
Pozoruhodné je, že všechny naše Delfíny dříve létaly v sovětském letectvu“, dodává.

    Nelze tedy vyloučit, že již v příštím roce se opět mohou v Británii srdce milovníků „koloběžek“ plnit zážitky z létání na nich a že dojmy z „projížďky“ s nimi mohou být stejné jako anonymního britského kolegy, který měl neskutečné štěstí svézt se zmíněnou první britskou „Májou“: „Nikdy nezapomenu na let v „pradědečkovi“ britských Delfínů, ve „stálici“ s imatrikulací G-MAYA. Po startu z Manstonu s Brianem Greenem za kriplem jsem během tohoto úžasného letu vůbec poprvé zažil „blackout“.
(Velmi zajímavé je, že G-MAYA výrobního čísla, zmíněného v úvodu, byla vyrobena v roce mezi lednem a březnem 1973 v Aeru Vodochody.

 


    Do roku 1991 létala v sovětském letectvu. Později byla vyřazena a uskladněna. V roce 1995 ji odtud odkoupil estonský obchodník s letadly a v roce 1997 prodal do Velké Británie. 18.srpna 2000 po nárazu do hladiny La Manche z ní ovšem v hloubce 3,7 metrů pod hladinou již byly nalezeny jen poškozený motor M-701, kompletní ocasní plochy včetně koncového vřetena trupu, zadní část trupu, v níž byl uložen motor, několik křídelních panelů, drobnosti z kokpitu a obě nepoužité vystřelovací sedačky!

    Ted Girdler byl několik desítek vteřin po katastrofě záchrannou lodí nalezen na hladině moře. Jeho zranění byla ale neslučitelná se životem, anglický pitevní protokol zmiňuje „fatal injuries“. Zranění téže povahy ostatně při 10.6. při katastrofě jednoho ze dvou českých letových L-29 výrobního čísla 993238 s imatrikulací OK-ATS utrpěl pilot i pasažérka stroje. V České republice tak nyní létá již jen jediný L-29 výrobního čísla 993405 s imatrikulací OK-AJW.

Prameny
Kučera, Pavel- Chalas,Oliver Ilustrovaná historie letectví: Aero L-29 Delfín Praha, Naše vojsko 1992
Letectví a kosmonautika, 2000, č.22, s.27/1483: Čadil,Jan Konec anglického Delfinu
www.aaib.gov.uk/cms_resources.cfm?file=ldft_avsafety_pdf_501477.pdf  AAIB Bulletin No 3/2001 Aerovodochody L29Delfin G-MAYA
www.forum.keypublishing.com/showthread.php?t=117753 L-29 Red Star Rebel First Flight
www.airliners.net/search/photo.search?reg search G-BYCT
http://www.airport-data.com/aircraft/G-BZNT.html Aircraft G-BZNT Profile
http://www.airport-dta.com/search/search2html?field=model sea.. Search for aircraft by Model L-29
www.lktb.info/2012/2012-05-08/odhalen_pomnik_letcum_27.jpg :Foto a údaje OK-ATW
www.ipms.nymburk.com//forum/viewtema.php?ID=tema=2645 Pád letadla

Mgr. Zdeněk Procházka

Odeslání článku e-mailem

[x] zavřít

Komentáře k článku

Přidat komentář

    Kontrolní kód : Kontrolní kód

Здравствуйте

Odpovědět

Datum : 27.02.2019 20:02, Vložil : BelonoginPW

Elton John Concerts

Odpovědět

Datum : 04.01.2019 13:13, Vložil : EJsp

Elton John is my favourite musician of the world. I’m happy to present for you this tour schedule. Check [url=http://eltonjohntour2019.com]Elton John concerts 2019[/url] link to get your ticket for the last Elton John tour.

steps for writing a personal narrative

Odpovědět

Datum : 07.08.2018 06:46, Vložil : JosephPreal

[url=http://griffinhill.com/griffin-hill-training-camp/#comment-6727]type my essay[/url] how to writing cv writing professional resume writing custom online typing work ocr physics coursework [url=http://tarturotary.ee/ev100-kingituselt-langes-saladuseloor/#comment-53]essay writing[/url] essay writing service scams english literature igcse igcse question bank check my essay introduction to an essay [url=http://heliocentrisacademia.com/2017/10/23/center-of-scientific-research-in-algeria/#comment-43]custom essay writing service[/url] how to write my cv help for resume writing how to write essays biology igcse revision international english certificate [url=http://griffinhill.com/griffin-hill-training-camp/#comment-6727]dissertation writer[/url] igcse physics answers write resume online resume preparation service essay online essay on service [url=http://tarturotary.ee/ev100-kingituselt-langes-saladuseloor/#comment-53]write to them[/url] disserta

I appreciate you sharing this forum. Cool. Heinly

Odpovědět

Datum : 14.06.2018 06:04, Vložil : Zaneedica

I appreciate you sharing this forum. Cool. [url=http://j2b96ycp.tumblr.com/]Leflar[/url]

Všechny komentáře

Zeptejte se odborníka

Zkušený personál jedné z největších leteckých škol Flying Academy je připraven Vám pomoci s jakýmikoli otázkami týkajícími se letectví.

Zeptejte se

Kategorie

Bezpečnost

Civilní letectví

English info

Havárie

Historie létání

Letiště

Nejčtenější

Oznámení, kurzy, školení...

Pilotní výcvik

Prodej letadel

Technologie

Video

Vojenské letectví

Zeptejte se odborníka